Onkohan tämä nyt koronaa
Otsikko sen sanoo.. Kaikki alkoi pari päivää sitten ruokahaluttomuudella ja lievällä pahoinvoinnilla. Parissa päivässä oireita tullut lisää: pientä lämpöä, palelua, vatsa ihan sekaisin, väsymystä ja jotain outoa painetta(?) hengittäessä. Onkohan tämä nyt sitä koronaa? Onkos täällä ketään jolla on kokemusta koronasta?
Ollaan oltu koko perhe mahdollisimman paljon eristyksissä, koska miehellä on astma. Ruoka on tilattu kotiinkuljetuksella. Ulkona ollaan tosin päivittäin vietetty noin tunti lasten (4v ja 1v) kanssa, silloinkin leikitty omilla leluilla ja oltu omissa oloissamme.
Ja ei, en ole raskaana.
Kommentit (8)
Mullakin oli tuossa hieman yli viikko sitten vähän oireita, mutta meni ohi. Epäilen että kun olen käynyt kaupassa aikaisemmin pelkästään hengityssuojaimen ja kumihanskojen kanssa että silmien kautta olen hieman altistunut viruspartikkeleille jotka kuitenkin keho on pystynyt vasta-aineilla parissa päivässä kumoamaan, koska altistus on ollut niin pientä. Muutama päivä sitten menin täysvarusteissa kauppaan tuon johdosta eli hengistyssuojain, kumihanskat ja tiiviisti silmät peittävät suojalasit = ns ufoasu. Ainoa tapa suojautua on peittää koko keho niin että yhtään ihoa ei ole näkyvissä.
Voi hyvin olla tai sitten jotain muuta. Ikävä kyllä ei pysty varmaksi sanomaan ilman testejä, joita ei vielä tosta vain kuka vain saa.
Mä luulen, että mullakin saattoi olla jo helmikuun alussa. Meillä töissä käy valtava määrä ihmisiä päivässä ja paljon kansainvälisiä vieraitakin eri maista, mm. Aasiasta. Just tuolloin tammi-helmikuun alussa oli mm. Etelä-Koreasta pari isoa vierailijaryhmää. Nyt jälkikäteen oon miettinyt, että olikohan mun muutaman päivän nuha, parina yönä ollut kova kurkkukipu ja kuiva yskä koronaa? Ei voi tietää varmaksi ennen kuin tulee ne vasta-ainetestit, joihin kuka vaan pääsee. Helmikuusta asti ollut ajoittain kovaa väsymystä, yleisesti heikkoa oloa usein ja pitää mennä aina välillä huilailemaan sänkyyn. Ripuli voi kuulemma myös olla oire ja töissä ollaan ihmetelty, kun ollut koko kevättalven jotain liikkeellä, kun pöntöt on välillä paskottu ihan karmeiksi niin, että välillä kun aikoo mennä vessaan, niin oven avattua ja näyn nähtyä tuleekin tehtyä täyskäännös ja täytyy mennä etsiin joku toinen vessa...
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin olla tai sitten jotain muuta. Ikävä kyllä ei pysty varmaksi sanomaan ilman testejä, joita ei vielä tosta vain kuka vain saa.
Mä luulen, että mullakin saattoi olla jo helmikuun alussa. Meillä töissä käy valtava määrä ihmisiä päivässä ja paljon kansainvälisiä vieraitakin eri maista, mm. Aasiasta. Just tuolloin tammi-helmikuun alussa oli mm. Etelä-Koreasta pari isoa vierailijaryhmää. Nyt jälkikäteen oon miettinyt, että olikohan mun muutaman päivän nuha, parina yönä ollut kova kurkkukipu ja kuiva yskä koronaa? Ei voi tietää varmaksi ennen kuin tulee ne vasta-ainetestit, joihin kuka vaan pääsee. Helmikuusta asti ollut ajoittain kovaa väsymystä, yleisesti heikkoa oloa usein ja pitää mennä aina välillä huilailemaan sänkyyn. Ripuli voi kuulemma myös olla oire ja töissä ollaan ihmetelty, kun ollut koko kevättalven jotain liikkeellä, kun pöntöt on välillä paskottu ihan karmeiksi niin, että välillä kun aikoo mennä vessaan, niin oven avattua ja näyn nähtyä tuleekin tehtyä täyskäännös ja täytyy mennä etsiin joku toinen vessa...
Ai niin ja kuumetta ei kuitenkaan oo ollut, mut sitähän ei kaikilla oo? Ennemmin ollut alilämpöä. Tai on mulla muutenkin ollut alhainen lämpö, mut nyt ihmeellistä, kun välillä ollut ihan varma, että on kuumetta olon perusteella, mut mittari näyttänytkin tyyliin 34,7 tai 35,1. Eikä oo rikki, kun oon sit testannut miehellä ja lapsella ja heillä näyttää normaalia.
Perheellä oli myös samoja oireita helmikuun alussa. Lapsella oli kuumetta pari päivää, miehellä ei. Mies myös muisteli nyt yks pv, että hänellä lähti hajuaistikin silloin alkuvuodesta yhdessä kohtaa ja muistankin, kun silloin ihmetteli kerran, kun ei haista mitään. Mut se tuli takaisin kyllä muutamassa päivässä.
3
Täällä voi käydä ihmettelemässä asiaa ja tarvittaessa saada myös terveydenhuollon ammattilaisen näkemyksen:
Vierailija kirjoitti:
Oireet sopii kyllä koronaan oireisiin. Meillä nuorella myös sama keuhkotuntemus ollut jo yli viikon. Ei päässy testiin.
Jatkan... itsellä oli useampana iltana vilunväristyksen tapaista tärinää, vatsa sekaisin, makuaistin muuttuminen mutta ei siis häviäminen ja keuhkotuntemus paino/kuumotus keuhkojen kohdalla käväisi muutaman kerran ihan hetken. Mutta oireet niin vähäiset että jos ei olis korona-aika en olis varmaan edes suuremmin noteerannu. Onneksi olen etätöissä ei tartte jännittää voiko lähteä töihin vai ei. Ahdistaa myös kun ei tiedä onko koronaa vai pitääkö vielä pelätä. Oireet sopii myös paniikkikohtauksen.
Kiitti vastaajille! Täytyy katsoa mihin tämä tästä menee. Tosiaan kaikkia pöpöjä ja tauteja nyt on muutenkin liikenteessä, mikä tahansa oire on tällaisena aikana helppo yhdistää koronaan. Kenelläkään muulla perheessä ei onneksi ole, ainakaan vielä, mitään oireita.
Jos tämä pahenee niin ainahan sitä voi alkuviikosta soitella korona neuvontaan ja kysellä testiin pääsyä, vaikka tuskin pääsen kun en ole riskiryhmäläinen, enkä julkkis.
/Ap
Kannattaa ehkä pitää vähän etäisyyttä mieheen varmuuden vuoksi, jos hän on kerta riskiryhmää. Nukkua eri huoneissa, jos mahdollista. Pestä ahkerasti käsiä, desinfioida kahvoja, syödä eri aikaan, antaa hänen tyhjentää tiskikone jne.
Oireet sopii kyllä koronaan oireisiin. Meillä nuorella myös sama keuhkotuntemus ollut jo yli viikon. Ei päässy testiin.