Etätyöntekijät o-hoi! Onko teillä maha reagoinut kotiruokavalioon (joka ei ehkä niin hyvä)...
Olen ollut nyt kuukauden etätöissä ja tuntuu, että maha reistailee miten sattuu. On hyviä jaksoja ja sitten päiviä, että mahassa käy kamala pulputus ja poksutus ja maha on kipeä ja olo on huono. Ja sitten taas menee monta päivää hyvin. Mietin tässä, että johtuukohan tämä tästä etätyön ruokavaliosta?
Syön kyllä ns. oikeaa ruokaa joka päivä, koska lapsetkin ovat kotona, mutta salaattien ja hedelmien määrä on aivan mitätön siihen verrattuna mitä se oli töissä. Söin joka päivä ison kulhollisen todella monipuolista salaattia ja pääosin kasvisruokaa. Ei vaan kotona jaksa tehdä erillisiä ruokia itselle ja lapsille, saati sitten sitä määrää eri vihanneksia kuin mitä työpaikan mahtavan ravintolan salaattibaarista löytyy.
Onko kukaan muu huomannut mahaoireita tai huonon olon tuntemuksia etötöissä ja epäilee niiden johtuvan ruokavaliosta?
Kommentit (11)
Kyllä. Koulu-/työmaaruokalan ruoka on jostakin syystä parempaa mahalle. Lapsena huomasin jo tämän.
Ei, päinvastoin. Tosin minulle tämä etätyö sopii, kun pystyn liikkumaan kokonaisuutena enemmän ja syömään paremmin/säännöllisemmin.
Oletko huolehtinut, että a) juot tarpeeksi päivän aikana kotitoimistolla ja b) liikut esim. tunnin tai puolentoista välein + illalla tai aamulla? Moni unohtaa kuitenkin liikkua kotitoimistolla ollessaan :)
Siis mitä erillisiä ruokia lapsille ja sinulle?Miksei lapset voi syödä kasviksia?
Tarkoitin erillisillä sitä, että en viitsi kokata kahta erillistä lämmintä ruokaa. Meidän poika, 10v, ei oikein innostu kasvisruuista. Jos tekisin joka päivä vain kasvisruokaa (niinkuin totuin töissä syömään), poika kuihtuisi olemattomiin. :) Tyttö varmaan niitä söisikin.
Toki lapset syövät kasviksia, mutta harvalla varmaan on virtaa tehdä joka päivä sitä tarjontaa, joka on työpaikkaruokaloiden salaattibaarissa.
Söin jo toimistoaikana käytännössä aina omia eväitä eli ruokalajit eivät ole muuttuneet. Vatsa tuntuisi olevan etätöissä rauhallisempi koska stressitaso on niin paljon matalampi.
alk.per. kirjoittaja kirjoitti:
Tarkoitin erillisillä sitä, että en viitsi kokata kahta erillistä lämmintä ruokaa. Meidän poika, 10v, ei oikein innostu kasvisruuista. Jos tekisin joka päivä vain kasvisruokaa (niinkuin totuin töissä syömään), poika kuihtuisi olemattomiin. :) Tyttö varmaan niitä söisikin.
Toki lapset syövät kasviksia, mutta harvalla varmaan on virtaa tehdä joka päivä sitä tarjontaa, joka on työpaikkaruokaloiden salaattibaarissa.
Tähän ratkaisu on tuo ensimmäisen kommentoima pakastevihannekset. Teet siis "normaalin" ruoan ja lämmität lisäksi pakastevihanneksia.
Itsestäni tuntuu myös helpommalta leikata omalle lautaselle pala kurkkua, tomaatti ja paprikaa sekä ottaa pari salaatin lehteä kuin, että pilkkoisi salaatin valmiiksi. Näin lapsiinkin uppoaa ehkä helpommin kasvikset, kun saa valita itse mitä ottaa.
Kieltämättä ollut paljon enemmän ilmaa vatsassa ja enemmän tulee käytyä vessassa. Mielestäni syön nyt terveellisemmin, mutta olisiko sitten kuidun ym. määrässä niin suuri muutos, että vatsa reagoi. Töissä tulee syötyä "mössöjä", valkoista leipää ja joka päivä karkkia. Nyt paljon juureksia, ruisleipää, hedelmiä ja marjoja, ihan minimaalisesti karkkeja.
Liikaa kahvia menee .. pröööött ...
Lopetin välissä kuukaudeksi kahvin juonnin kokonaan. Tosin väsymyksen takia, mutta ei se auttanut siihenkään ..
Zinc
Olen laskenut, että hyödyt on haittoja suuremmat. Jatkan siis kahvin juontia.
Mun vatsa kiittää. Kotona voi syödä rauhassa ja säännöllisesti sopivaa ruokaa. Ja ilmatkin päästellä,toisin kuin töissä joutuu aina pidättelemään.
Samat ruuat on kuin toimistoaikanakin.
Ei vaan päinvastoin. Omassa vatsassa ei muutosta, mutta aiemmin jatkuvasti vatsakipuinen lapsi on tämän etäilyn ansioista ollut lähes täysin vatsakivuton.
Vinkkinä, pakastevihannekset on meillä pelastajia. Nopea lämmittää vaikka mikrossa.