Onko täällä ketään joka on käynyt sekä Mensan virallisesssa testissä että neuropsykologin WAIS-testissä? Erosiko tulokset paljon?
Itselläni erosi jotain 9-19 pistettä (vaikea sanoa tarkkaa pistemäärää, kun neuropsykologisesta testistä ei saa tarkkaa pistemäärää) Keskihajonta oli siis molemmissa testeissä sama.
Kävin tuossa neuropsykologisessa testissä eli WAIS-testissä kolmikymppisenä. Sen mukaan älykkyysosamääräni oli vähän keskivertoa korkeampi eli jotain 110-120. Varmaan lähempänä 110, koska psykologi jotenkin mielestäni korosti lausessa sanaa "vähän" tai sitten vain kuvittelin että korosti. Kielellinen osio meni tässä testissä mulla parhaiten.
Nyt vuosia myöhemmin kävin Mensan virallisessa testissä, kun sain joululahjaksi testilahjakortin. Sain tulokseksi 129. Tuolla tuloksella olin muka älykkäämpi kuin 97% ihmisistä. Mensaan pääsee sillä että on älykkäämpi kuin 98%. Lisäksi tämä testi olisi voinut mennä paljon paremminkin, jos en olisi tuhlannut aikaa turhaan varmisteluun, jonka takia aika loppui kesken. Jokaisen tehtävän kohdalla siis varmistin että se meni oikein. (Tajusin kyllä jo alussa, että varmistelua ei olisi kannattanut tehdä. Tämä turha varmistelu on ollut kuitenkin mulla lähes pakonomainen tapa yo-kirjoitusten jälkeisistä ajoista asti, koska itse kirjoituksissa tein ihan hirveästi huolimattomuusvirheitä. Teen niitä edelleen kaikessa, jos en tarkista moneen kertaan. Etenkin kaikissa koemaisissa tilanteissa, koska olen ihan kauhea koejännittäjä ja jännittäessä etenkin sählään. )
Mutta siis aika suuri ero noissa testituloksissa. Etenkin kun Mensan testissä ei anneta kuulemma nykyään edes ikähyvitystä. Tämä sai epäilemään että näyttääköhän Mensan virallinen testi tuloksen pahasti yläkanttiin? Jos ei, niin voiko sitten olla että yo-arvosanoilla olisikin neuropsykologisessa testissä tosi suuri painoarvo? Psykologi nimittäin kysyi yo-arvosanani heti testin aluksi. Itselläni kirjoitukset meni aikoinaan jokseenkin penkin alle. Kirjoitin pakolliset neljä ainetta kerralla ja kolme neljästä mokasin. En alkanut kuitenkaan korottamaan mitään. En lukioaikoina muutenkaan jaksanut kauheasti panostaa opiskeluun. Eli kirjoitusten perusteella arvioitu äo ois juuri tuo vähän keskivertoa parempi, jos keskiverto on C:n yleisarvosana. Toisaalta en kuitenkaan tunne, että olisin älykkäämpi kuin 97%. Toisaalta oon kuullut joskus että jos pääsee lukion pitkän matematiikan juuri ja juuri läpi, niin äo on silloin vähintään 110. Itsellä matikan kurssien keskiarvo oli keskiverto 7. En tiedä mitä se olisi ollut, jos olisi panostanut opiskeluun. Toisaalta luulisi että jos olisi älykkäämpi kun 97% ihmisistä, niin pitkä matikka olisi ollut juuri lukematta 10. Sisaruksellani oli. Hän ei ole käynyt älykkyystesteissä. Mensan nettitestin kerran teki ja sai siitä hieman huonomman tuloksen kuin minä, mutta ei takuulla vain vaivautunut keskittymään riittävän hyvin. Itse sain Mensan nettitestissä siis tuloksen että olisin älykkäämpi kuin 99,8%, mutta nettitestin nyt on tarkoitus houkutella ihmisiä vain oikeaan testiin.
Eli onko teillä ollut Mensan virallisen testin ja WAIS-testin tuloksissa eroja ja jos on, niin kuinka suuria?