Olisiko hyvä aika alkaa kasvattamaan kesäkurpitsaa?
Kommentit (21)
Ihmiset kasvattaa kesäkurpitsaa ;)
Olen ehkä nähnyt yhden ostavan kerran 10 vuoden aikana kesäkurpitsan kaupasta ;)
Zinc
Hohhoohoho.. kasvattavat vain kun siitä saa paljon satoa ;) Ei mitään väliä syökö sitä joku ;)
Ihmiset on sitten hulluja!
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan vielä, lunta on vielä ainakin metri.
Ohhoh .. olohuoneessa lunta metri.
Zinc
Voit alkaa jo nyt, mutta jos olet kokematon, niin odota ensi kuun alkuun.
Terv. Viherpeukalo
Ei kannata ihan vielä. Parin viikon päästä esikasvatukseen.
Riippuu missä päin maata. Jos etelässä, niin ehkäpä vois jo, täällä pohjoisemmassa en pidä vielä kiirettä. Kasvaa nopeasti.
Ja zincille: en osta kaupasta espanjalaista kesäkurpitsaa vaan kasvatan kesäkurpitsani itse. Ja koska kasvatan itse, en osta myöskään kotimaista. Käytän tuoreeltaan ja loput sadosta kuivaan tai pakastan. Kun omat loppuu, en edelleenkään osta kaupasta vaan olen ilman ja syön jotain muuta.
Mä kokeilin viime vuonna näihin aikoihin esikasvatusta. Juu, ei onnistunut. Taimet kasvoivat hurjaa vauhtia ja ainakaan mun osaaminen ei riitänyt niiden koulimiseen isompiin kasvatusastioihin, saati siten maahan saakka. Eka siirto vielä onnistui, sitten juuripaakku hajosi ja taimi oli samalla mennyttä.
Nyt ostin sellaisia maatuvia kasvatusruukkuja, josko saisin taimet ulkomultaan niissä ehjänä, ihan siirtelemättä. Viime vuonna kaikki levisivät käsiin ja huolella vaalittu operaatioa tarjosi vain huhtikuussa mukavaa pientä vihreyttä kodinhoitohuoneeseen.
Hypistelen jo Tondo Chiaro di Nizzan siemeniä. Kohta en malta enää vaan heitän multiin.(4 kpl)
Verrokiksi saatan laittaa multiin myös De Nice á Fruit Rondoa.
Haluaisin vertailla makua.
Parin viikon päästä laittaisin itse, mutta kuukalenterin mukaan silloin ei suotuisa aika, joten laitan viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilin viime vuonna näihin aikoihin esikasvatusta. Juu, ei onnistunut. Taimet kasvoivat hurjaa vauhtia ja ainakaan mun osaaminen ei riitänyt niiden koulimiseen isompiin kasvatusastioihin, saati siten maahan saakka. Eka siirto vielä onnistui, sitten juuripaakku hajosi ja taimi oli samalla mennyttä.
Nyt ostin sellaisia maatuvia kasvatusruukkuja, josko saisin taimet ulkomultaan niissä ehjänä, ihan siirtelemättä. Viime vuonna kaikki levisivät käsiin ja huolella vaalittu operaatioa tarjosi vain huhtikuussa mukavaa pientä vihreyttä kodinhoitohuoneeseen.
Kylvän kesäkurpitsat puolikkaisiin maitopurkkeihin ja kun istutan niin varovasti saksin maitopurkin rikki siinä vaiheessa kun taimi istustuskuopassa.
Nyt minulla on 1,5 litran maitopurkkeja muutama ja vielä parempi.
ap. on totta että varsi katkeaa helposti
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä päin maata. Jos etelässä, niin ehkäpä vois jo, täällä pohjoisemmassa en pidä vielä kiirettä. Kasvaa nopeasti.
Ja zincille: en osta kaupasta espanjalaista kesäkurpitsaa vaan kasvatan kesäkurpitsani itse. Ja koska kasvatan itse, en osta myöskään kotimaista. Käytän tuoreeltaan ja loput sadosta kuivaan tai pakastan. Kun omat loppuu, en edelleenkään osta kaupasta vaan olen ilman ja syön jotain muuta.
Tätähän mä juuri tarkoitin. Ei ole sellaista makua, että siihen kukaan jaksaisi laittaa rahojaan kiinni.
Todistit pointtini
Zinc
Mutta silti hulluna kasvatetaan, kuin olisi suurikin herkku ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylvän kesäkurpitsat puolikkaisiin maitopurkkeihin ja kun istutan niin varovasti saksin maitopurkin rikki siinä vaiheessa kun taimi istustuskuopassa.
Nyt minulla on 1,5 litran maitopurkkeja muutama ja vielä parempi.
ps. on totta että varsi katkeaa helposti
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja zincille: en osta kaupasta espanjalaista kesäkurpitsaa vaan kasvatan kesäkurpitsani itse. Ja koska kasvatan itse, en osta myöskään kotimaista. Käytän tuoreeltaan ja loput sadosta kuivaan tai pakastan. Kun omat loppuu, en edelleenkään osta kaupasta vaan olen ilman ja syön jotain muuta.Tätähän mä juuri tarkoitin. Ei ole sellaista makua, että siihen kukaan jaksaisi laittaa rahojaan kiinni.
Todistit pointtini
Zinc
Joillain on makuaisti parempi.
Esim. tuo al la laa di NIzza on aivan herkku. Sen kannattaa syödä salaateissa raakana, on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Aloitit kasvatuksen liian myöhään.
Zinccis neuvoo
Juuripaakun voi kääriä esim. harsokankaaseen jo ruukun sisään, sitten nostaa vain harson reunoista koko paakun pois!
Kannattaa myös muistaa, että isompaa ruukkua on helpompi käsitellä, kuin pikku ruukkua. Tai sanoisinko keskikokoista paakkua.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja zincille: en osta kaupasta espanjalaista kesäkurpitsaa vaan kasvatan kesäkurpitsani itse. Ja koska kasvatan itse, en osta myöskään kotimaista. Käytän tuoreeltaan ja loput sadosta kuivaan tai pakastan. Kun omat loppuu, en edelleenkään osta kaupasta vaan olen ilman ja syön jotain muuta.Tätähän mä juuri tarkoitin. Ei ole sellaista makua, että siihen kukaan jaksaisi laittaa rahojaan kiinni.
Todistit pointtini
Zinc
Joillain on makuaisti parempi.
Esim. tuo al la laa di NIzza on aivan herkku. Sen kannattaa syödä salaateissa raakana, on niin hyvää.
Olen skeptinen, mutta onhan esim. kaupan kuivatut paprikajauheet suoraan hvetistä, eli näin voi ollakin.
Kun itse kasvattaa parhaita paprikalajikkeita ja jauhaa niistä omat jauheet, niin se on paratiisi kaupan jauheisiin verrattuna, jotka maistuvat tunkkaisilta ja kitkeriltä.
Zinc
Laitetaan tuo Nizza korvan taakse, jos sitä joskus on ylimääräistä hukka tilaa, jos kokeilisi sitten ..
Riippuu millä kasvuvyöhykkeellä asut.
Rupesin heti ketjun innoittamana karsimaan tuosta kirsikkatomaatisa varkaita ja pikkuoksia. Olihan niitä!
Yksi tomaattikin lensi roskiin, (se ainoa) kun siirrossa oksa kärsi damagea. Roskiin vaan ..
Zinc
Tarkoitatko sä sillä nitsalla tätä:
https://hyotykasviyhdistys.fi/shop/tondo-chiaro-di-nizza/
Zinc
?
Onko nitsa paikalla ? Vai onko ketju liian vanha ? (täällä kun ei koskaan tiedä, joskus ne on 10 vuotta vanhoja ketjuja)
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko sä sillä nitsalla tätä:
https://hyotykasviyhdistys.fi/shop/tondo-chiaro-di-nizza/
Zinc
?
Juuri sitä ja sieltä olen sen hankkinutkin.
Nyt yritän saada siitä omia siemeniä ja kylvän loput 4 siementä.
Maku on hiukan makea, melonimainen. Ei säily kuin viikon verran, jos sitäkään.
Ei ihan vielä, lunta on vielä ainakin metri.