Mitä teit koululaisesi ruokakassin antimista?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse ostin K-kaupasta ruokaa.
Koskiko tämä ketju kuitenkin sinua jollain lailla?
Koskee koska täällä ei saa ruokakasseja.
Onko sulla kuitenkin koululaisia lapsia jotka ovat etäopetuksessa?
Kaikkialla ei saa ruokaa vaan osassa maksusitoumus ja itse kauppaan ostoksille. On myös kuntia joissa ei saa mitään missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse ostin K-kaupasta ruokaa.
Koskiko tämä ketju kuitenkin sinua jollain lailla?
Koskee koska täällä ei saa ruokakasseja.
Onko sulla kuitenkin koululaisia lapsia jotka ovat etäopetuksessa?
No on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin tiistaina ruoat kolmeksi koulupäiväksi (ti,ke, to). Oli keskuskeittiössä tehdyt annokset pinaattikeittoa, lihakeittoa ja nakkikastike+perunat. Lisäksi päärynä, omena ja kaksi banaania per lapsi.
Lihakeitot ja nakit+perunat lapset söivät. Pinaattikeitto oli kuulemma niin pahaa, että syömättä jäi. Maistoivat onneksi vaan toisen lapsen annoksesta, joten laitoin toisen pakkaseen ja otan itse töihin mukaan ruoaksi. Lapset söivät muut hedelmät paitsi omenat, sillä ovat niille allergisia. Minä söin sitten omenat itse.
Pitää tähän vielä lisätä, että meille ruoista on suuri apu ja meidän lapsille ne ovat riittäviä (ala-astelainen ja vähäruokainen teinityttö). Mutta jollekin teinipojalle annokset olivat kyllä ihan auttamattoman pieniä. Esim sitä pinaattikeittoa tulee vain pieni lautasellinen. Kun sitä itselleni pakkasin töitä varten, niin mietin, että kyllä tähän saa ottaa mukaan vähintään keitetyn munan ja pari leipää, että jaksaa työpäivän loppuun. Toki meiltä kotoa löytyy muutakin syötävää noiden ruokien lisäksi. Mutta kaikista perheistä ei ehkä löydy.
Me veronmaksaja maksamme siis sun aikuisen ihmisen ruuan vaikka käy töissä. Jätä hakematta se ruoka, jos ei lapsille kelpaa.
Kummin muuten mieluummin haluaisitte koulun ruoka-avun, valmiina ruokina vai maksusitoumuksina kauppaan?
Itse olen iloinen siitä, että täällä jaetaan valmiit ruoat. Helpottaa hurjasti. Olen töissä normaalisti, mutta ruoanlaitto on lisääntynyt kun pitää vääntää tuplamäärä ruokia. Lisäksi töiden jälkeen menee paljon aikaa kun autan lapsia kouluhommien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin tiistaina ruoat kolmeksi koulupäiväksi (ti,ke, to). Oli keskuskeittiössä tehdyt annokset pinaattikeittoa, lihakeittoa ja nakkikastike+perunat. Lisäksi päärynä, omena ja kaksi banaania per lapsi.
Lihakeitot ja nakit+perunat lapset söivät. Pinaattikeitto oli kuulemma niin pahaa, että syömättä jäi. Maistoivat onneksi vaan toisen lapsen annoksesta, joten laitoin toisen pakkaseen ja otan itse töihin mukaan ruoaksi. Lapset söivät muut hedelmät paitsi omenat, sillä ovat niille allergisia. Minä söin sitten omenat itse.
Pitää tähän vielä lisätä, että meille ruoista on suuri apu ja meidän lapsille ne ovat riittäviä (ala-astelainen ja vähäruokainen teinityttö). Mutta jollekin teinipojalle annokset olivat kyllä ihan auttamattoman pieniä. Esim sitä pinaattikeittoa tulee vain pieni lautasellinen. Kun sitä itselleni pakkasin töitä varten, niin mietin, että kyllä tähän saa ottaa mukaan vähintään keitetyn munan ja pari leipää, että jaksaa työpäivän loppuun. Toki meiltä kotoa löytyy muutakin syötävää noiden ruokien lisäksi. Mutta kaikista perheistä ei ehkä löydy.
Me veronmaksaja maksamme siis sun aikuisen ihmisen ruuan vaikka käy töissä. Jätä hakematta se ruoka, jos ei lapsille kelpaa.
Oletpas sinä hölmö, edellinen laittaa lapsilleen jotain paremmin kelpaavaa. Biojätteeseenhän tuo menisi muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noista voi etukäteen tietää kelpaako vai ei. Kuinka paljon luulet ruokahävikkiä tulevan normaalin koulun aikana? Voin kertoa, että sitä on paljon. Ja eikö tuo ole hyvä, että joku sen ruoan syö? Lapset sitten syövät ruoan, jonka äiti/isä olisi itse ottanut töihin mukaan.
Mikä ihmeen ruokakassi? Kyllä näköjään pidetään kouluruokailuakin itsestäänselvänä, jos ei puoltatoista kuukautta pärjätä ilman. Sitten vielä valitetaan, kun saadaan ilmainen kassillinen. Peruskoulussa on toki oikeus ilmaiseen koululounaaseen mutta lukioissa ei etäopetuksen aikana ole velvoitetta järjestää minkäänlaista ruokailua. Minusta voitaisiin peruskoulunkin osuus säästää, koska valtiolle ja kunnille kertyy poikkeusajasta muutenkin mittavat menot. Nyt olisi aika kaikkien viimeistään opetella ihan itse valmistamaan riittävä määrä tavallista arkiruokaa kuten keittoja ja laatikoita, joista koululainen saa monena päivänä vatsansa täyteen. Perunat, sipulit, kaalit, nakit ja jauhelihat eivät ole kalliita.
Kauhea kohu taas ruoasta, jota normaalina kouluaikana parjataan niin huonoksi, että se ei lapsille kelpaa!
Meidän kunnassa ei ole mitään ruoka-avustusta. Onneksi meillä on vain 1 koululainen, täällä on paljon perheitä joilla 7-15 lasta.
Naantalissa ei ole saatu vielä mitään.
Kummallista, että nyt tunnutaan kovasti kaivattavan sitä niin paljon parjattua, kuulemma syömäkelvotonta pskaa, jota kouluruuaksikin nimitetään.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että nyt tunnutaan kovasti kaivattavan sitä niin paljon parjattua, kuulemma syömäkelvotonta pskaa, jota kouluruuaksikin nimitetään.
Helpottaahan se arkea kun lapset saavat koululta valmiit ruoka-annokset eikä tarvitse aina ruokaa tehdä vapaa-aikana valtaisia määriä. Me vanhemmat käymme edelleen normaalisti töissä ja pikemminkin työvuorot ovat pidentyneet ja vapaita jää väliin joten emme ole kotona kokkaamassa. Hyvin myös kouluruuat jääkaapista katoavat joten kyllä näyttää lapsille kelpaavan.
Meillä jaetaan valmista ruokaa jäähdytettynä ja annos on 0,5 l /lapsi /koulupäivä. Samaa ruokaa aina kahdeksi tai kolmeksi päiväksi kerrallaan. Otin ruuan koska halusin tietää millaista se on kun lapset eivät juurikaan suostu kouluruokaa syömään.
Ensimmäisenä päivänä oli jauhelihakeittoa ja mikrossa lämmitettynä jäi kyllä kummaltakin meistä aikuisista syömättä vaikka ei nirsoja ollakaan. Perunat ja juurekset keitossa olivat melkein raakoja. Lusikalla ei saanut perunan palaa rikki vaikka kuinka painoi lautasta vasten. Keitin keiton uusiksi ja maustoin niin sen jälkeen mies tykkäsi että keitto ihan ok ja lapsetkin maistoivat että parempaa kuin koulussa mutta eivät suostuneet syömään. Mies söi stten 2litraa peerunoita.
Toinen ruoka oli mielestäni ihan ok mutta lapset vain maistoivat lusikalliset ja mies söi yhden pienen annoksen eikä halunnut syödä enempää oudon sivumaun takia. No minä söin sitten melkein 2 litraa kyseistä ruokaa.
Alan ymmärtää miksi lapset syövät koulussa lähinnä näkkäriä. Ja harkitsen jos lopettaisin kouluruuan haun. Järjestelyt on meidän koululla mielestäni loistavat ja kahdesti viikossa haettava valmis ruoka helpottaisi huomattavasti arkea. Annoskoko on todella iso ja mielestäni jopa liian iso sillä joitain ruokia lasten oletetaan syvän kolmena päivänä peräkkäin ja aina 0,5 litraa. Mutta tuo että ruoka ei maistu lapsille lainkaan ei auta ongelmaani että saisin lapseni syömään monipuolisemmin.
Meillä kaupunki tarjoaa mahdollisuuden käydä koululla syömässä. Huokaus. Nytselvittävät, voisiko annoksia hakea mukaan. Viesti vaan oli tyyliin ” jos lapsesi on riskiryhmässä tai muuten koet että on tarve”...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaahan se arkea kun lapset saavat koululta valmiit ruoka-annokset eikä tarvitse aina ruokaa tehdä vapaa-aikana valtaisia määriä. Me vanhemmat käymme edelleen normaalisti töissä ja pikemminkin työvuorot ovat pidentyneet ja vapaita jää väliin joten emme ole kotona kokkaamassa. Hyvin myös kouluruuat jääkaapista katoavat joten kyllä näyttää lapsille kelpaavan.
Tarvittiin näköjään tämmöinen maailmanlaajuinen kriisi, että ihmiset ymmärtävät olla kiitollisia siitä mitä saavat. Pääasiassa kouluruokaa on yleensä haukuttu tajuamatta, miten valtavan hieno etu se on. Milteipä ainutlaatuinen maailmassa.
Nyt on mennyt minulta tämä juttu ohi. Saako Helsingissä tällaista apua etäkoululaisille? En kyllä lähetä lapsiani koululle syömään kuitenkaan.
Ei saatu ruokakassia. No, se on vielä ihan ok. Itseä hämmästyttää yläkoululaisten köksä, vanhempien pitää ostaa tiettyjä raaka-aineita, kaikkien lasten pitää tehdä samaa. Miksi ihmeessä näissä olosuhteissa lapset eivät saa käyttää luovuutta? Perheissä voi olla vaikka mitä allergioita ja kyseisiä ruokia ei kaikki pysty välttämättä tekemään, saatikka rahaa ostaa kyseisiä tarvikkeita. Eniten ihmetyttää et ne pitää olla tiettyyn päivään mennessä suoritettu ja jos ei ole niin laskee numeroa. Itse pyritään käymään harvoin kaupassa, eikä kyllä lähdetä hakemaan köksän tuntia varten erikseen tarvikkeita. Vois vähän höllätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatu ruokakassia. No, se on vielä ihan ok. Itseä hämmästyttää yläkoululaisten köksä, vanhempien pitää ostaa tiettyjä raaka-aineita, kaikkien lasten pitää tehdä samaa. Miksi ihmeessä näissä olosuhteissa lapset eivät saa käyttää luovuutta? Perheissä voi olla vaikka mitä allergioita ja kyseisiä ruokia ei kaikki pysty välttämättä tekemään, saatikka rahaa ostaa kyseisiä tarvikkeita. Eniten ihmetyttää et ne pitää olla tiettyyn päivään mennessä suoritettu ja jos ei ole niin laskee numeroa. Itse pyritään käymään harvoin kaupassa, eikä kyllä lähdetä hakemaan köksän tuntia varten erikseen tarvikkeita. Vois vähän höllätä.
No oletko kysynyt opelta, voisko?
Vierailija kirjoitti:
Meillä jaetaan valmista ruokaa jäähdytettynä ja annos on 0,5 l /lapsi /koulupäivä. Samaa ruokaa aina kahdeksi tai kolmeksi päiväksi kerrallaan. Otin ruuan koska halusin tietää millaista se on kun lapset eivät juurikaan suostu kouluruokaa syömään.
Ensimmäisenä päivänä oli jauhelihakeittoa ja mikrossa lämmitettynä jäi kyllä kummaltakin meistä aikuisista syömättä vaikka ei nirsoja ollakaan. Perunat ja juurekset keitossa olivat melkein raakoja. Lusikalla ei saanut perunan palaa rikki vaikka kuinka painoi lautasta vasten. Keitin keiton uusiksi ja maustoin niin sen jälkeen mies tykkäsi että keitto ihan ok ja lapsetkin maistoivat että parempaa kuin koulussa mutta eivät suostuneet syömään. Mies söi stten 2litraa peerunoita.
Toinen ruoka oli mielestäni ihan ok mutta lapset vain maistoivat lusikalliset ja mies söi yhden pienen annoksen eikä halunnut syödä enempää oudon sivumaun takia. No minä söin sitten melkein 2 litraa kyseistä ruokaa.
Alan ymmärtää miksi lapset syövät koulussa lähinnä näkkäriä. Ja harkitsen jos lopettaisin kouluruuan haun. Järjestelyt on meidän koululla mielestäni loistavat ja kahdesti viikossa haettava valmis ruoka helpottaisi huomattavasti arkea. Annoskoko on todella iso ja mielestäni jopa liian iso sillä joitain ruokia lasten oletetaan syvän kolmena päivänä peräkkäin ja aina 0,5 litraa. Mutta tuo että ruoka ei maistu lapsille lainkaan ei auta ongelmaani että saisin lapseni syömään monipuolisemmin.
Ei millään pahalla, mutta onko vika kouluruuassa vai vanhemmilta opituista nirsoilusta? Kouluruoka on suurkeittiöruokaa, jonka annoshinta on todella pieni. Siihen nähden se on mielestäni ihan ok. Ja kyllä, normaalioloissa syön kouluruokaa oppilaiden kanssa. Jos ainekset ovat raakoja, siitä kannattaa toki antaa palautetta. Tämä on keittiöillekin haastava tilanne, antakaa nyt hyvät ihmiset vähän armoa.
Täällä saisi mutta, kun hakumatka on 12 km, niin laskin ettei kannata hakea. Meillä pitää joka päivä hakea sen päivän ruoka emme saa mitään kasseja.