Papa koe 3 vuorokautta sitten. Vieläkin tulee verta. Normaalia?
Onko normaalia, että papa-kokeen jälkeen valuu vertaa vieläkin 3 vuorokautta koepalan oton jälkeen?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Papa ei ole mikään koepalan otto. Siinä kaapaistaan vain pintasoluja. Koepalan otto on aivan eri luokan toimenpide. Niin että kummassa siis olet ollut?
Kohdunkaulansyöpää ehkäisevässä masuttomassa seulontatutkimuksessa.
Mikä se nyt mahtaa olla sitten nimeltään se testi? Luulin papa kokeeksi.
Ei papakokeessa tule mitään verta.
maKsuttomassa. Olen jo 40, joten kai HPV tutkimus pitäisi tehdä myös, mutta ei näytteenottaja katsonut kyllä tulosia ennen papa koetta.
Miten tuon toimenpiteen pitäisi mennä?
Onko HPV joku pikatesti?
Vierailija kirjoitti:
Ei papakokeessa tule mitään verta.
Tuleeko HPV tutkimuksessa?
Minulla tullut nyt 3 vuorokautta veristä tiputtelua. Tulokset saa kuulemma viikon kuluessa.
Eli normaali papa kyseessä. Siinä ei oteta koepalaa vaan ainoastaan soluja. Papa otetaan lastalla kahdesta kohtaa kohdunkaulalta ja harjalla kohdunsuulta. Niissä kunnissa joissa on käytössä myös HPV-testi, se otetaan samalla tavalla harjalla heti papan perään.
Vierailija kirjoitti:
maKsuttomassa. Olen jo 40, joten kai HPV tutkimus pitäisi tehdä myös, mutta ei näytteenottaja katsonut kyllä tulosia ennen papa koetta.
Miten tuon toimenpiteen pitäisi mennä?
Onko HPV joku pikatesti?
Mitä ihmeen tuloksia? HPV otetaan samalla. Kyllä täällä ainakin toimenpide on selitetty kutsukirjeessä jos vain viitsii lukea ja selitetään näytteenotossakin.
Mulla ei tullut verta ollenkaan. Näytteenottaja kehotti laittamaan siteen, kun yleensä sen jälkeen voi tulla vähän. En tiedä, mikä tuossa on normaalia ja mikä ei. Mutta itse olen ollut käsityksessä, että vrta tulee max pari tuntia sen näytteenoton jälkeen. Eli ehkä sulla alkoi kuukautiset.
Luultavasti sinulla on vain välivuotoa tai menkat alkaneet. Papa-näytteen ottamisen yhteydessä kohdunkaulan sisällä käy sellainen pieni harjaspää. Siitä voi aiheutua vuotoa, mutta ei se kyllä kolmea päivää kestä.
Kannattaa soittaa ja kysyä, jos ei ole pelkkää tiputtelua.
"Mitä seulontakäynnillä tehdään?
Seulontakäynnillä hoitaja ottaa seulontanäytteen emättimestä, kohdunsuulta ja kohdunkaulakanavasta. Seulontanäytteenä käytetään irtosolu- eli Papa-näytettä tai HPV-näytettä. Näytettä ei mielellään oteta kuukautisten aikana, koska sen
tulkinta on tällöin hankalampaa.
Näytteenotto voi tuntua pienenä nipistyksenä ja muutaman päivän ajan sen jälkeen saattaa esiintyä tiputteluvuotoa."
Mulla kyllä oikein sattuu papan otto. Verta tulee siteeseen, ei valumalla, ja alavatsa on arka jopa päiviä.
Mutta jos verenvuoto on runsasta, kuukautismaista, niin kysy siitä.
Ei sen niin paljon pitäisi valua.
Kuukautiseni loppuivat sunnuntaina 12.4., joten kuukautiset eivät vielä ala. En yleensä joudu käyttämään pikkuhousunsuojaa, mutta nyt tosiaan verta tullut sen verran, että pikkuhousuihin jää verijäljet. Sen verran poikkeaa normaalista, että tiedän sen johtuvan näytteenotosta. Näytteenotto ei ollut mitenkään kivulias. Toki epämukavaa olla jalat levällään alapäästä rapsuteltavana. Ammattitaitoinen mukava ammattilainen nainen ottamatta näytettä.
ap.
Aika näyttää mitä tuloksissa sanotaan. On minulla kyllä syy mennä varmaan gynekologillekin tarkistamaan paikat, kun en ole kuin 2 kertaa sellaisella gynellä käynyt ja ikää on jo 40. Viimeksi sanoi, että minulla on nuoren tytön paikat piirsi jonkun kuvan... En tiedä mitä tarkoitti.
Kiitos kaikille kommenteistanne :)
ap.
Minulla tuli Muutaman päivän papan jälkeen sen vuoksi, koska siellä oli kohdunsuulla polyyppi, joka tihkutti verta..
Kyllä voi tulla. Mulla kovakourainen näytteenottaja ja luulen et törkkäs johki seinämään vahingossa, tuli varmaan vuorokausi ainakin verta ja paljon! Not nice, mutta kyllä se joskus loppuu.tsempit!
Joillain vaan on paikat sen verran kuivat tai ohuet limakalvot että papan otto aiheuttaa tiputteluvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Aika näyttää mitä tuloksissa sanotaan. On minulla kyllä syy mennä varmaan gynekologillekin tarkistamaan paikat, kun en ole kuin 2 kertaa sellaisella gynellä käynyt ja ikää on jo 40. Viimeksi sanoi, että minulla on nuoren tytön paikat piirsi jonkun kuvan... En tiedä mitä tarkoitti.
Tarkoitti varmaan että eipä ole taidettu juuri miesten kanssa olla...
En kyllä usko että kukaan gyne tuollaista sanoo. Joten dream on, ap.
Vierailija kirjoitti:
Joillain vaan on paikat sen verran kuivat tai ohuet limakalvot että papan otto aiheuttaa tiputteluvuotoa.
Mistä kuivuus saattaa johtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papa ei ole mikään koepalan otto. Siinä kaapaistaan vain pintasoluja. Koepalan otto on aivan eri luokan toimenpide. Niin että kummassa siis olet ollut?
Kohdunkaulansyöpää ehkäisevässä masuttomassa seulontatutkimuksessa.
Mikä se nyt mahtaa olla sitten nimeltään se testi? Luulin papa kokeeksi.
Kohdunkaulan syövän seulonta ON papa-koe ja/tai HPV-testi! Luitko saamaasi kutsukirjettä?!