Ihmeellistä mihin kaikkeen me suostutaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11255990
https://yle.fi/uutiset/3-11288666
Voiko joku viisampi kertoa minulle miksi ihmiset eivät koskaan uskalla kritisoida työnantajat ja pitää kiinni oikeuksista? Aina ollaan jostain itkemässä mutta asioille ei tehdä mitään. Säälittää että ihmiset menevät töihin vaikka henki lähtisi, miksi? Miksi suostutaan olla töissä vaikka työnantaja jatkuvasti rikkoisi lakia?
Tuttuni voitti työpaikkakiusaamisen sillä että piti oikeuksistaan kiinni ja teki ilmoituksen. Riitti että esimies sanoi hänelle ilkeästi ja arvosteli hänen tyylinsä tehdä töitä.
On tää Suomi mennyt lepsuksi.
Kommentit (9)
No niinpä. Peruskoulun ja lukion/ammattikoulun yhteiskuntaopissa tms. voisi painokkaasti opettaa työelämän sääntöjä. Monet eivät tiedä oikeuksiaan eivätkä velvollisuuksiaan.
suomalaiset on pelkureita. ei uskalleta edes auttaa ihmistä joka on välittömässä avuntarpeessa. vasta kun joku menee ensin , sitten tullaan kyselemään mitäs täällä tapahtuu. eikä ihmiset oikeen osaa etsiä apuja kun lähtevät esim. viranomaisia vastaan jossain asiassa.yksin eivät osaa tai jaksa.
Ihmiset pelkäävät työnantajia ihan hirveästi, en ole koskaan ymmärtänyt tätä.
Kenenkään ei ole pakko palkata ketään, joka on ehkä parin kuukauden päässä lomilla.
Zinc
Palkkaisitko ite sellaisen työntekijän. Unohdetaan nyt se, että se on nainen, olkoot vaikka mies, mutta sanoisi haastattelussa, että saatan parin kuukauden päästä lähteä lomille.
Palkkaisitko ?
Zinc
Minä toivon että tuommoiset, jotka eivät alun alkaenkaan ole kykeneväisiä potilaita hoitamaan olisivat irtisanoutuneet jo aikoja sitten.
Palkkaa on kyllä nostettu, mutta kun se tosipaikka tuli, niin sitten niistä ei olekkaan tekemään sitä työtä ..
Mitä ihmettä ?
Sehän on kuin palomies, joka sanoisi palon syttyessä, että enhän minä kuumaa kestä .. Pitäis päästä kotio kun palo alkaa, mutta muuten voin kyllä nostella palkkaa, jos ei ole tulipaloja!
Zinc
Oikeastaan Corona on hyvä herätys tuollaisille, jotka on notkuneet töissä vain palkan takia.
Kannattaa tämän kriisin jälkeen miettiä, että joskos vaihtaisi alaa, jos se ei sitten tositilanteessa itselleen sovellu ..
Zinc
Työpaikat ovat nykyään monille sen verran kiven alla, että kun sellaisen on saanut, kestää epäasiallistakin kohtelua sen säännöllisen palkan varmistamiseksi.
Olen aiemmissa työpaikoissa huomannut, että monilla johtajilla/omistajilla ei ole hajuakaan työelämän säännöistä ja työntekijöiden oikeuksista ja jos menet niitä vaatimaan, saat helposti hankalan ihmisen maineen. Helpompi aina vaatia oikaisua isompana ryhmänä ja onneksi on ammattiliitot, mistä saa apua, jos tilanne menee pahaksi.
Etenkin nuoria k*setetaan usein. Työsopimuksia ei kirjoiteta, työajat eivät ole selkeitä, ylitöistä ei makseta lain mukaan tai vaaditaan ottamaan ne vapaina. Poikani oli pikaruokapaikassa, missä aukiolon jälkeen joutuivat kuuraamaan koko paikan jääkaappeja ja uuneja myöten, siihen meni aina vähintään tunti. Eivät saaneet palkkaa siltä ajalta, omistajan mukaan kuului maksaa vain aukioloajasta. Näitä esimerkkejä varmaan olisi pilvin pimein. Lisäksi nollatuntisopimukset pitäisi kieltää lailla.
up