Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

!!!!

Huolestunut teini
08.04.2020 |

Olen pian 16 v teinityttö ja mielessäni pyörii että jos olisin raskaana. Joka kerralla kun seksiä olen harrastanut, on käytössä aina ollut kondomi (ei ole kertaakaan mennyt rikki/lähtenyt paikoiltaan) ja mini pillerit. Onko se mahdollista olla raskaana? Minulla on myös viimeisen 2 viikon aikana tullut hieman huonoa oloa ja hieman suurempi virtsaamis tarve (tarve on helpottanut kun en ole asiaa enempään miettinyt), sekä rintani ovat olleet hieman kipeät. Onko se normaalia teini iässä vai pitääkö olla huolissaan että ollaanko tässä raskaana.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on mahdollista jos seksiä harrastat.

Vierailija
2/2 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä harrastaessa on käytännössä raskautua koska tahansa, sillä mikä tahansa ehkäisy voi pettää. Tilastollisesti on kuitenkin erittäin epätodennäköistä, että olisit raskaana, jos käytät pillereitä ja kondomia (poikaystävä käyttää) oikein. Tuntuu ainakin järjellä ajateltuna hyvin oudolta, jos rikki menemättömästä kondomista ja pillereistä huolimatta raskautuisit. Itse pelkäsin myös nuorempana raskautta, kun vauva ei ollut vielä ajankohtainen asia. Pillerit aiheuttivatkin (ja varmasti raskauden pelon aiheuttama stressi) hyvin selkeiltä tuntuneita raskausoireita, mutta en sitten koskaan ollut kuitenkaan raskaana. Testin tekeminen kannattaa, jotta saat mielenrauhan.

Minulla tuo nuoruuden raskauspelko oli selvää kipuilua siihen, etten oikeasti olisi ollut valmis seksiin ja siitä mahdollisesti seuraavaan vastuuseen. Olet vielä kovin nuori, ja nyt tuntuu varmasti, että kaikki ovat jo sitä harrastaneet. Näin ei kuitenkaan ole, ja itse ainakin olisin toivonut aloittaneeni seksin huomattavasti myöhemmin, kun olin henkisesti valmis ottamaan vastuun elämästäni ja mahdollisesta seuraamuksesta, mikäli ehkäisy pettäisi. Sinä olet jo aloittanut seksielämän, ja on todella hyvä että pidät ehkäisystä huolta. Pidäthän huolta myös siitä, ettei rajojasi rikota? Kannattaa muistaa, että hyvää seksiä/seksuaaliterveyttä ei ole se, että poikaystävällä on pelkästään kivaa, ja sinä saat kokea arvostusta "antamasi" seksin kautta. Hyvään seksuaaliterveyteen kuuluu molempien vastuunkanto (tähän kuuluu muun muassa se, että voit puhua poikaystävälle mahdollisesta raskaudesta tai siihen liittyvästä pelosta), luottamus ja rajojen kunnioitus. Jatkuva virtsaamisen tarve viittaa joko virtsatietulehdukseen tai emättimen/kohdun tulehdukseen tai ärsytykseen. Suosittelisin, että nuorena henkilönä opettelet jo varhain käyttämään hoitoöljyä (ei mitään mansikan makuista liukkaria, vaan vaikka ihan Ceridal- öljyä), jotta paikat pysyvät paremmin kunnossa ja kestävät esimerkiksi yhdynnästä aiheutuvaa ärsytystä. Nuorena virtsatietulehdukset ovat hyvin yleisiä, ja voivat oireilla juurikin lisääntyneenä virtsaamisen tarpeena. Karpalo kapselit auttaa joillain, toiset ottaa D-mannoosia. Gynegologilta saat varmasti lisää tietoa hyvistä tavoista hoitaa fyysistä seksuaaliterveyttäsi. Kaikkea hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi