Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyöhön yllättäen, mitä ongelmia ollut?

Vierailija
03.04.2020 |

Minä, kuten moni muukin, ryhtyi etätöihin yllättäen ja ilman koulutusta. Kaikenlaisia mokia on jo tullut todistettua. Välillä on olo, että pitäisi olla joku etätyömogabingo, jota täyttelisi töissä (näitä on).

Tänään(kin) olen ollut Teams-kokoksessa, jossa jotkut eivät huomaa, että mikki on päällä ja hoitavat samalla puhelua tai ohjeistavat lapsiaan tms.

Kun samaan aikaan chattaillaan useassa paikassa, niin riski siihen, että joku laittaa viestin väärään ryhmään on melkoinen. Siinä pääsee omalla nimellään kertomaan vaikka verkkokoulutukseen, että "Että tää on tylsää, mä nukahdan..." Tms.

Kun jakaa ruutunsa, jakaa helposti myös sähköpostinsa tai jonkun väärän sivun tai tiedoston.

Yksi ei pääse palaveriin, toisella ei kuulu äänet ja yksi on muuten vaan mykistettynä. Joku ihan väärä tyyppi on palaverissa mukana tai itse on väärässä palaverissa. Joku huutelee, että ei ole saanut kutsua ja joku on tuulikaapissa ja odottaa lupaa päästä sisään.

Oikeasti pitää ottaa se bingo yleisimmistä mokista käyttöön, on tää niin huvittavaa, kun vielä ei ole mitään oikeasti pahaa tapahtunut. Meidän päivät on kuin suoraan niistä hauskoista etäpalaveri-YouTube-videoista.

Mites muilla?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ongelmia. Olen it-alalla jolla useimmat on tehneet ainakin pari päivää etänä ennenkin . Lasten kotona olo toki joskus on aiheuttanut ääntelyä videoneuvottelujen taustalle.

Vierailija
2/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei viitsi mikkiään mykistää koska istuvat yksin jossain kotona tai muuten mutta samaan aikaan kuuluu aivan järkyttävä naputus kun sormet käy näppäimistöllä koko ajan. Pistää myös miettimään onko ko. henkilö mitenkään palaverissa mukana jos puuhaa jotain muuta, en minä ainakaan pysty keskittymään moneen asiaan samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei viitsi mikkiään mykistää koska istuvat yksin jossain kotona tai muuten mutta samaan aikaan kuuluu aivan järkyttävä naputus kun sormet käy näppäimistöllä koko ajan. Pistää myös miettimään onko ko. henkilö mitenkään palaverissa mukana jos puuhaa jotain muuta, en minä ainakaan pysty keskittymään moneen asiaan samaan aikaan.

Moni ei tajua, että pelkkä hengittäminen voi kuulua muille hillittömänä puhurina. Mikit kiinni, jos et puhu!

Vierailija
4/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä mitään kummempia mokia, mutta nettiyhteydet tökkivät ja osa tarvittavista tiedoista on työpaikan koneella. Kotona ei ole tulostinta ja tässä on kyllä tullut huomattua, miten paljon helpompaa välillä on ottaa vain jostain raportista tuloste sen sijaan, että räpeltää näytöllä eri ikkunoiden kanssa eikä pysy oikealla rivillä. 

Myös ajankäyttö ja päivärytmi on mennyt jotenkin sekaisin, kun kesken työpäivän pitää tehdä lapsille ruokaa sun muuta ja sitten tulee töitä jatkettua iltaan asti ja viikonloppunakin yrittää tehdä jotain. 

Vierailija
5/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saatiin etähommat toimimaan about kuukausi ennen korona hirviötä. Nyt kaikki toimii, ei tule korona tuhoamaan meitä.

Vierailija
6/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saatiin etähommat toimimaan about kuukausi ennen korona hirviötä. Nyt kaikki toimii, ei tule korona tuhoamaan meitä.

Me ollaan vuosia pyydetty, että saataisiin tehdä etätöitä edes pari pv/kk. Ei onnistunut. Nyt sitten yhtäkkiä ollaan lähes kokonaan etätöissä. Kummasti tuntuu onnistuvan. Pomoa erityisesti huoletti, miten voi valvoa, että ihmiset oikeasti tekevät töitä kotona. Ei tunnu nyt vaikealta, koska esim. itse olen tänään ollut lähes 6 t Teams-palavereissa jonkun kanssa (yht. 3 t oman pomoni kanssa samoissa) ja samalla koko ajan viestitellyt muiden kanssa ja vieläpä saanut pomolle lähetettyä raportin yms. Eli koko ajan 5-100 ihmistä voi todistaa, että olen ollut töissä. Saa nähdä, jatkuuko etätyömahdollisuus koronan jälkeen. Tällä tiedolla ei.

Ap

Vierailija
7/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ihmeempiä mokia, onhan näitä etäneuvotteluita ollut jo vuosia. Mutta mikä auttaisi ahdistukseen? Ne vähät sosiaaliset kontaktit joita oli ennen koronaa oli töissä. Nyt vaan kökötän yksin kaikki päivät. Olen yrittänyt laitta viestiä lähimmille työkavereille, ihan vaan mitä kuuluu tyyppistä, mitä nyt muutenkin töissä juteltaisiin, mutta ei se ota tulta alleen. Eikä muhun kukaan ota yhteyttä 🙄

Eli yksinäistä on.

Vierailija
8/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ihmeempiä mokia, onhan näitä etäneuvotteluita ollut jo vuosia. Mutta mikä auttaisi ahdistukseen? Ne vähät sosiaaliset kontaktit joita oli ennen koronaa oli töissä. Nyt vaan kökötän yksin kaikki päivät. Olen yrittänyt laitta viestiä lähimmille työkavereille, ihan vaan mitä kuuluu tyyppistä, mitä nyt muutenkin töissä juteltaisiin, mutta ei se ota tulta alleen. Eikä muhun kukaan ota yhteyttä 🙄

Eli yksinäistä on.

Mitä esimiehesi tuosta ajattelee?

Meillä on ihan sos. suhteiden vuoksi "kahvihetket" Teamsissa vapaamuotoista juttelua varten. Tulee kuka ehtii. Tuolloin laitetaan myös naamat näkyviin, jotta oikeasti nähdään toisemme. Joskus ollaan myös käyty auringonpaisteella "yhteis"lenkillä, eli kaikki puhelimen päässä yhtä aikaa kävelemässä.

Ap

Vierailija
9/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mokia on selvitty. Tosin ei Teams-palaverit ole ennenkään aiheuttaneet ongelmia.

Vierailija
10/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on noi kahvihetket, mutta työyhteisö on iso, ja lähimmät työkaverit ei ole osallistuneet niihin. Joten ujona ihmisenä en ole saanut suutani auki vieraille ihmisille etäkahveilla🙄 eli aika lailla oma vika että on yksinäistä

7

Vierailija
11/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on noi kahvihetket, mutta työyhteisö on iso, ja lähimmät työkaverit ei ole osallistuneet niihin. Joten ujona ihmisenä en ole saanut suutani auki vieraille ihmisille etäkahveilla🙄 eli aika lailla oma vika että on yksinäistä

7

Kutsu ne lähimmät kahville itse. Mä ainakin olen nyt jutellut ja chattaillut jopa tavallista enemmän joidenkin työkavereiden kanssa.

Ap

Vierailija
12/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et osaa multitaskata. Itse teen aina vähintään kahta asiaa samaan aikaan ja olen silti kartalla koko ajan joka suuntaan. Ehkä olen siksi tehokas.

Vierailija
13/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman mokia on selvitty. Tosin ei Teams-palaverit ole ennenkään aiheuttaneet ongelmia.

Tehän melkoisia guruja olette. Me oltiin vain hädin tuskin kuultu Teamsista, ennen kuin piti alkaa itse käyttää.

Vähän aikaa sitten olin ammattilaisen (Tieto) pitämässä Teams-koulutuksessa (jossa siis opetettiin Teamsin käyttöä), ja silti kouluttaja teki useammankin mokan esityksensä aikana. Välillä oli mikki mutella, ei huomannut ekaan 10 min, että puolet porukasta ei ole päässyt sisään ja tästä hänelle yritettiin sanoa ja kirjoittaa, mutta eipä huomannut, demoefektit iski päälle ja oikein mikään ei toiminut.

Ap

Vierailija
14/14 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä bingon löytäisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi