Pomppomaha ja turvotus
Olen aina syonyt aika terveellisesti, mutta nyt koronakaranteenin aikana olen laittanut ruokavaliota vahan uusiksi. Mulla on aknea ja iho-ongelmia, jonka johdosta jatin mm. maitotuotteet ja sokerin miltein kokonaan pois. Syon lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmia, kohtuullisesti viljatuotteita. Olen myos lisannyt vedenjuontia ja juon vahintaan 2 litraa paivassa. Kahvia, mehuja jne en juo. Teeta valilla.
Kuitenkin mua vaivaa usein pomppo maha. Maha ei ole laskia (olen hoikka: 161cm/50kg) ja valilla pomppis on pienempi ja valilla naytan raskaana olevalta. Tuntuu etta tuo vedenjuonti lisaa turvotusta ja pomppista, vaikka muuten tykkaan kun iho nayttaa paremmalta ja makeanhimo on tiessaan. Vinkkeja?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Puhutko pömppömahasta? Pomppo... 😂😂😂
Puhun. Asun ulkomailla, olen pahoillani.
Ruoansulatus ei toimi. Jätä vielä gluteeni ja viljat ja ota entsyymejä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoansulatus ei toimi. Jätä vielä gluteeni ja viljat ja ota entsyymejä.
Niinko? Kieltamatta mulla on aina ollut hidas ruoansulatus enka kay laheskaan tarpeeksi usein isolla hadalla. Ruokavalio ei todellakaan ole kuitukoyha, mutta en tieda miten muuttaa asiaa.
Suosittelen jälkiuunileipää. Se laittaa suoliston oikeasti kuntoon. En voi itse enää elää ilman sitä. Ainesosissa ei mitään ylimääräistä ja täysjyvästä tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jälkiuunileipää. Se laittaa suoliston oikeasti kuntoon. En voi itse enää elää ilman sitä. Ainesosissa ei mitään ylimääräistä ja täysjyvästä tehtyä.
Asun ulkomailla niin valitettavasti taalla on tosi rajallinen maara ruistuotteita :( Olen ostanut realin tyyppista vuokaleipaa valilla.
Jos juot enemmän kuin mihin elimistösi on tottunut - ja enemmän kuin elimistösi tarvitsee - saattaa olla, että solut kärsii suolotasapainon heikentymisestä. Kudosten olosuhteet laimenee, solutkin turpoaa (liialliseen vedenjuontiinhan voi kuolla juuri sen takia, että elektrolyyttitasapaino häiriintyy, tulee aivopöhö, jne.)
Varmasti eniten turvotukseen vaikuttaa kuitenkin se, että elimistösi ei ole tottunut uuteen ruokavalioon. Oikeasti, elimistö opii ja muistaa, millä ruokavaliolla se on pärjännyt ja muutos siihen saa sen helposti tolaltaan. Tätäkin enemmän vaikuttaa itse ravinnon tasapainottomuus, se että syöt liikaa jotain tiettyä, esim. sitrushedelmiä.
Myös se vaikuttaa, onko kehosi levännyt ja terve. Jos olet aloittanut liikunnan samaan aikaan kuin muutokset syömisessä ja juomisessa, se muutos rasittaa sun elimistöä - eli ruuansulatuselimistöäkin.
Suosi kalaa, lihaa, munia, pähkinöitä (ei eltaantuneita) ja kasviksia. Käytä kylmäpuristettua oliiviöljyä, sitä käytettiin nälkävuosina turvotuksen estämiseen! 2rkl/päivä
Vierailija kirjoitti:
Jos juot enemmän kuin mihin elimistösi on tottunut - ja enemmän kuin elimistösi tarvitsee - saattaa olla, että solut kärsii suolotasapainon heikentymisestä. Kudosten olosuhteet laimenee, solutkin turpoaa (liialliseen vedenjuontiinhan voi kuolla juuri sen takia, että elektrolyyttitasapaino häiriintyy, tulee aivopöhö, jne.)
Varmasti eniten turvotukseen vaikuttaa kuitenkin se, että elimistösi ei ole tottunut uuteen ruokavalioon. Oikeasti, elimistö opii ja muistaa, millä ruokavaliolla se on pärjännyt ja muutos siihen saa sen helposti tolaltaan. Tätäkin enemmän vaikuttaa itse ravinnon tasapainottomuus, se että syöt liikaa jotain tiettyä, esim. sitrushedelmiä.
Myös se vaikuttaa, onko kehosi levännyt ja terve. Jos olet aloittanut liikunnan samaan aikaan kuin muutokset syömisessä ja juomisessa, se muutos rasittaa sun elimistöä - eli ruuansulatuselimistöäkin.
Okei, mutta 2- 2,5 litraa paivassa ei varmastikaan ole liikaa aikuiselle ihmiselle.? Varsinkin kun nykyisessa asuinmaassa oli esim. koko viime viikon 20-25 astetta lamminta.
Yritan syoda balanssissa kaikkea, syon esim. yhden sitrushedelman paivassa, yhden omenan, paljon vihreita kasviksia, paljon kalaa, munia, yhden viipaleen leipaa paivassa, joinain paivina kaurapuuroa, kohtuudella pastaa, riisia, perunoita.
En ole liiemmin liikkunut, joogaan tai teen muita harjoituksia kotona noin tunnin paivassa talla hetkella. Ennen coronaa harrastin kavelya jne hyotyliikuntaa. Tavoite ei ole laihtua, mutta olla terveempi kaikinpuolin ja voida paremmin, plussaa jos pomppis ja iho-ongelmat lahtisivat. Nyt parin viikon aikana makeanhimo (suklaan) on havinnyt kokonaan. Syon valilla palan 80% tummaa suklaata.
Puhutko pömppömahasta? Pomppo... 😂😂😂