Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronatestiin päässeet, millaisilla oireilla pääsitte testiin?

Vierailija
03.04.2020 |

Epäilen saaneeni koronan työkaverilta, joka palasi maaliskuun puolivälissä matkalta Etelä-Euroopasta ja tuli heti seuraavana päivänä töihin. Minulla on nyt vähän yli kaksi viikkoa ollut lämpöä korkeintaan 37,5. Tuntuu siltä, kuin rintakehän päällä olisi jotain hyvin raskasta tai joku painaisi sitä voimakkaasti. Välillä täytyy hengittää oikein syvään, ikään kuin en muuten saisi happea. Välillä hengittäessä tuntuu pistelyä. Muutaman kerran tuntunut siltä, etten saa happea ollenkaan ja tukehdun. Ylös noustessa pyörryttää (esim. aamuisin tai sohvalta lepohetken jälkeen). Palelen myös ihan koko ajan. Olen soittanut terveyskeskukseen ja siihen koronaneuvontapuhelimeen. Neuvontapuhelimessa oltiin sitä mieltä, ettei oireeni vastaa ollenkaan koronaa ja tästä selviää lepäämällä kotona. Terveyskeskuksessa sentään otettiin todesta. Pääsin jonoon infektiolääkärin arvioitavaksi, mutta lopulta sain viestin, etteivät oireeni ole tarpeeksi vakavia ja sen takia en pääse testattavaksi.

Ymmärrän, että testauskapasiteetti on rajallinen, mutta tässä on mun kannaltani eräs tosi huono puoli. Oireet voisivat sopia myös lievään keuhkokuumeeseen, keuhkoputkentulehdukseen tai mihin tahansa hengitystieinfektioon. Eli en voi mennä lääkäriin selvittämään, jos kyseessä onkin joku näistä, kun on olemassa mahdollisuus, että kyse on koronasta ja menemällä lääkäriin tartuttaisin ties kuinka monen henkilön.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksat testisi itse, pääset esim. Terveystalossa testiin ihan heti kun haluat. 

Oireesi ei kyllä tosiaan ole oikein koronalle tyypillisiä. Ja kyllä lääkärille voi edelleen mennä muidenkin vaivojen kanssa kuin koronan, tietenkin. Itse kävin juuri hakemassa työterveydestä poskiontelotulehdukseen antibiootit, kun oli jo kuukauden jatkunut ja nyt alkoi vihreän rään lisäksi nenästä tulla vertakin.

Vierailija
2/6 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti tarvitse hoitoa? Siis pärjäät oireidesi kanssa ihan kotihoidossa? Miksi sun pitäisi päästä lääkäriin, vaikka olisikin joku muu lievä hengitystieinfektio? Seurailet oloasi ihan rauhassa kotona ja otat sitten yhteyttä terveyskeskukseen, jos olo huononee.

Itse olin viikon kovassa flunssassa ja yskässä, lämpö 37,6 korkeimmillaan. Pääsin/jouduin koronatestiin koska olen terveydenhuollon henkilökuntaa. Itse olin varma, että mulla on tavallinen flunssa, ja testi olikin negatiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti tarvitse hoitoa? Siis pärjäät oireidesi kanssa ihan kotihoidossa? Miksi sun pitäisi päästä lääkäriin, vaikka olisikin joku muu lievä hengitystieinfektio? Seurailet oloasi ihan rauhassa kotona ja otat sitten yhteyttä terveyskeskukseen, jos olo huononee.

Itse olin viikon kovassa flunssassa ja yskässä, lämpö 37,6 korkeimmillaan. Pääsin/jouduin koronatestiin koska olen terveydenhuollon henkilökuntaa. Itse olin varma, että mulla on tavallinen flunssa, ja testi olikin negatiivinen.

Pärjään kotona, vaikka painon tunne rintakehällä onkin paha. Haluaisin selvittää, mikä tauti kyseessä. Jos vaikka olisikin esim. keuhkoputkentulehdus, niin eikä olisi parempi saada siihen antibiootit ja hoitaa kuntoon? Lisäksi tuo pyörrytys huolestuttaa, onko normaalia.

ap

Vierailija
4/6 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjään kotona, vaikka painon tunne rintakehällä onkin paha. Haluaisin selvittää, mikä tauti kyseessä. Jos vaikka olisikin esim. keuhkoputkentulehdus, niin eikä olisi parempi saada siihen antibiootit ja hoitaa kuntoon? Lisäksi tuo pyörrytys huolestuttaa, onko normaalia.

ap

Keuhkoputkentulehdus on käytännössä aina kun on flunssa, lieväkin. Se ei ole mitenkään vaarallista ja menee itsestään ohi. Jos ei mene ja alkaa kääntyä esim. keuhkokuumeeksi niin se kuume sulla kyllä nousee huomattavasti kovemmaksi ja vointi huononee, ja silloin pääset hoitoon.

Huimauksen tunne, jonka takia ei mene kuitenkaan taju eikä kaadu, on hyvin tavallista lievänkin kuumeen tai infektion aiheuttamien verenpaineen muutosten takia, ei ole vaarallista. Ei kyllä missään aleta noin lievien oireiden takia varmasti selvittää mikä taudinaiheuttaja on kyseessä.

Vierailija
5/6 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse oman kuntasi julkiselle puolelle testeihin, on Terveystalo ja Mehiläinen aloittaneet testaamaan myös muita kuin riskiryhmäläisiä. Katso niiden sivulla onko paikkakunnallasi näytteenottoa. Etälääkäri antaa lähetteen nettivastaanoton kautta. Toki tuo maksaa yli 200 e mutta saahan otettua näytteen

Vierailija
6/6 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuume voi olla myös kuumeeton tai voi olla vain vähän lämpöilyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi