Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä, kuinka pitkään kestän ilman kirjastoa ja uimahallia

Vierailija
15.04.2020 |

Alkuharmituksen jälkeen ei enää edes haittaa matkojen peruuntuminen. Ei ravintoloiden ja kahviloiden sulkeminen. Ei keikkojen ja tapahtumien peruuntuminen. Pärjäisin ilman näitä varmaan koko loppuikäni, kun tarkemmin ajattelen. Etätyötkin sujuvat. Koululainen kaipaa kyllä takaisin kouluun kavereiden luokse.

Mutta viime päivinä olen itse alkanut toden teolla kaivata kirjastoja ja uimahalleja. Toki kirjoja on ihan hyvin saatavilla myös digitaalisena koko perheelle, ja lenkkeily sekä kotitreenit riittävät hyvin kunnon ylläpitämiseen poikkeustilassa.

Vaan noilla kahdella paikalla on omassa elämässäni selkeä hyvinvointia luova tehtävä sellaisenaan. Kummassakin mieli lepää, on levännyt jo lapsesta saakka. Köyhän perheen lapsena, 90-luvun laman lapsena kasvoin arvostamaan yleisiä kirjastoja ja julkisia liikuntamahdollisuuksia. Kirjaston ilmapiiri ja uimahallin kloorintuoksu tuovat minulle jonkinlaista turvaa ja mielenrauhaa. Niissä tuntuu, että elämässä on kaikki ihan hyvin ja meistä pidetään huolta.

Kumpaankin on päässyt ilmaiseksi tai hyvin edullisesti.

Ilman niitä olo alkaa tuntua hiljalleen aika orvolta. Toivon tietenkin, että tilat pidetään niin pitkään kiinni kun on pakko. Silti niiden sulkeutumisella on kenties monelle muullekin paljon suurempia vaikutuksia kuin vaikka matkustelun loppumisella.

En olisi ikinä uskonut näkeväni päivää, jolloin nuo kaksi helposti ja lähes ilmaiseksi saavutettavaa tilaa olisivatkin kiinni. Pitkän aikaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korona päättyy, niin perheen suunnitelma on seuraava (jos siis on viikonloppu).

Ensin kirjastoon

Seuraavaksi uimahalliin

Illan suussa ravintolaan

(Näitä kaipaan eniten ja tehdään tärkeysjärjestyksessä)

Vierailija
22/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lainaamassa json kasan kirjoja juuri ennen sulkeutumista, onneksi! Kasa hupenee hyvää vauhtia. Miksi ap et käynyt hakemassa myös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kesäisin ihan onnistuneesti uinut matkaa järvessä (Vanajassa pituutta riittää, hallissa täytyy kääntyä vähän väliä). Varaa enemmän aikaa ja joku seuraksi veneellä/ kävelemään rannalle. Ja raskaampaa on sitten kuin kloorissa.

Vierailija
24/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avantoon mars ja ekirjat käyttöön.

Kyllä me jaksetaan yhdessä.

Nää yhdessä-lässytykset on melkein yhtä ärsyttäviä kun se Tähkän&poppoon vinkumisbiisi.

Jos mua harmittaa ettei pääse just esim. uimahalliin, ei siinä auta tieto siitä, että naapurikin on kotona.

Tämä. Ei pysty edes katsomaan telkkaria ku joka viides minuutti tulee Hästäg Yhdessä- löpölöö-mainos. Rasittavaa. No, eipä sieltä töllöstä muutenkaan tule kuin uusintoja ja tosiTV:tä. Olis kiva jos kanavat vois näyttää muutakin kuin samaa leffaa neljä kertaa viikossa kun kaikki kuitenkin kökkii kotona. Kun ei sinne kirjastoonkaan pääse.

Vierailija
25/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kesäisin ihan onnistuneesti uinut matkaa järvessä (Vanajassa pituutta riittää, hallissa täytyy kääntyä vähän väliä). Varaa enemmän aikaa ja joku seuraksi veneellä/ kävelemään rannalle. Ja raskaampaa on sitten kuin kloorissa.

Ei paljon lohduta koska

Nyt ei ole kesä

Ulkona sataa lunta

Järveä ei ole lähimaillakaan

En ole ap.

Vierailija
26/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon lohduta koska

Nyt ei ole kesä

Ulkona sataa lunta

Järveä ei ole lähimaillakaan

En ole ap.

Jossakin kohtaa saattaa lohduttaa. Mahdollista se on. Ja onneksi on e-kirjat. Toki toivotaan elämän normalisoitumista, mikä se normaali sitten jatkossa onkaan.

