Jos on täysin oireeton, mitä on todennäköisyydet, että kantaa koronaa?
Jos asuu isossa kaupungissa, esim. Hki tai Tre? Onko tätä laskettu?
Kommentit (12)
Isoissa kaupungeissa varmaan tuota suurempi.
Olen itse potenut sahaavaa yskää jo kuukauden. Aina kun olen ollut oireeton kaksi päivää, olen käynyt kaupassa ruokaostoksilla, ja saman päivän iltana yskä alkaa uudestaan. Näin on tapahtunut jo kaksi kertaa. Onko se aina vain se sama yskä? Nyt olen alkanut pohtia että minuun on tarttunut uusi tauti jostakusta oireettomasta kaupassakävijästä. Toipilasaikana ihminen on alttiimpi saamaan tartunnan. Nyt olen taas ollut oireeton 2 päivää ja kohta lähden asioille. Pelkään että illalla yskä taas alkaa.
Jos niin käy, olisinkohan oikeutettu koronatestiin vaikka oireet olisivat lievät? Haluaisin jo varmuuden. Voiko tk:hon vain soittaa ja pyytää koronatestiä?
AP
Jos flunssaoireet alkavat aina kun olet käynyt ulkona niin allergia on aika todennäköinen vaihtoehto.
Tein Omaolo-kyselyn (olen tehnyt sen jo 2 kertaa aiemminkin) jossa sanottiin edelleen vain että kaksi oireetonta päivää riittää siihen että on terve eikä ole syytä olla yhteydessä terveydenhoitoon. Ei ollut sahaavasta oireistosta mitään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jos flunssaoireet alkavat aina kun olet käynyt ulkona niin allergia on aika todennäköinen vaihtoehto.
Minulla ei ole allergioita eikä astmaa.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa varmaan tuota suurempi.
Olen itse potenut sahaavaa yskää jo kuukauden. Aina kun olen ollut oireeton kaksi päivää, olen käynyt kaupassa ruokaostoksilla, ja saman päivän iltana yskä alkaa uudestaan. Näin on tapahtunut jo kaksi kertaa. Onko se aina vain se sama yskä? Nyt olen alkanut pohtia että minuun on tarttunut uusi tauti jostakusta oireettomasta kaupassakävijästä. Toipilasaikana ihminen on alttiimpi saamaan tartunnan. Nyt olen taas ollut oireeton 2 päivää ja kohta lähden asioille. Pelkään että illalla yskä taas alkaa.
Jos niin käy, olisinkohan oikeutettu koronatestiin vaikka oireet olisivat lievät? Haluaisin jo varmuuden. Voiko tk:hon vain soittaa ja pyytää koronatestiä?
AP
Voit soittaa. Tai katso kuntasi sivuilta ohjeet miten toimia. Testausta on nyt Suomessa lisätty ja ainakin lupaavat testata kaikki, joilla on oireita. Tiedä sitten miten toteutuu, mutta periaatteessa sinun pitäisi kyllä päästä testiin.
Todella suuri.
Miksi tauti olisi kesympi Suomessa, kuin muualla?
Monet ihmiset eivät välitä mitään ohjeista, turvavälejä kaupoissa rikotaan jatkuvasti.
Ja eniten julkisissa kulkuvälineissä.
Perusterveistä ja nuorehkoista ja nuorista ihmisistä sairastaa koronan lievänä uskottua enemmän, ilman sen kummempia oireita, eikä siitä ole mitään haittaa hänen elämälleem
Surullista tuossa oireettomassa koronnassa on se, että sitä sairastava tartuttaa tietämättään muita.
Mutta kaikille tauti ei "tavallaan" tartu ollenkaan, heillä on hyvä vastuskyky eivätkä he sairastu.
Rajoitukset ovat kaiken ydin, mitä vähemmän liikut suurissa joukoissa, ja oleskelet suurien massojen läheisyydessä sitä varmemmin saat tartunnan.
Suuri osa nuorista ja keski-ikäisistä ihmistä ei varo koronaa ollenkaan ja he halveksivat kaikkia ohjeita ja määräyksiä ja rajoitteita.
Ne kaikkein välinpitämättömimmät ihmiset, levittävät tartuntaa kaikkein eniten.
Jos ja kun riskiryhmäläinen, siis yleensä 65-70 ja siitä eteenpäin, sekä vakavasti perussairaat, eivät tapaa ketään ihmisiä, tilaavat ruuat kotiin, pysyttelevät kotonaan tiukasti, riski saada korona on pienehkö.
Eri asia on kotihoito potilailla, joita hoitaa usein vuorojen mukaan eri hoitaja, joka saattaa kantaa tartuntaa. Tämähän on jo virallisesti todettu.
Jos haluatte välttyä koronnalta, pyydän ja suosittelen vakaasti, välttäkää liikkumista paikoilla joissa liikkuu paljon ihmisiä.
Tehkää kauppaostokset pikaisesti, noin 10-15 minuutissa.
Käyttäkää kertakäsineitä ja peskää kädet ja desinfioikaa kaikki tavarat, jotka ovat koskettaneet muita ihmisiä tai tavaroita.
Omalla käyttäytymisellä on suurin rooli, siinä saako tartunnan vai ei.
Ei oireettomia voi olla hirveästi, koska heidän ympärillään olisi pakosti oireellisesti sairastavia. Se vana löydettäisiin jossain vaiheessa. Kyllä pitkityyneillä oireilla on oikeus päästä testiin. Mutta on hyvä muistaa, että nyt kun testaan vain vahvat epäillyt, niin silti yli 90% on negatiivisia. Soitto sinne numeroon ja kysely mitä voi yskän kanssa tehdä. Jos haluaa maksimoida pääsyn testiin, niin suoraan yksityiselle lääkärille.
Varo ihmisjoukkoja, jos käyt kaupassa tee se hyvin nopeasti.
Varo ihmisiä tosi kaukaa, jotka yskivät, aivastavat tai niistävät nenäänsä. Jos mahdollista liiku muiden parissa niin vähän kuin se on mahdollista.
Täysin terveille keski-ikäisille ja nuorille tauti ei ehkä aiheuta mitään loppuelämän ongelmia.
Mutta noiden ihmisten pitäisi kokea yhteisvastuuta, ja toimia ohjeiden ja rajoitusten mukaan.
Tällöin he eivät ainakaan aiheuttaisi vakavaa sairautta ja pahimmassa tapauksessa tehohoitoa ja kuolemaa, muille ihmisille.
Mielestäni todennäköisyys on melko suuri.
Kaikki eivät sairasta virusta vakavasti, vaan elimistö kestää sen.
Voi myös miettiä sitä, mistä oireeton olisi voinut taudin saada, ei tautia hatusta vetäistä. jossain on aina tartunta lähde.
Joku 0.001% luokkaa