Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kasvomaskeihin

Vierailija
14.04.2020 |

Kerätään tänne hyviä ohjeita ja vinkkejä suu- nenäsuojaimien eli kasvomaskien tekemiseen.

THL:n pääjohtaja suosittelee nyt kasvomaskien käyttöä muiden suojaamiseksi julkisilla paikoilla esim. kaupassa ja näin voidaan hidastaa taudin leviämistä.

Jokainen joka tekee maskeja, niin käyttää varmaan niitä tarvikkeita, mitä kotoa löytyy. Kankaista lakanakangas (2-3 kangasta päällekkäin on suositeltu). Olen itse käyttänyt nenän muotoiluun sellaista pörröistä rautalankaa.

Maskien olisi hyvä kestää 90 asteen pesua ja heräsikin kysymys, että miten samettinauha kestää 90 asteen pesua - sitä löytyisi kiinnitysnaruksi myös kun kantyinauhat loppuvat. Eihän se haittaa jos narun ulkonakö sitomiseen tarkoitetuissa naruissa kärsii.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki:

Maskit kannattaa tilata jostain luotettavasta lähteestä valmiina sen sijaan että alkaisi itse näpertelemään.

Vierailija
2/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti pursuaa ohjeita.

Tarjolla on ohjeita laskostettuun suorakaidemalliin tai kaavoja kuppimaiseksi ommeltavaan "kuonokoppa"-malliin. Joissakin ohjeissa suositellaan jopa 4-6-kertaista kangasta ja väliin erilliseen taskuosaan sujautettavia, vaihdettavia suodattimia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa esipestä kankaat, että ne kutistuvat. Puuvillanauhq kestää kyllä pesun.

Vierailija
4/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aiotte tehdä ne tiiviisti istuvat ja vielä sellaiset että ilma kulkee vain filtterin läpi? Muutenhan on ihan sama kietaista kaulaliina naamalle. Tyhjää parempi mutta suodattaa vain isot märät partikkelit.

Vierailija
5/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte tehdä ne tiiviisti istuvat ja vielä sellaiset että ilma kulkee vain filtterin läpi? Muutenhan on ihan sama kietaista kaulaliina naamalle. Tyhjää parempi mutta suodattaa vain isot märät partikkelit.

Kaulaliinaa parempia maskeja on helppo tehdä. Ohjeita ja eri ratkaisujen tutkittuja suodatustehoja löytyy kyllä kun googlettaa. Mikään itse tehty kangasmaski ei ole täydellinen teholtaan, mutta eipä ole se ffp3-maskikaan. 

Vierailija
6/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkihuivi joita löytyy kai kaikilta?? se naaman eteen ja sinne väliin jotain.

Vierailija
7/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki:

Maskit kannattaa tilata jostain luotettavasta lähteestä valmiina sen sijaan että alkaisi itse näpertelemään.

Näin olen tehnytkin, mutta hengityssuojaimia tai kirurgisia suu - nenäsuojaimia ei saa noin vain tässä tilanteessa ja jos jostain saa niin hinnat ovat korkeat. Eli joutuu priorisoimaan, mitä suojainta tai maskia milloinkin käyttää. Eli silloin jos tartuntariski on hyvin korkea, niin käyttäisin FFP3 /FFP2 suojainta toki jos sellaisia on. Harvalta meiltä löytyy kymmeniä tai satoja suojaimia ja maskeja kotoa. Itsekin olin varastoinut 30 FFP3 /FFP2 - suojainta ja 100 kertaköyttöistä kasvomaskia, mutta kyllä nekin kuluvat - varsinkin jos yksi perheenjäsen sattuu sairastumaan vaikkapa siihen koronaan.

Vierailija
8/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuviin maskeihin on kaavoja ja ohjeita. 

Vierailija
10/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollain aikaa alkaa väkertää, mielenään halvalla, sellainen satsi maskeja että voisin käyttää viisipäivää viikossa noin 10-11 tunnin ajan? Kuinka monta mahtaisin tarvita?

Vierailija
11/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa Puuilosta, niin ei tarvii askarrella: Primo+ hengityssuojain kertakäyttöinen 50kpl

Vierailija
12/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölynimurin hepasuodattimen suodatuskyky on noin 0,3 mikronia, joka vastaa FFP3 (NH95) kirurgista suojainta. Suojaimen voit halutessasi käsitellä otsonaattorilla, jolloin se on pitkäikäinen.

Vierailija
13/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jollain aikaa alkaa väkertää, mielenään halvalla, sellainen satsi maskeja että voisin käyttää viisipäivää viikossa noin 10-11 tunnin ajan? Kuinka monta mahtaisin tarvita?

Yksi maski max. kahdeksi tunniksi. En pitäisi itse niinkään kauan. Tarpeesi riippuu siitä, miten usein olet valmis niitä pesemään tai muuten desinfioimaan. 

Vierailija
14/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pölynimurin hepasuodattimen suodatuskyky on noin 0,3 mikronia, joka vastaa FFP3 (NH95) kirurgista suojainta. Suojaimen voit halutessasi käsitellä otsonaattorilla, jolloin se on pitkäikäinen.

Hepa ei käy. 

Vierailija
15/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi maski max. kahdeksi tunniksi. En pitäisi itse niinkään kauan. Tarpeesi riippuu siitä, miten usein olet valmis niitä pesemään tai muuten desinfioimaan. 

Maksimissaan kerta viikkoon aikaa niitä alkaa tarpeeksi kuumassa pesemään. Ja tietysti tarvitsee myös kolme vuotiaalle viidelle päivälle maskit kahteen tarhamatkaan.

Vierailija
16/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeks iso muovipussi tiiviisti päähän että happi riittää sen 10min kauppa-asioinnin ajaks.

Vierailija
17/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepa ei käy. 

Miksi ei? Olen nähnyt videoita kuinka lääkäri suosittelee tekemään maskeja HEPA pölypusseista.

Vierailija
18/18 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hepa ei käy. 

Miksi ei? Olen nähnyt videoita kuinka lääkäri suosittelee tekemään maskeja HEPA pölypusseista.

Osassa on lasikuitua. Melkein sama kuin hengittäisit asbestia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi