Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja opettajien lakolta 1980-luvulta! Miten vietitte päivät?

Vierailija
14.04.2020 |

Olitteko mummolassa tms? Tuntuiko lomalta? Tiesikö, milloin koulu jatkuu? Mitä teitte päivät pitkät?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain että se oli kiva loma. Käytiin päivittäin koululla syömässä.

Vierailija
2/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistikuvaa aiheesta. Milloinkas tuo oli, ja kauanko kesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakosta, ei lakolta.

Vierailija
4/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensin mummolassa pari viikkoa ja sitten serkuilla. Ei ollut koulua ikävä.

Vierailija
5/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista muistikuvaa. Joku ketju oli aiemmin tästä, ja siinä sanottiin lakon olleen keväällä 1983, jolloin olin tokalla.

Vierailija
6/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran muistan, että koska lakon alkamisajankohta oli etukäteen tiedossa, niin meidän opettaja kävi koko loppukevään asiat tiiviiseen tahtiin ennen lakon alkamista. Muistan, kun vielä selitti, että nyt tehdään tiiviisti ja ahkerasti töitä nämä viikot, jotta saadaan asiat käytyä läpi ennen lakon alkamista. Näin mm. matikan kirja oli käyty läpi kannesta kanteen ennen lakon alkua. 

Mielestäni lakko oli joko -83 tai -84 keväällä, koska vaihdoin koulua syksyllä -84 ja lakkokevät osui tuohon edellisen koulun ajoille.

Miten vietin päivät.....sitä en edes muista. 

Vierailija
7/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakosta, ei lakolta.

Kyllä voi sanoa myös lakolta. Siltä ajalta.

Vierailija
8/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran muistan, että koska lakon alkamisajankohta oli etukäteen tiedossa, niin meidän opettaja kävi koko loppukevään asiat tiiviiseen tahtiin ennen lakon alkamista. Muistan, kun vielä selitti, että nyt tehdään tiiviisti ja ahkerasti töitä nämä viikot, jotta saadaan asiat käytyä läpi ennen lakon alkamista. Näin mm. matikan kirja oli käyty läpi kannesta kanteen ennen lakon alkua. 

Mielestäni lakko oli joko -83 tai -84 keväällä, koska vaihdoin koulua syksyllä -84 ja lakkokevät osui tuohon edellisen koulun ajoille.

Miten vietin päivät.....sitä en edes muista. 

Kuulostaa hyvältä tai ainakin tunnolliselta opettajalta, kun on halunnut varmistaa, että saa teille kaikki tarvittavat tiedot joka tapauksessa opetettua.

Vierailija
9/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko valtakunnallinen lakko?

Vierailija
10/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko valtakunnallinen lakko?

Mietin samaa myös 

--5

Vierailija
11/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistikuvaa.

Vierailija
12/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sekään kenenkään koulunkäyntiä tuhonnut, vaikkei ollut edes etäopetusta, mutta nyt mammat inisee kun jennajannican elämä pilataan kun ei pääse kouluun ja mamma ei saa itse rauhassa viettää etätyöpäivää.

Vierailija
13/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun 90-luvulla meinasi tulla opettajien lakko. Ilmoitettiin, että syömässä saa kuitenkin käydä. Olin kovin pettynyt, kun lakko viime hetkellä peruuntui.

Vierailija
14/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengailtiin kavereiden kanssa Forumissa, steissillä, kavereiden kotona yms. Keväällä -83 olin seiskaluokkalainen... kiva kevät oli, eikä kyllä mitään lommoa tehnyt jatko-opintoihin.  

Vierailija
15/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakko oli 1984 ja kesti kolme viikkoa. täältä löytyi tieto: http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2015/02/opettajien-edunvalvonnan-kron…

Vierailija
16/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sekään kenenkään koulunkäyntiä tuhonnut, vaikkei ollut edes etäopetusta, mutta nyt mammat inisee kun jennajannican elämä pilataan kun ei pääse kouluun ja mamma ei saa itse rauhassa viettää etätyöpäivää.

Suora lainaus tuolta linkitetyltä sivustolta:

"Lakko koski aluksi neljän kaupungin 4500 opettajaa ja 65000 oppilasta. Yhteensä lakkoon osallistui 7204 opettajaa."

Ei ihme, ettei valtaosa edes muista koko lakkoa, kun se ei koskenut kuin murto-osaa oppilaista.

Vierailija
17/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin oli. Olin kavereiden kanssa. Ainakin yhtenä päivänä ryypättiin. Mulla ei ollut koskaan mummolaa tms.

-70

Vierailija
18/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus tuolta linkitetyltä sivustolta:

"Lakko koski aluksi neljän kaupungin 4500 opettajaa ja 65000 oppilasta. Yhteensä lakkoon osallistui 7204 opettajaa."

Ei ihme, ettei valtaosa edes muista koko lakkoa, kun se ei koskenut kuin murto-osaa oppilaista.

No niin. Eli varmasti omassa (silloisessa) asuinkaupungissani ei edes koko lakkoa ollut. Olisin varmastikin muistanut sen, jos kerran se olikin v. 1984. Kolmoselta on jo muistikuvia enemmän kuin tokaluokalta.

-5

Vierailija
19/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/20 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerta kaikkiaan mitään muistikuvaa. Olin tuolloin 5- tai 6-luokkalainen. Jos minulta olisi kysytty, että onko minulla mitään kokemusta siitä että opettajat ovat lakossa, vastaisin että ei.