Tunkeileva mummo
Meillä on 3- ja 5-vuotiaat lapset. Olemme mieheni kanssa työelämässä, molemmilla on hyväpalkkainen, vakituinen työ. Lapset ovat päiväkodissa (neljä päivää/viikko), meillä käy säännöllisesti lastenhoitaja sekä siivooja. Olemme luoneet itsemme näköisen elämän.
Mutta sitten meillä on myös hurahtanut mummo eli äitini, joka on eläkkeellä. Hän on jatkuvasti tunkeamassa meille, ei ainoastaan katsomaan lapsia, vaan "hoitamaan huushollia" (ilmaisee itse asian näin). Haluan nähdä äitiäni ja suoda lapsilleni hyvät välit kaikkiin isovanhempiin, mutta en kaipaa sitä, että meille soitetaan perjantaina, että "huomenna tullaan ja voisin samalla hoitaa sen kukkapenkin/pestä ikkunat jne." Mielestäni riittää, että äitini olisi lasten kanssa, mutta tämä "ei riitä" hänelle.
Nyt koronan aikana mummi on pysynyt poissa kuukauden. Tänään soitti, että nyt riittää, huomenna hän tulee pihalle, minun "täytyy" laittaa lapset ulos.
Olen sanonut asiasta äidilleni useasti. Hän loukkaantuu keskusteluista, omasta mielestään haluaa auttaa ja minä olen "kiittämätön narsisti".
Loma-ajat ovat oma vääntönsä, jokainen kesä äitini "ihmettelee isosti", että miksi en halua viettää kesälomaani mökillä, vaan olen mielummin kaupungissa (näin oli jo ennen lapsia).
Onko muilla näin "osallistuvia" isovanhempia, mistä tämä kumpuaa? Tuntuu, että äitini haluaa elää lasteni kautta uudelleen lapsiperhearkea.
Kommentit (6)
Eläkkeellä oleva voi olla yksinäinen. Etsikää yhdessä joku kiva harrastus missä saa tutustua muihin eläkeläisiin, näitä on vaikka kuinka paljon, tosin tän koronan takia juuri nyt ei pysty mitään ryhmätoimintaa pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä oleva voi olla yksinäinen. Etsikää yhdessä joku kiva harrastus missä saa tutustua muihin eläkeläisiin, näitä on vaikka kuinka paljon, tosin tän koronan takia juuri nyt ei pysty mitään ryhmätoimintaa pitämään.
Ei. Hänellähän on selkeästi myös puoliso koska puhuu monikossa.
Eikä se muutenkaan ole muiden asia. Mummon pitää oppia itsenäisemmäksi, eikä ripustautua ja takertua tuolla lailla.
Oma eläkeikäinen äitini ottaa kerran tai pari vuodessa siskoni lapset hoitoon noin viikoksi (kun lapsilla on koulusta lomaa, mutta siskoni ja hänen miehensä ovat töissä. Onnistuisikohan teillä joku tuollainen systeemi - mummo saisi nähdä lapsenlapsiaan ja pysyisi silti pois teidän jaloista.
Näitä juttuja, mies kertoi että äiti oli myös tahtonut siivota ja tutki onko viinapulloja, samat putelit analysoitiin monta kertaa. Sitten he olivat sopineet että vierailut lopetetaan. Kerran hän oli minunkin aikanani ja neuvoi koko ajan kuinka roskat kuuluu erotella ettei roskis heti täyty, lastenvaipat voi katkaista jos toinen pää kuiva.
Minulla on äiti ja kaksi lapsetonta siskoa jotka kaikki käyttäytyvät noin. Että onnea vaan.
Koronan myötä olen elänyt onnellisinta lapsiperhe-elämää.