Kun DI työttömäksi joutuu
hän kivasti nöyrtyy. Tässä ajassa on kivasti puhdistavia elementtejä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kateus, katkeruus ja vahingonilo ovat ehtymättömiä luonnonvaroja.
Luuserilla lirahtelee hekuman pissaa housuihin, kun hyväosaisesta tulee huono-osainen.
Ei se vahingonilo johdu toisen hyväosaisuudesta vaan asenteesta. Jos hyväosainen on sitä mieltä, että kaikki on aina itsestä kiinni ja huono-osaiset ovat ihan itse sössineet asiansa tyhmyyttään tai laiskuuttaan, niin maanpinnalle palauttaminen on hyvä asia.
No kyllä se vaan on itsestä kiinni - hankkii osaamisen josta ollaan valmiita maksamaan myös kriisiaikoina niin on aika kaukana nöyrtyminen. Sanotaan nyt näin, että saa tehdä niin paljon kuin haluaa ja jokaisesta ylimääräisestä tunnista maksetaan asiallisesti.
Ai niin, illalla edessä etäluennot "iltaAMK:ssa", kuten huomennakin koko työpäivä. Se on sitä osaamisen hankkimista, vaikka pohjalla on jo paritkin (diplomi)inssin paperit...
No ei se sinullakaan tarvitse muuta kuin sairauden, joka laskee työkykyäsi, niin etpä enää olekaan niin haluttu työntekijä. Vai voitko väittää, että noin ei käy sinulle ikinä?
Sairauksille, toisen aiheuttamille autokolareille tms yllättäville tekijöille ei voi mitään, joskin mahdollisia riskejä voi alentaa ihan omalla käytöksellään (elintavat, oma liikennekäyttäytyminen).
joko alanvaihto
tai muuntokoulutus esim rakennusalalle
tai matalapalkka duunit taksikuski ym
Miellyttääkö DI:n työttömyys teitä enemmän kuin autonasentajan tai kampaajan työttömyys?
Turha mollata DI-porukkaa. Jos kaunan motiivina on alan miesvaltaisuus, kannattaa huomata, että tilanne muuttuu koko ajan. Tekniikan alan ammattilaisista viidesosa on naisia, mutta opiskelijoista jo reilu neljäsosa ja naishakijoita alan koulutuksiin on jo noin 30 %. Naisilla on paljon lahjakkuutta ja potentiaalia, jota tulisi tekniikan alallakin hyödyntää.
Kyllä DI-porukalla on oma panoksensa myös sairaanhoidossa ja lääketieteessä. Lääkärit ja hoitajat tarvitsevat avukseen diagnostisia apuvälineitä, kuvantamislaitteita, näytteiden analyysiin laboratoriorobotiikkaa, syövänhoidon isotooppidiagnostiikkaa, laitteita sädehoidon annossuunnitteluun. Jokainen, joka on ollut sairaalahoidossa tai vieraillut siellä, voi itse todeta että sairaalat ovat varsin tekninen ympäristö.
On melko naivia valita jokin ammattiryhmä vinoilun kohteeksi. Kaikkia meitä tarvitaan, ja yhteisen hyvän eteen ponnistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin jo naurattaa työttömät DI:t. Siinähän kärvistelette. 😂
Vähentää se sinunkin osuuttasi kakusta.
DI:nä jaksaa aina naurattaa tällaiset ketjut. Kaikki dippainssit niputetaan yhteen, yhdeksi, samanlaiseksi ja samanlaiselle alalle kouluttautuneeksi ja työskenteleväksi henkilöksi, joka on hyvin itsetietoinen. Siis mistä tämä kumpuaa? Tekniikka on aika monipuolinen asia ja DI=/=DI, edes koulutukseltaan.
Vierailija kirjoitti:
joko alanvaihto
tai muuntokoulutus esim rakennusalalle
tai matalapalkka duunit taksikuski ym
Minulla on myös sähköarskan pätevyydet (20kV asti) ja ollessani 6 kk työttömänä (tai paremminkin mietin mitä haluan seuraavaksi, työtarjouksia tylsiin SW-hommiin meinaan oli) hain rakennussähköarskaksi useampaankin firmaan.
Eräässä firmassa työnjohtaja sanoi suoraan "tuolla osaamisella ja työhistorialla et kauaa meillä ole, sä oot selkeästi tottunut isompiin teollisuuskuvioihin ja nää raksaarskailut on niihin verrattuna tosi tylsiä..."
Vierailija kirjoitti:
DI voi joutua työttömäksi, mutta hän ei pysy siellä, sillä kun on potentiaalia vaikka jatko-opiskella ja vaihtaa vöhön alaa kun pohja on kunnossa.
Sinä sen sijaan... makaat viidettä vuotta kunnan maksamassa itsemurhayksiössä ja uliset kun ei haeta 6000€ hommiin, vaikka eihän sulla mitään koulutusta edes ole...
Jatko-opiskella mihin? Tohtoriksi? Kokonaan uudelle alalle? Miksi hän näin tekisi ja miksi juuri DI:llä on esimerkiksi alan vaihtoon jotain erityistä potentiaalia?
Niin, täällä DI joka on nyt jo lomautettuna 90 päiväksi. Mahdollista on myös, että jos rajoitukset jatkuu pitkään eikä firmaan tule tilauksia, firma menee nurin ja olen työtön. Ikää on sen verran (45) että tuskin saan erittäin ikärasistiselta alalta enää töitä jos näin käy.
Kateellisia varmasti voi naurattaa se, että minulta ja kaltaisiltani menee elintaso, mutta tämä ilakointi tuntuu aivan uskomattoman typerältä siinä mielessä, että ei se ainoa mikä menee ole joidenkin korkean elintason yksilöiden elintason lasku, vaan valtion verotulojen lasku seurauksena, ja siitä seuraa yhteiskunnassa kaikkea ikävää.
Itse olin DInä kaksi vuotta työttömänä edellisen laman aikana. Tienasin enemmän raksoilla firapelihommilla + ansiosidonnainen kuin mitä sain DInä palkkaa.
Nyt on vaatimaton 300k€ puskurirahasto. Jos se loppui niin voin aina myydä metsää.
Vierailija kirjoitti:
Turha mollata DI-porukkaa. Jos kaunan motiivina on alan miesvaltaisuus, kannattaa huomata, että tilanne muuttuu koko ajan. Tekniikan alan ammattilaisista viidesosa on naisia, mutta opiskelijoista jo reilu neljäsosa ja naishakijoita alan koulutuksiin on jo noin 30 %. Naisilla on paljon lahjakkuutta ja potentiaalia, jota tulisi tekniikan alallakin hyödyntää.
Kyllä DI-porukalla on oma panoksensa myös sairaanhoidossa ja lääketieteessä. Lääkärit ja hoitajat tarvitsevat avukseen diagnostisia apuvälineitä, kuvantamislaitteita, näytteiden analyysiin laboratoriorobotiikkaa, syövänhoidon isotooppidiagnostiikkaa, laitteita sädehoidon annossuunnitteluun. Jokainen, joka on ollut sairaalahoidossa tai vieraillut siellä, voi itse todeta että sairaalat ovat varsin tekninen ympäristö.
On melko naivia valita jokin ammattiryhmä vinoilun kohteeksi. Kaikkia meitä tarvitaan, ja yhteisen hyvän eteen ponnistellaan.
Kaunan motiivina on palstamiesten käsitys di:stä jonakin miesjumalana, joka vie kaikki naiset. Ei tämä aloitus ole naisen tekemä.
Tunnen useammankin DIn jotka ovat toisinaan työttömiä, lomautettuja tai vajaatyöllistyneitä Ihan tyytyväisiä vaikuttavat elämäänsä.
Ei kannata haalita itselleen mitää sellaista, jonka menettämällä katkeroituisi iankaikkisesti, kaiken voi menettää, lopullisestikin.
Nythän sitten on niin, että kauna ja katkeroituminen yhteiskuntaa kohtaan eivät ole mitään matalasti koulutettujen yksinoikeuksia. Monet ter ro ristit, diktaattorit ja muut suurrikolliset ovat korkeasti koulutettuja, usein nimenomaan tekniikan alalta. Siinä voi yhdellä jos toisellakin hymy hyytyä, jos maassa alkaa olla enemmänkin pitkäaikaistyöttömiä diplomi-insinöörejä.
Työtön DI ei maksa veroja joilla kustannetaan yhteiskunnan palveluita ja tukia teille muille. Ei mulla muuta.
- työllinen DI
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin jo naurattaa työttömät DI:t. Siinähän kärvistelette. 😂
No nehän on niitä veronmaksajia joiden rahoja sinäkin haet sieltä Kelan taikaseinästä.
Mitäs sitten kun sieltä loppuu rahat? Voi tulla DI:n rahoja ikävä.
🇺🇦🇮🇱
No jaa, mun DI mies tekisi väikkärinsä loppuun ansiosidonnaista nauttien jos joutuisi lomautetuksi ja sitten taas töihin. On oman alansa huippuja niin töitä löytyy varmasti.
itsensä kouluttaneet ja työelämässä pysyneet tienaavat vuodessa kahden ei-kouluttautuneen palkan. jos kyse on älystä eikä tuurista, niin vuoden työttömyys ei elintasossa merkittävästi tunnu. ansiosidonnaiselle todennäköisesti jopa halutaan jäädä hetkeksi aikaa.
lisäksi koulutetuille löytyy aina työtä, sitä pitää vain etsiä. työttömälle joka ei työtä etsi tämä voi kuulostaa oudolta.
DI voi joutua työttömäksi, mutta hän ei pysy siellä, sillä kun on potentiaalia vaikka jatko-opiskella ja vaihtaa vöhön alaa kun pohja on kunnossa.
Sinä sen sijaan... makaat viidettä vuotta kunnan maksamassa itsemurhayksiössä ja uliset kun ei haeta 6000€ hommiin, vaikka eihän sulla mitään koulutusta edes ole...