Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi viljellä sisällä?

Vierailija
03.04.2020 |

Emäntä kielsi istuttamasta mitään parvekkeelle. Ehdin jo ostaa nauriin siemeniä. Kasvaisikohan ne ikkunan äärellä? Voisi vaikka ämpäreihin laittaa mun työhuoneeseeni. Voinko laittaa ne heti, vai pitääkö odottaa, että tulee enemmän valoa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisävihanneksille (taimille) täyden spektrin ledivaloa. Tämän lisäksi vielä luonnonvaloa jos saatavilla. Pelkällä luonnonvalolla kasvavat pituutta. Täysi spektri pitää kasvit "tiiviimpinä".

Vierailija
22/24 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaattia, kirsikkatomaattia, chiliä, herneitä, perunaakin voi laittaa ämpäriin. Lisäksi voi idättää esim.linssejä tai mung-papuja. Herne kasvaa tosi nopeasti.

Voisin nuo nauriit ainakin laittaa ämpäriin. Englanniksi kun siirryin lueskelemaan, niin nuo kasvavat ilmeisesti nopeasti ja vähän kaiken tyyppisissä oloissa. Naurista on Suomessakin viljelty pitkään.

Pitänee ostaa lisää ämpäreitä, niin voisin laittaa perunaakin kasvamaan. Jos ruokapula iskee, niin mun työhuoneestanihan voi tulla oikea arreaitta.

ap

Noin aikuisten oikeesti noissa myytävissä perunaämpäreissä on kaksi ämpäriä päällekäin. Sisempiämpäri on vain sen takia vähintään kahdelta sivulta auki, että ne perunan mukulat saadaan poistettua sitä kautta.

Zinc

En mä tosin tiedä, että selviääkö se kasvi enää, jos ottaa mukulat pois, eli olisiko sama rikkoa koko paakku, mutta noin ne nyt on viisaudessaan kuitenkin hyväksi nähneet. 

Koskenee kaikkia muitakin juureksia, jotka pinnan alla kasvavat. 

Eli peruna siis tuottaa jatkuvasti uusia mukuloita? Kasvien juurten kanssa ei usein ole leikkimistä. Vahingoittuvat helposti. Ehkä kokeilen tuota joskus.

Isältäni tässä kyselin perunan viljelystä. Sanoi, että he vain istutti aikanaan pelloille kellarissaan itäneet perunat. Jos perunaa lähden viljelemään, niin ainakin aluksi taidan nostaa vaan kaikki mullasta, mutta jos satun enemmänkin asiasta kiinnostumaan, niin suht helppoahan se on lopulta tehdä itse tuollainen ämpärisysteemi.

Pitänee tuota valoasiaakin katsoa. Mun on pitänyt hommata kasvivaloja jo muutenkin. Mun huonekasvit pärjää helposti talven yli ilman lisävaloa, joten en ole vielä joutunut mitään hankkimaan. Mun työhuoneessani on ikkuna itään päin. Aamulla valoa riittää, mutta ei täällä menesty mikään, mikä vaatii valoa enemmän.

Tuo emäntä on muuten aika kiukkuista lajia. Usein olen katsonut parhaaksi vain tehdä kompromisseja.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaattia, kirsikkatomaattia, chiliä, herneitä, perunaakin voi laittaa ämpäriin. Lisäksi voi idättää esim.linssejä tai mung-papuja. Herne kasvaa tosi nopeasti.

Voisin nuo nauriit ainakin laittaa ämpäriin. Englanniksi kun siirryin lueskelemaan, niin nuo kasvavat ilmeisesti nopeasti ja vähän kaiken tyyppisissä oloissa. Naurista on Suomessakin viljelty pitkään.

Pitänee ostaa lisää ämpäreitä, niin voisin laittaa perunaakin kasvamaan. Jos ruokapula iskee, niin mun työhuoneestanihan voi tulla oikea arreaitta.

ap

Noin aikuisten oikeesti noissa myytävissä perunaämpäreissä on kaksi ämpäriä päällekäin. Sisempiämpäri on vain sen takia vähintään kahdelta sivulta auki, että ne perunan mukulat saadaan poistettua sitä kautta.

Zinc

En mä tosin tiedä, että selviääkö se kasvi enää, jos ottaa mukulat pois, eli olisiko sama rikkoa koko paakku, mutta noin ne nyt on viisaudessaan kuitenkin hyväksi nähneet. 

Koskenee kaikkia muitakin juureksia, jotka pinnan alla kasvavat. 

Eli peruna siis tuottaa jatkuvasti uusia mukuloita? Kasvien juurten kanssa ei usein ole leikkimistä. Vahingoittuvat helposti. Ehkä kokeilen tuota joskus.

Isältäni tässä kyselin perunan viljelystä. Sanoi, että he vain istutti aikanaan pelloille kellarissaan itäneet perunat. Jos perunaa lähden viljelemään, niin ainakin aluksi taidan nostaa vaan kaikki mullasta, mutta jos satun enemmänkin asiasta kiinnostumaan, niin suht helppoahan se on lopulta tehdä itse tuollainen ämpärisysteemi.

Pitänee tuota valoasiaakin katsoa. Mun on pitänyt hommata kasvivaloja jo muutenkin. Mun huonekasvit pärjää helposti talven yli ilman lisävaloa, joten en ole vielä joutunut mitään hankkimaan. Mun työhuoneessani on ikkuna itään päin. Aamulla valoa riittää, mutta ei täällä menesty mikään, mikä vaatii valoa enemmän.

Tuo emäntä on muuten aika kiukkuista lajia. Usein olen katsonut parhaaksi vain tehdä kompromisseja.

ap

Ei mulla ole tietoa kasvaako ne eri tahtia, mutta olen ollut nostamassa esim. uusia perunoita ja osa perunoista voi olla esim. kynnen kokoisia, kun toiset ovat jo syömäkokoisia. Ainakin se varmaan helpottaa valikoimaan sellaisia perunoita jotka on syöntikelpoisia, tai joita haluaa.

Mä nimenomaan sanoin, etten tiedä, että onko se ehtymätön runsaudensarvi, jos sitä perunaa vain lannoittaa, että tekeekö se jatkuvasti uutta, kuten esim. tomaatti ja chili. 

En oo juureksien kanssa niin kauheesti ollut tekemisissä. Joskus viljellyt niitä. Ei kaupungissa tiloja ja paikkoja sellaiselle suuremmalle viljelylle .. 

Zinc

Vierailija
24/24 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkusienethän kasvaa pimeässä eli siitä sängyn alle kasvamaan.

Sienet on jänniä. Yhdessä vanhassa saunassa, jossa aikanaan kävin usein, kasvoi joka kesä iso sieni yhdessä nurkassa. Joku tatti se taisi olla. Kesti löylyt ja kaikki. Joka vuosi se oli siellä ne pari vuosikymmentä, kun säännöllisesti pääsin katsomaan. Kaikki vain antoivat sen olla.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän