Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En taida koskaan olla sairastanut influenssaa

Vierailija
18.04.2020 |

En ole edes koskaan pelännyt sitä saavani, enkä ole myöskään koskaan ottanut mitään influenssarokotetta. Nyt luulen että saan koronan jossakin vaiheessa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samma här. Ikää jo 46 vuotta enkä muista ikinä sairastaneeni mitään pahempaa nuhakuumetta. Lapsena tosin kerran oli oikea influenssa, koska kuumekin nousi. Noron olen sairastanut, ja ne olivat ehkä elämäni ikävimmät kaksi päivää.

Vierailija
2/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Tosin koronalla ja influenssalla ei ole mitään tekemistä keskenään, niin vähän erikoinen keskustelunavaus. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei ole koskaan sairastanut ebolaa, mutta voi olla, että saa koronan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko influenssan sairastaa lievänä niin ettei tiedä sairastaneensa sitä? Itselläni kaikki flunssat menneet max 37-38 asteessa, lukuun ottamatta angiinaa josta jo 20 vuotta aikaa.

Vierailija
4/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Tosin koronalla ja influenssalla ei ole mitään tekemistä keskenään, niin vähän erikoinen keskustelunavaus. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei ole koskaan sairastanut ebolaa, mutta voi olla, että saa koronan.

No onhan ne oirekuvaltaan melko samanlaisia.

Vierailija
5/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Joo, ei mitään yhtäläisyyksiä, paitsi samat oireet...

Mä olen sairastanut influenssan useaan kertaan elämän aikana (47 v.), mutta mutta suht harvakseltaan kuitenkin, ehkä viiden vuoden välein. Jotenkin en usko sairastuvani koronaan, mutta onhan se toki mahdollista.

Vierailija
6/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen! Mulla ne on tullu aina niin rajuina, että ensin pelkää kuolevansa ja sitten pelkää ettei kuolekaan. Kuume huitelee yli 39 asteessa ja kurkku on niin kipeä ettei siihen auta mikään. Hengittäminen sattuu ja usein on myös paha yskä. Viime vuonna tuli myös jo niin pahat rytmihäiriöt, että välillä tuntui, että pumppu pettää. Tuo oli lähes traumatisoivan kauheaa ja mä en todellakaan hätkähdä vähästä. Voin kuvitella millainen kokemus raju korona sairastuneille on. Olkaa onnellisia, jotka vältytte näiltä tai saatte lievempiä oireita.

Vierailija
7/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole samat oireet koronassa ja influenssassa. Sellainen väite oli sitä vähättelevä disinformaatiota alussa. Koronassa tuntuu kuin olisi raskas paino rintakehällä tai olisi lasinsiruja keuhkoissa ja tulee veren happitasoon raju lasku, ja voi mebnä tajuntakin. Menee haju- ja makuaisti. Voi olla pahoinvointia ja ripulia.

Influenssa on kuin normaali flunssa, mutta rajumpi.

Vierailija
8/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssan aiheuttajaviruksia tunnetaan yli 200 erilaista, joista yleisimpiä ovat rino-, korona-, influenssa- ja RS-virukset. Influenssaepidemioita esiintyy maailmanlaajuisesti joka vuosi ja Suomessa niitä on yleensä marras-maaliskuun aikana. Tavallisina vuosina sairastuu noin 10% väestöstä. Influenssan aiheuttavat influenssavirukset.

https://viruseptin.fi/mita-virukset-ovat/

Vierailija
9/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Mä olen sairastanut influenssan useaan kertaan elämän aikana (47 v.), mutta mutta suht harvakseltaan kuitenkin, ehkä viiden vuoden välein. Jotenkin en usko sairastuvani koronaan, mutta onhan se toki mahdollista.

Ei ole samat oireet. Influenssassa nänä vuotaa ja pärskitään, koronassa ei.

Vierailija
10/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole samat oireet koronassa ja influenssassa. Sellainen väite oli sitä vähättelevä disinformaatiota alussa. Koronassa tuntuu kuin olisi raskas paino rintakehällä tai olisi lasinsiruja keuhkoissa ja tulee veren happitasoon raju lasku, ja voi mebnä tajuntakin. Menee haju- ja makuaisti. Voi olla pahoinvointia ja ripulia.

Influenssa on kuin normaali flunssa, mutta rajumpi.

Korona voi olla myös lievä ja jopa oireeton, eikä sitä todellakaan pysty aina erottamaan ilman testiä influenssasta/flunssasta.

Vierailija
11/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Ei ole samat oireet. Influenssassa nänä vuotaa ja pärskitään, koronassa ei.

Todellakin voi olle nuhaa koronassa vaikkei tyypillinen oure olekaan.

Vierailija
12/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

A viruksen olen sairastanu. Viikon verran oli kuume 39-40. Olin jumalattoman kipeä. Hirveä kokemus.

Vierailija
13/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen kun influenssasta puhutaan niin kuin se olisi joku tavallinen tauti, jonka kaikki on pitäneet. Meidän perheessä ei ole ikinä ollut lapsillakaan pahaa flunssaa, joskus ovat olleet koulusta poissa muutaman päivän kun on ollut vähän lämpöä ja nuhaa. Ikinä en ole ottanut influenssarokotettakaan.

Vierailija
14/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan sairastanut influenssaa, paitsi ihan varhaisesta lapsuudesta en ole varma. Influenssarokotetta en ole ottanut koskaan.

Tavallinen flunssa oli syksyllä 2018. Parin kolme vuoden välein yleensä on. En myöskään koskaan ole ollut mahataudissa. Toki yksittäisiä kertoja olen joskus oksentanut. Ripuloinut kerran. Myöskään hiivatulehdusta tai virtsatieinfektiota ei ole koskaan ollut.

En käytä ikinä mitään käsidesiä enkä muutenkaan pese käsiä kuin silloin kun ovat likaiset. Nyt korona-aikana olen pessyt ohjeiden mukaan. Immuniteettia koronalle ei ole joten hyvä vastustuskyky tuskin auttaa.

Lapseni on 9-vuotias ja on ollut yhteensä ekan ja kuluvan tokan luokan aikana kolme päivää koulusta pois sairauden takia. Hänelläkään ei ole ollut mahatauteja. Päiväkodissa ollut 1-vuotiaasta. Koko ajan ei ole oltu häneltäkään käsiä pesemässä, nyt koronan aikaan tietysti on pessyt. Kotona ei käytetä desinfiointiaineita.

Koronaa en pelkää. Mutta sanon nyt varmuuden vuoksi että noudatan ohjeistuksia. Usein kun meitä jotka ei pelätä, syytetään itsekkäiksi ja väitetään että vaarannamme muita. Niin ei pidä paikkaansa.

Vierailija
15/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niin näitä. Jotkut on flunssassa monta kertaa talvessa, ja joissain perheissä on mahatauti kuukauden välein. Sitten on perheitä, joissa ei ikinä sairasteta. Geenit geenit.

Vierailija
16/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ei sairasta usein flunssaa eikä kuume tahdo nousta niin onko silloin hyvä vastustuskyky? Kaksi vuotta sitten nousi ensi kerran 20 vuoteen korkea kuume 38,8 ja meinasin kuolla mutta kuume laski vuorokaudessa normaaliksi ja meni jopa alilämmön puolelle. Meinasin kuolla huonoon oloon ja seuraavana päivänä olin kuin mitäänei olisi ollutkaan. Se oli hyvin outoa. Tulehdusarvot otettiin viikko tuosta ja olivat luku 2.

Vierailija
17/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli v.2019 marras/joulukuun vaihteessa joku, elämäni hirvein tauti. Nenästä tuli paksua limaa jatkuvasti, sitten keuhkot kipeytyivät, alkoi järkyttävä sitkeä yskä. Keuhkot rohisivat varsinkin öisin niin, että en voinut nukkua, kun heräilin krohinaan. Jouduin öisin yrittämään saada limaa pois keuhkoista, kävellen. Tätä kesti 2 viikkoa. Sen jälkeen lima alkoi irrota ja olo parani. Kuukauden jouduin räkimään limaa pois. Aivan kauhea tauti. En käynyt lääkärissä.

Vierailija
18/23 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias, eikä minullakaan ei ole mitään kokemusta influenssasta. Nyt olen ollut koko kevään kipeä, ilmeisesti rs-virus, mutta ei sekään ole minua petipotilaaksi kaatanut. 7 viikon oireilun aikana olen ehkä 3 päivää tuntenut itseni kipeäksi. Normaalisti en pelkäisi koronaa, mutta tässä tilanteessa se voisi olla jo pahempi juttu.

Vierailija
19/23 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on oikeasti sairastanut influenssan. Kun se ensimmäinen kerta sitten tulee, huomaa eron aivan saman tien: Influenssa on tosi raskas kokemus, osalle traumaattinen. Jälkioireet ja jälkitaudit ovat nekin ikäviä.

Influenssan toisella viikolla ymmärtää miksi vanhat ja sairaat kuolevat tautiin.

Sellainen nyrkkisääntö on, että jos sairastunut pystyy selaamaan puhelimella nettiä, tauti on flunssa. Moni influenssaan sairastuneella on liikkumisvaikeuksia ja tauti kestää kaksi viikkoa, jonka jälkeen alkavat jälkitaudit.

Vierailija
20/23 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi jo huolestua, jos ei aikuisenakaan ole sairastanut influenssaa. Tällaisen ihmisen elimistö ei välttämättä osaa reagoida influenssaan oikein.

Influenssan mekanismi on sellainen, että se on vaarallinen.