Akateeminen kertoo koronatartunnoista. Tätä ei maalaisjärjellä välttämättä ratkaista, mutta ei akateemisuudellakaan
Vaan moniulotteisella ajattelulla, johon akateemisuus antaa eväät. Ne voi saada muualtakin.
Lueskeskelin tuota miksi ihmiset vihaa akateemisia ketjua, ja yritin selittää että monimutkaisia erilaisia riippuvuussuhteita sisältäviä asioita ei ole kovin yksinkertaista "maalaisjärjellä" hahmottaa. Tässäkin on monta piilossa olevaa elementtiä:
Me ollaan testattu osajoukkoa: matkailijoita ja hoitohenkilökuntaa. Tartuntoja on vaikka 100.
Samaan aikaan testaamattomassa osajoukossa on ollut piilossa vaikka 500 tartuntaa.
Sitten matkailija+hoitohenkilökuntatartunnat laski 50. On mahdollista ja todennäköistä, että testaamattomassa tartunnat on laskenut 250.
Nyt saamme molempien tulokset yhdessä hoito+ matkailijat vaan 200 (jee!) ja muut vaan 100(jee!), ja se on sitten yhdessä 300 (mitä helvettiä!). Tosiasiallisesti tartunnat ovat aika varmasti laskeneet, mutta nyt meillä on enemmän dataa joka on puskettu yhteen ja tilanne näyttää paskalta.
Ainoa vakiona pysyvä on tehohoidossa olevien ja sairaalahoidossa olevien määrä. Niiden absoluuttiset luvut ja suhteelliset vaihtelut on ainoita merkityksellisiä lukuja siihen, mihin suuntaan me voidaan arvioida olevamme menossa.
Kommentit (10)
Ja Ruotsissa tehohoito ja kuolemat ovat menossa ihan eri suuntaan.
USA:sta en edes puhu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suomessa nuo hoito+kuolemaluvut tuntuu pysyvän aisoissa. Ei vielä tarvitse epäillä rajoitustoimia. Sinänsä testauksella on hyvä saada ihmisille ymmärrys, että tautia on populaatiossa, eikä rajoitustoimia ole syytä purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suomessa nuo hoito+kuolemaluvut tuntuu pysyvän aisoissa. Ei vielä tarvitse epäillä rajoitustoimia. Sinänsä testauksella on hyvä saada ihmisille ymmärrys, että tautia on populaatiossa, eikä rajoitustoimia ole syytä purkaa.
Kriisissä selkärankareaktio on löytää syyllisiä. Matkailijat, ne jotka ei välitä.. Tätä pitäisi hillitä silloin kun se ei ole totta, kuten nyt.
Uudenmaan ulkopuolella matkaillaan alueelta toiselle pitkiäkin matkoja. Levittävät siellä tautia ympäri Suomea.
Mä oon tavannut hyvin monia akateemisia, ja heidän ylimielinen asenteensa ärsyttää. Akateemiset eivät myöskään aina ole kauhean fiksuja, tai eivät ainakaan anna sellaista kuvaa, ja tästä on nähtävillä hyvin paljon esimerkkejä.
Mitä nyt viimeiseksi kaivataan on nämä akateemisten ulostulot koronasta jossa piilokorostetaan heidän koulutuksensa mahtavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tavannut hyvin monia akateemisia, ja heidän ylimielinen asenteensa ärsyttää. Akateemiset eivät myöskään aina ole kauhean fiksuja, tai eivät ainakaan anna sellaista kuvaa, ja tästä on nähtävillä hyvin paljon esimerkkejä.
Mitä nyt viimeiseksi kaivataan on nämä akateemisten ulostulot koronasta jossa piilokorostetaan heidän koulutuksensa mahtavuutta.
Eiköhän tämä ollut esimerkki siitä että joitain asioita on parempi olla miettimässä koulutuksella kuin ilman, kun ilman mennään aika laukalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ollut esimerkki siitä että joitain asioita on parempi olla miettimässä koulutuksella kuin ilman, kun ilman mennään aika laukalle.
Eiköhän tässä ollut esimerkki idootti-wannabe akateemisesta joka on tunkemassa osaamistansa joka paikkaan. Vedä v*ttu päähäs ja pakene vuorille tai sinne saastaiseen yliopistoos lukemaan paskatieteitäs, nulkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ollut esimerkki idootti-wannabe akateemisesta joka on tunkemassa osaamistansa joka paikkaan. Vedä v*ttu päähäs ja pakene vuorille tai sinne saastaiseen yliopistoos lukemaan paskatieteitäs, nulkki.
Olen töissä. Sellaisissa joita sinäkin hyödynnät iloisesti etkä tajua provosoitua että ne on jonkun akateemisen sinulle tuomat.
Ja "maalaisjärkiset" on toistensa kurkussa siitä, että ulkomailta on tullut matkailijoita ja että ihmiset ei pysy karanteenissa.