Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lätty täys pyöräilijöitä

vagabond
14.04.2020 |

Olin eilen ystäväni kanssa kävelyllä Viikin pelloilla, ja sen poluilla. Kuljimme tien kumpaakin laitaa, pitäen turvaväliä.
No, nämä maanteiden herroille ja hidalgoille se ei sopinut, toinen pyyhkäisi helmoja hipoen ohi, toinen pyöräili lapsensa kanssa välistämme. Kummaltakin kuului kommentti, että "kuljemme leveästi". Onhan se nyt vattua, että jopa pellolla täytyy olla silmätkin selässä, soittokelloa kun ei käytetä.
Niin, ja itselläni on hyvä syy pitää turvaväliä, itse syöpähoidoissa, ja näin välillä täytyy yrittää nostaa kuntoaan seuraavaan sytoon, ja myöskin yrittää jotenkin pitää sosiaalisia kontakteja, vaikka sitten näin. Olen ollut jalankulkija, pyöräilijä sekä autoilija, mutta nykyisten pyöräilijöiden muiden liikkujien huomiointi on jostain syvältä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö mennä sinne Viikin pelloille jossa on 9miljoonaa muutakin? Mikset kohota kuntoasi rauhallisemmassa paikassa jos kerran olet niin pahasti riskiryhmää?

Vierailija
2/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika riskaabelia touhua mennä ulkoilemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ltä puuttunee vaihtoehtoinen toimintamalli. 

Vierailija
4/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelette koko polun leveydeltä ja valitat, että ihmiset ajaa teidän välistä. Mistä niiden sitten pitäisi ajaa? Pitäisikö heidän aina pysähtyä teidän taakse ja pyytää lupa ohittaa?

Vierailija
5/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kulkisitte peräkkäin?

Vierailija
6/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Kuljitte koko tien leveydeltä, mitä takana tulijoiden olisi pitänyt tehdä? Kerätä karavaani teidän peräänne?

Vierailija
7/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niiden muiden olisi sitten mielestäsi pitänyt kulkea? Katsoa jo pellon laidalta, että siellä kävelee joku ja kiertää pelto? Jäädä teidän peräänne jonomuodostelmaan? Koukkasta pellon/ojan kautta? "Mutta kun MINÄ kävelen täällä pellolla, ja MINÄ tykkään kulkea leveästi, kun MINUN pitää päästä lenkille, ja MINUN terveys ja MINUN Kaveri ja MINÄ niin mieleni pahoitin, kun joku muu kehtasi MINUT ohittaa.."

Vierailija
8/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo... Kyllä Helsingissä täytyy hakemalla hakea paikkaa, missä ulkoilla ilman muita. Toisekseen ystäväni asuu vieressä, en voi olettaa hänen lähtevän julkisilla jonnekin. Itsellä on auto.

Ei kai liene liikaa vaadittu, että ajelee kohtuuvauhtia ja huomioi muutkin liikkujat. Jos ei tule mieleen, niin tartuntariski pitää minimoida, korona on kuolemaksi kun immuniteetti on heikko.

Kyllä ilmatilaa riittää kaikille noilla pelloilla ilman maantiekiitäjiäkin. Ja muuten, rauhallista liikuntaa raittiissa ilmassa suositellaan syöpäpotilaille. Ei niitä hoitoja kestä, jollei pidä itsestä huolta. KÄYTTÄKÄÄ SOITTOKELLOA!

Vierailija
9/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut tuolla ulkoillessani, että monilla vanhuksilla on sellainen tapa, että pysähtyvät juttelemaan vastaan tulevan tuttavan kanssa juurikin siihen reunaan tien molemmin puolin. Sitten kaikki ohikulkijat joutuvat menemään heidän välistään, jolloin ei ole mahdollista saada edes metrin väliä molempiin. Miksi ei voi pysähtyä niin, että olisivat samalla puolella parin metrin päässä toisistaan, jolloin ohikulkijoillekin jäisi tilaa kiertää heidät... Ihan jokapäiväinen näky.

Vierailija
10/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vagabond kirjoitti:

Haloo... Kyllä Helsingissä täytyy hakemalla hakea paikkaa, missä ulkoilla ilman muita. Toisekseen ystäväni asuu vieressä, en voi olettaa hänen lähtevän julkisilla jonnekin. Itsellä on auto.

Ei kai liene liikaa vaadittu, että ajelee kohtuuvauhtia ja huomioi muutkin liikkujat. Jos ei tule mieleen, niin tartuntariski pitää minimoida, korona on kuolemaksi kun immuniteetti on heikko.

Kyllä ilmatilaa riittää kaikille noilla pelloilla ilman maantiekiitäjiäkin. Ja muuten, rauhallista liikuntaa raittiissa ilmassa suositellaan syöpäpotilaille. Ei niitä hoitoja kestä, jollei pidä itsestä huolta. KÄYTTÄKÄÄ SOITTOKELLOA!

Miksi ette kävelleet peräkkäin???

Vierailija
11/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vagabond kirjoitti:

Jos minulla olisi sytostaatit kesken, en todellakaan tunkisi juuri siihen pellolle missä tiedän kaikkien muidenkin liikkuvan. Jos sinne olisi ihan välttämätöntä päästä, menisin aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Kas kun ne muut kulkijat näkee vain kaksi idioottia jotka valtaa koko yleisen tien, tuskin sinusta paistaa läpi heikko immuniteetti. Tuo on ihan sama kuin menisit joulunalusviikolla Itikseen ja vinkuisit että siellä on niin paljon väkeä.

Vierailija
12/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä omalle kohdallesi nykytilanteessa.... Rutto vai kolera, kun itsekkääksi sanotaan? Yritän vaan selvitä hengissä. Tietä kyllä annetaan kun kilautetaan, ilman sarvia ja hampaita. Tuskin haluaisit olla tilanteessani?

Vierailija
13/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vagabond kirjoitti:

Mietippä omalle kohdallesi nykytilanteessa.... Rutto vai kolera, kun itsekkääksi sanotaan? Yritän vaan selvitä hengissä. Tietä kyllä annetaan kun kilautetaan, ilman sarvia ja hampaita. Tuskin haluaisit olla tilanteessani?

Et näytä yrittävän kovin aktiivisesti. Muuten et menisi ruuhkaiseksi tietämääsi paikkaan ruuhkaisimpaan aikaan, oli se paikka mikä hyvänsä. Ne muut kulkijat ei voi tietää että olet muutenkin sairas ja lääkäritkin suosittelee riskiryhmiä pysymään pois väkijoukoista

Jos sinulla on auto, mikset hae ystävääsi ja mene hänen kanssaan jonnekin syrjäisemmälle paikalle ulkoilemaan?

Vierailija
14/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No arvasin kyllä nämä vastaukset...Viikin pellot ovat kyllä yksi väljimmistä paikoista ulkoilla, ei pahemmin törmäile muihin kun katsoo minne menee. Noin viisi pyöräilijää näin koko reissun aikana, kävelijöitäkin kourallinen.  Uutelan jätin jo. Pari metriä leveä polku täynnä populaa, plus tietty nämä maantiekiitäjät sielläkin. 

Miksi pitäisin turvaväliä, jos ottaisin ystäväni kyytiini? Pidän autoni vain omassa käytössä, olen riskiryhmää, hän ei.

Toivottavasti juttuni kuitenkin muistutti turvavälistä, ei ole pyöräilijöiden kiusaamista vaan olosuhteiden sanelemaa. Tuskin olen ainoa mielensä pahoittunut. Aurinkoon haluan minäkin, en lymyillä yöaikaan.

Vierailija
15/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vagabond kirjoitti:

No arvasin kyllä nämä vastaukset...Viikin pellot ovat kyllä yksi väljimmistä paikoista ulkoilla, ei pahemmin törmäile muihin kun katsoo minne menee. Noin viisi pyöräilijää näin koko reissun aikana, kävelijöitäkin kourallinen.  Uutelan jätin jo. Pari metriä leveä polku täynnä populaa, plus tietty nämä maantiekiitäjät sielläkin. 

Miksi pitäisin turvaväliä, jos ottaisin ystäväni kyytiini? Pidän autoni vain omassa käytössä, olen riskiryhmää, hän ei.

Toivottavasti juttuni kuitenkin muistutti turvavälistä, ei ole pyöräilijöiden kiusaamista vaan olosuhteiden sanelemaa. Tuskin olen ainoa mielensä pahoittunut. Aurinkoon haluan minäkin, en lymyillä yöaikaan.

Etpä tainnut katsella minne menet jos kerran pyöräilijät kumminkin sinua haittasivat. Oisit kävellyt ihan reilusti siellä pellolla missä oli tilaa etkä pyörätiellä kun niin olet huolissasi omasta turvallisuudestasi. Ja viiden pyöräilijän takia piti mieli pahoittaa.

Ihan turhaa nillitystä koko avaus

Vierailija
16/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vagabond kirjoitti:

Etpä tainnut katsella minne menet jos kerran pyöräilijät kumminkin sinua haittasivat. Oisit kävellyt ihan reilusti siellä pellolla missä oli tilaa etkä pyörätiellä kun niin olet huolissasi omasta turvallisuudestasi. Ja viiden pyöräilijän takia piti mieli pahoittaa.

Aivan turhaa nillitystä.

Entäs sitten muut kävelijät? Joku kävelee nopeampaa takaa, pitääkö hänen alkaa huutelemaan teille että väistätte? Mikä ihme siinä on, että pitää viedä koko polku?

Hei! Mä taisin nähdä teidät pari päivää sitten keskuspuistossa. Kävelin metsäpolkua pitkin ja edempänä käveli 2 keski-ikäistä naista. Kuullessaan minun tulevan takaa kummatkin pysähtyivät, kääntyivät katsomaan ja jäivät siihen seisomaan! Matkaa oli joku 50 metriä ja ne vaan seisoi kapealla polulla katsomassa, kun lähestyin. Käännyin vähän ennen heitä toiselle polulle ja he vain pysyivät paikoillaan katsomassa mihin menin. Koko tilanne kesti ehkä 4-5 minuuttia eivätkä nämä naiset liikkuneet mihinkään. Onneksi oli kiertotie, tuntui todella hermottuvalta lähestyä heitä kun kumpikin vaan seisoo, ei puhu mitään ja odottaa. Mitä jos olisin joutunut menemään siitä? Olisiko pitänyt pysähtyä 5 metrin päähän pyytämään lupa ohittaa vai olisiko pitänyt kiertää metsän kautta?

Vierailija
17/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vagabond kirjoitti:

No voihan.... noita viidestä kaksi tuli takaapäin. Ei haitannut, paitsi sai pelätä, että selkään mätkähtää.... Vielä mentiin kylkeä tarkoituksellisesti hipaisten ja länkyttäen ohi. Pyöräteitä Viikissä ei ole, vaan normi kapeita hiekkateitä, jossa ei ole minkäänmoista merkintää. Teillä kulkee lapsiperheitä, koiraulkoiluttajia yms..Niin, ja en ole ollut missään keskuspuistossa. Pyöräilijöillä kiristää vanne päätä, on huomattu, höllätkää vähän. Ainakin vauhti ympäristön mukaan. 

Vierailija
18/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut tuolla ulkoillessani, että monilla vanhuksilla on sellainen tapa, että pysähtyvät juttelemaan vastaan tulevan tuttavan kanssa juurikin siihen reunaan tien molemmin puolin. Sitten kaikki ohikulkijat joutuvat menemään heidän välistään, jolloin ei ole mahdollista saada edes metrin väliä molempiin. Miksi ei voi pysähtyä niin, että olisivat samalla puolella parin metrin päässä toisistaan, jolloin ohikulkijoillekin jäisi tilaa kiertää heidät... Ihan jokapäiväinen näky.

Täysin sama tilanne kaupoissakin, siellä vain hyllyjenväli vieläkin kaposempi, joten joudut kävelemään heidän räkäpilvensä läpi niin, että molempien naamat on päästäsi maks puolen metrin päässä. Eli tartunta satavarma, jos jommallakummalla jotain virusta tarjolla on.

En voi käsittää ihmisten logiikkaa. Eikö siellä pääkopassa liiku yhtään mitään? Ei kai se voi olla niin vaikea aihe molempien olla samalla puolella. Näin voisi sitä turvaväliäkin säätää pidemmäksi.

Vierailija
19/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelijät saa oppia huomioimaan muuta liikennettä. Ei autotakaan tööttää joka ohituksessa ja samat säännöt on pyörän kellon käyttöön. Ei voi olettaa, että pyöräilijät ajavat peukalot kipeinä kilkuttaen kelloa joko ajan. Joku voi laittaa aloitteen, että pyöriin tarvitaan ajoääni huolettomia kävelijöitä varten. No sekään ei auta, kun suurimmalla osalla kävelijöistä on kuulokkeet.

Vierailija
20/21 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vagabond kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vagabond kirjoitti:

No voihan.... noita viidestä kaksi tuli takaapäin. Ei haitannut, paitsi sai pelätä, että selkään mätkähtää.... Vielä mentiin kylkeä tarkoituksellisesti hipaisten ja länkyttäen ohi. Pyöräteitä Viikissä ei ole, vaan normi kapeita hiekkateitä, jossa ei ole minkäänmoista merkintää. Teillä kulkee lapsiperheitä, koiraulkoiluttajia yms..Niin, ja en ole ollut missään keskuspuistossa. Pyöräilijöillä kiristää vanne päätä, on huomattu, höllätkää vähän. Ainakin vauhti ympäristön mukaan. 

Oli suuri virhe muuttaa kävelijöiden säännöt niin , että voivat valita kävelyreunansa. Vastaantulijoitakin on aina. Liikenne pelaisi paremmin, jos kaikki kulkisivat oikeaa puolta. Mutta luulisi tajuavan, että nyt varsinkin pitää kulkea peräkkäin. Sekin auttaisi, että oikeasti kuljettaisiin reunassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan