Miten pärjäät, jos sinut lomautetaan ja rahojen saaminen kestää yli kuukauden?
Kommentit (26)
Kuolen nälkään ja velat menee perintään ja silloin lähtee työ alta saman tien.
Ei ole säästöjä
Pärjään kyllä, minulla on vähän säästöjä. Tällä erää lomautukseni on vain lyhyt, enkä aio hakea päivärahaa sen ajalta.
Säästöillä. Sinänsähyvä oppitunti siitä että lähes kaikki säästöt osakkeissa/ rahastoissa ei ole hyvä juttu. Tälläisessä kriisissä niiden arvo romahtanut. Voi olla että rahastoihin säästäminen jää nyt vähintään hetkeksi ja kerään isompaa tilivaraa. Toisaalta nyt olisi osakkeet halpoja.
Luottokorteilla. Mulla on kaksi, toisessa 2000 ja toisessa 3000 nostovara, enkä käytä niitä kuin hätätapauksessa (joku rakkine hajoaa tms).
Onneksi ei tarvitse kajota niihin tällä erää, mulla työt ovat vain lisääntyneet koronan myötä. Mutta jos siis tulisi tilanne niin tuo olisi mun pelastukseni.
Neuvottelemalla pankin ja asuntoyhtiön kanssa asumisen kuluille maksuaikaa ja lyhennysvapaata. Lopettamalla kaikki ylimääräinen kulutus, josta tulee lasku. Pihistelemällä muissa kuluissa, että tili riittää. Viime kädessä sitten luotto. Minulla on lähinnä velkaa ja säästöt on asunnossa.
Mulla on säästötilillä 3 kk puskuri + luottokortilla 2 kk puskuri että eiköhän tuossa ajassa alkaisi jo jotain tuloja tulla.
Säästöillä. Just otin kolmen kuukauden karenssinkin.
Kotivarassa ruoat, lääkkeet ja käyttöhyödykkeet. Säästöillä laskut. Luottokortilla mahdolliset eläinlääkärikäynnit ja rikkoutuvat kodinkoneet.
Itseasiassa pärjäisin ilman duunejakin, muutamasta sijoitusasunnosta tulevat vuokrat ja kevään osinkokierros kattaa nykyään kaikki peruskulut, joten voisin vedellä vaikka päätoimisesti lonkkaa kotona.
Mutta laiskottelu ei olisi motivoivaa ja olen sellaisissa hommissa, että tämä korona on varmaan kaksinkertaistanut työmäärän, joten nythän sitä kannattaa töitä painaa kun rauta on kuumaa.
Säästöillä hyvin ainakin vuosi
Sen jälkeen omaisuutta realisoimalla, osakkeet, rahastot, asunto, auto ym, sitten luottokorttien saldot täyteen.
Huomattavan pitkä aika tuohon kuluisi
Meillä on tilillä kotitalouden 3 kk normaaleja nettotuloja vastaava summa (3×5000€). Pärjäisimme niillä helposti 4 kk, pihistellen jopa 5 kk, vaikka molemmat aikuiset lomautettaisiin. Luottokorteillakin varman tulis kuukausi lisää. Lyhennysvapaalla peliaikaa tulisi vielä lisää, samoin rahastoilla, vaikka toki ovatkin nyt miinuksella.
Meidän perheellä ei ole mitään tuloja nyt, kun miehen tukien saanti kestää. Minä opiskelija, jolta loppui opintotuet muutama kuukausi sitten ja mies on väliaikaisesti työttömänä. Onneksi on säästöt ja hätätapauksessa luottokortit, pankki tarjoaa lyhennysvapaata kriisin ajaksi ja minullakin alkaa työt kesäkuussa.
Säästötilillä on sen verran, että niukasti elämällä pärjään lähes vuoden, luottokortin avulla vielä muutaman kuukauden sen päälle. Lomautuksen pelkoa ei ole.
Meillä on 10% säästöistä varatilillä, ja 90% kiinni osakkeissa. Varatilin turvin pärjäisimme 2 kuukautta ihan hyvin.
Talotilin avulla. Se ei ole mikään säästötili omiin menoihin, mutta tuollaisessa tilanteessa sieltä tulisi kyllä varmasti otettua. Tosin niin että pitää pystyä maksamaan se summa sitten sinne myös takaisin kun ne rahat vihdoin tulevat. Homma toimii siis näin:
On erillinen talonhoitotili, josta menee laina ja korko. Vuodessa lainaan ja peruselämään, kuten vesi, sähkö, kiinteistövero jne menee summa x. Tuo summa on laskettu edellisvuoden kustannuksista ja jaettu kuukaudelle, eli tilille laitetaan joka kk sama summa, mikä kattaa kustannukset. Paitsi ettei laiteta, vaan laitetaan joka kk 50-150€ ylimääräistä, koska ihan varmasti jossakin kohtaa tulee remppalainaa vaativa remppa, tai yhtäkkiä hajoaa kaikki kodinkoneet samaan aikaan, ja on paljon kätevämpää ottaa raha noihin talotililtä, kuin maksaa kenellekään siitä että saa maksaa. Siellä sitä rahaa nyt makailee kymppitonni. eiköhän sillä yhden kuukauden selviä.
Säästöillä pärjään.