Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näyttäisi siltä että nuorehkot hyvävoimaiset nörtit varanneet kaikki pk-seudun kauppatavaroiden kotiinkuljetukset

Vierailija
11.04.2020 |

Riskiryhmät joutuvat käymään kaupoissa samaan aikaan kun esimerkiksi nuorehkoille lenkkeileville apulaisproffille ei tulisi mieleenkään käydä kaupassa. Netissä tapaa myös vastaavien nettinäppärien vinkkejä siitä kuinka kotiinkuljetukset kannattaa varata kuukausiksi etukäteen joka viikolle. Sen voi tehdä niin, että laittaa yhden suklaalevyn ostoskoriin ja valitsee maksutavaksi käteismaksun. Tuon maksutavan voi sitten viikkoa ennen kotiinkuljetusta muuttaa luottomaksuksi ja täydentää ostoskoria aina edelliseen iltaan saakka.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006471697.html

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä olette saaneet tilattua?

Kuulun riskiryhmään ja haluaisin tilata ruuat kotiin, mutta kotiinkuljetusaikaa tai edes noutoaikaa ei pysty lainkaan varaamaan. Niissä ohjelmissa ei yksinkertaisesti ole vapaita aikoja varattavaksi edes tuleville viikoille.

No niin kun nää kaikki apulaisproffat on varanneet ne suklaapatukoilla varmaan pitkälle ensi vuoteen asti.

Vierailija
22/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee hankalaksi, jos ei saa käydä kaupassa eikä käyttää tilauspalveluakaan. Hyväkuntoiset, koulutetut vissiin kasvattaa ja metsästää oman ruokansa sitten..

Miten niin ”ei saa” käydä kaupassa?

Olen eri, mutta itse esim. vastasin tonne yhteen keskusteluun, että miten syön jos olen sinkku, ei ketään läheistä samassa kaupungissa ja nenä vuotaa ihan vain kylmään mennessä /ulkoa sisälle tultaessa ympäri vuoden vaikkei muuten ole nuhaa eikä sairas. Pitäisi pysyä seuraavat kaksi vuotta kotona eikä mennä kauppaan ennen kuin koko epidemia mennyt ohi? Vai miten saan ruokaa? Kun tätä "vain ulkona"-nuhaa on ollut puoli vuotta nyt... :D vaikka itse tiedän mitä se on, saisin katseita jos menisin kauppaan. Vaikka tartuttaja voi olla jokin täysin oireeton ihminen.

Eri asia ihmiset, joilla on äkillisesti alkanut kuivayskä tai nuha.. siis heille epätyypillisiä tai uusia oireita. Tietenkään jos on epäilys että on vähän vilustunut niinei kauppaan mutta ihmiset ei tunnu ymmärtävän että on meitäkin, jotka oireilee ihan omia sairauksiaan. Esim. Refluksitauti voi tehdä äkillisen yskäkohtauksen, kun kurkkuun nousee yhtäkkiä suolahappoa ja se polttaa! Se ei ulkopuoloselle näy.

Itse en varsinkaan halua sairastua tai kauppaan, tosin kuin useimmat ihmiset, mä olen toipunut perusflunssistakin tosi huonosti (lähes kaikki flunssat pitkittyvät jälkitauteihin ja olen allerginen osalle antibiooteista) vaikken virallisesti kuulu "riskiryhmäkäisiin". Pääsisinkö väliinputoajana edes testiin tai hoitoon ajoissa? Monet riskiryhmäläiset ja mua vanhemmat ihmiset on parantuneet perusflunssista mua paremmin.

Jos siis kauppaan ei saa mennä eikä nettikaupasta tilata, mistä saan ruokaa? Se että yhtäkkiä saan yllättävän astmakohtauksen kaupassa jne ei tee minusta vastuutonta. Päinvastoin, mä mietin näitä asioita tarkkaan ihan normaaliolosuhteissakin, jo ennen koronavirusta. En mee kylään koskaan jos nuhaa ja kysyn muiltakin suoraan, onko joku ollut sairaana. Olen vältellyt kauppaanmenia sairaana (kotivara). Oon ihmetellyt miksi ihmiset on niin välinpitämättömiä eikä tajua että osa sairastaa ihan sitä normaalia "2viikon" flunssaakin kuukausia useiden antibioottikuurien ja keuhkokuvien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläkin on vajaa kymmenkunta kuljetusta varattu pitkälle toukokuuhun. Kivampi hakea kamat Kaaren toimitushallista, missä ei tarvitse törmäillä kuin korkeintaan kahden muun autokunnan kanssa. Foodiesta tilaamalla ja Kaaresta noutamalla voi pistää useamman varauksen peräkkäin, nyt voi hakea tasaisesti 4-5 päivän välein sitä ruokaa lisää.

Ja juu, olen varmaan sitä nörttiosastoa.

Vierailija
24/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin äsken tänään noutoajan k-ruoka- palvelusta netistä Helsingissä. Sain ensimmäisen vapaan ajan 7.5.

Onneksi on hernekeittoa kaapissa. Meitä on tosin 3 henkilöä.

Vierailija
25/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä olette saaneet tilattua?

Kuulun riskiryhmään ja haluaisin tilata ruuat kotiin, mutta kotiinkuljetusaikaa tai edes noutoaikaa ei pysty lainkaan varaamaan. Niissä ohjelmissa ei yksinkertaisesti ole vapaita aikoja varattavaksi edes tuleville viikoille.

Sitkeällä kyttäämisellä oon saanut tuolta peruutusaikoja, kun joku on päättänyt viime tingassa, ettei haluakaan sitä kuljetusta. 

Vierailija
26/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itelläkin on vajaa kymmenkunta kuljetusta varattu pitkälle toukokuuhun. Kivampi hakea kamat Kaaren toimitushallista, missä ei tarvitse törmäillä kuin korkeintaan kahden muun autokunnan kanssa. Foodiesta tilaamalla ja Kaaresta noutamalla voi pistää useamman varauksen peräkkäin, nyt voi hakea tasaisesti 4-5 päivän välein sitä ruokaa lisää.

Eikö nörtti vois tilata kerralla ees sitä viikon ostosta, kun tietää tilanteen ja ettei noita aikoja ole kaikille, jotka sitä tarttis, vai eikö nörtti osaa laskea paljonko perhe tarttee ruokaa?

Vierailija
27/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin äsken pk-seudun Prismatkin, ei ole edes vapaita noutoaikoja varattaviksi lainkaan.

Kauppojen pitäisi nyt katsoa tilaukset läpi ja antaa jokaiselle adiakkaalle vsin 1 kpl ruokatilauksia per kuukausi. On ihan käsittämättömän törkeää, että jotkut ovat varanneet itselleen jokaviikkoiset kuljetus/noutoajat kesään asti.

Vierailija
28/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIpsterit nyt on varsin vajaata sakkia ylipäätään. 

Vierailija
29/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin häikäilemätöntä, että toivon jonkun toimittajan tarttuvan aiheeseen ja tekevän jutun sinusta ja toiminnastasi.

Vierailija
30/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin häikäilemätöntä, että toivon jonkun toimittajan tarttuvan aiheeseen ja tekevän jutun sinusta ja toiminnastasi.

Mikä tässä on häikäilemätöntä? Missään ei kielletä usean tilauksen tekeminen ja tässäkin langassa on käynyt jo päivän selväksi, ettei ihmiset osaa käyttää tilausjärjestelmiä kunnolla. 

Ensin se ATK-ajokortti handuun ja sitten vasta itkemään, ettei systeemit toimi.

Vierailija
31/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinkuljetukset pitäisi varata riskiryhmille ja sairastaville. Mutta kyllähän tässä näkyy räikeästi eriarvoisuus. Rikkaat, etätyötätekevät, terveet ja koulutetut osaa pitää huolta itselleen katsomistaan eduista. Kriisissä ihmisen näköpiiri kapenee. Solidaarisuutta toivoisin.

Vierailija
32/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin näytti olevan noutoaikoja 12.4. sunnuntaille, saa tuoreet leivät, hedelmät ja salaatit.

Vierailija
33/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin saman. Sain karanteenipäätöksen alkuviikolla yllättäen ja olin tosi pulassa kun koitin jostain saada ruokaa kotiin pääsiäistä varten, jokaisesta paikasta oli kaikki kotiintoimitusajat varattuna yli viikon päähän. Jopa noutoajat oli kaikki loppu. Onneksi sain sovittua puolitutun hakemaan ruokaa.

Vierailija
34/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtm kirjoitti:

Kotiinkuljetukset pitäisi varata riskiryhmille ja sairastaville. Mutta kyllähän tässä näkyy räikeästi eriarvoisuus. Rikkaat, etätyötätekevät, terveet ja koulutetut osaa pitää huolta itselleen katsomistaan eduista. Kriisissä ihmisen näköpiiri kapenee. Solidaarisuutta toivoisin.

No, ei ne vanhukset ja muut teknisesti taitamattomat osaisi tilata vaikka aikoja olisi enemmän vapaanakin. Kaupungeilla ja seurakunnilla lienee jonkinlaisia kauppakassi-palveluita em. ryhmille.

Vierailija
35/35 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin äsken pk-seudun Prismatkin, ei ole edes vapaita noutoaikoja varattaviksi lainkaan.

Kauppojen pitäisi nyt katsoa tilaukset läpi ja antaa jokaiselle adiakkaalle vsin 1 kpl ruokatilauksia per kuukausi. On ihan käsittämättömän törkeää, että jotkut ovat varanneet itselleen jokaviikkoiset kuljetus/noutoajat kesään asti.

Mitä käsittämättömän törkeää siinä on, että käyttää maksullisia palveluita kuten niitä on tarkoitettu? Yksi aika per viikko on ihan sopiva, kaupat voisivat aivan hyvin kasvattaa kuljetuskapasiteettiaan kun kerran kysyntää olisi vaikka kuinka paljon.