Vierailija
27/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lainaamassa json kasan kirjoja juuri ennen sulkeutumista, onneksi! Kasa hupenee hyvää vauhtia. Miksi ap et käynyt hakemassa myös?

En ole ap, mutta meillä Tampereella kirjastot suljettiin muutaman tunnin varoitusajalla ja jo ennen kuin hallituksen päätös astui voimaan. Ilmeisesti ettei tulisi viimeisen päivän kävijäryntäystä.

Lisäksi kirjasto on muutakin kuin kirjavarasto, se on elämys kuten joku ketjussa sanoikin. Esim. meidän perheen kirjastoreissut kestävät monta tuntia, kun pelaillaan pelihuoneessa kirjaston lautapelejä, lapset kuuntelevat satuja ja värittävät kirjaston värityskuvia, me aikuiset käymme vuorollamme kiertelemässä hyllyjä... Ah, pääsisipä kirjastoon.

Vierailija
28/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sohvaperunoille ei valkene millään ettei luonnonvesissä uiminen ole kuntoilun kannalta todellakaan sama juttu edes lämpimillä keleillä :'D

Ei tosiaan avaudu. Kesällä luonnonvesissähän voit uida niin pitkän matkan kuin haluat eikä tarvitse koko aikaa väistellä sen enempää nopeampia kuin hitaampiakaan uimareita kapeassa köysirännissä.

Vierailija
29/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sohvaperunoille ei valkene millään ettei luonnonvesissä uiminen ole kuntoilun kannalta todellakaan sama juttu edes lämpimillä keleillä :'D

Ei tosiaan avaudu. Kesällä luonnonvesissähän voit uida niin pitkän matkan kuin haluat eikä tarvitse koko aikaa väistellä sen enempää nopeampia kuin hitaampiakaan uimareita kapeassa köysirännissä.

Riippuu vähän.

Vierailija
30/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta suunnitelmana oli, mutta työn takia pääsin toteamaan kirjaston olleen jo pari tuntia suljettu.

Lisäksi olisiko siellä mitään enää ollutkaan, kun sitten luin lehdistä kuinka kirjoja oli rohmuttu.

Vierailija
31/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hassua, että kirjastot on kiinni mutta ostoskeskukset ja Ikeat auki

Vierailija
32/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama! Toveri Hämeenlinnasta!

Vierailija
33/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä kuinka pitkään kestän..."

Mua on aina kiinnostanut, mitä tuo tarkoittaa? Mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ap ei enää kestä? Kuoleeko hän? Tuleeko jonkinlainen romahdus? Miten se "ei kestäminen" ilmenee?

Vierailija
34/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennettiin omakotitalomme alakertaan viime talvena uima-allas. Parisenkymmentä vuotta olen kerännyt ahnaasti kirjoja. Olohuoneemme viereisessä kirjastossa on oin 6000-7000 nidettää, kirjoja lattiasta kattoon siis. Minun ei siis tarvitse kaivata uimahallia, eikä kirjastoa. Ihanaa olla rikas.

Vierailija
35/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rakennettiin omakotitalomme alakertaan viime talvena uima-allas. Parisenkymmentä vuotta olen kerännyt ahnaasti kirjoja. Olohuoneemme viereisessä kirjastossa on oin 6000-7000 nidettää, kirjoja lattiasta kattoon siis. Minun ei siis tarvitse kaivata uimahallia, eikä kirjastoa. Ihanaa olla rikas.

Onneksi olkoon. Me myytiin pois talo missä oli uima-allas. Hirveä homma sen puhtaana pidossa ja hoidossa. Uimahallissa ei tarvitse huolehtia moisesta, lisäksi sieltä löytyy poreallas, hierovat suihkut, kylmäallas, vesiliukumäki ja lapsille oma allas. Ja sisään pääsee pikkurahalla.

Vierailija
36/36 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon. Me myytiin pois talo missä oli uima-allas. Hirveä homma sen puhtaana pidossa ja hoidossa. Uimahallissa ei tarvitse huolehtia moisesta, lisäksi sieltä löytyy poreallas, hierovat suihkut, kylmäallas, vesiliukumäki ja lapsille oma allas. Ja sisään pääsee pikkurahalla.

Ei ole hirveä homma puhtaanapidossa, koska pikkurahalla saa aina jonkun hoitamaan sen puhtaaksi. Mutta tänä päivänä uimahalliin ei pääse edes isommallakaan rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi