Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cushingin oireyhtymä, kortikosteroidit

Vierailija
02.04.2020 |

Käytin useamman kuukauden nenäsumutetta, joka sisältää flutikasonipropionaatti, joka on siis kortikosteroidi.

Nyt olen kauhistunut siitä mahdollisuudesta, että olen hommannut itselleni cushingin oireyhtymän :( Turvottaa ja kuukautiset ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi.

Kellään kokemusta Cushingin oireyhtymästä?

"Cushingin oireyhtymän kaltaisia oireita syntyy myös, jos käytetään pitkään (kuukausia) suuria annoksia kortisonivalmisteita suun kautta." https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/f9e3d1bc-767f-4733-b36f-f7038…

"– Kortisolin liikatuotannon kliinistä ilmenemää sanotaan Cushingin oireyhtymäksi – aiheuttajasta riippumatta. Ehdottomasti yleisin syy on farmakologinen kortisonihoito johonkin tautitilaan. Näitä on paljon, kuten reuma, haavainen paksusuolentulehdus, lihasreuma, verisuonitulehdukset."

Ap

Vierailija
2/4 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kortisoninenäsumutteilla saa systeemihaittoja (cushing-habitus yms) aikaiseksi jos käyttää ohjeen mukaan. Pitäisi tosi isoja yliannoksia käyttää että haittoja tulee. Monet käyttää noita vuosikausia.

Kortisonin käytön haitat tulee eteen suun kautta annetussa kortisonihoidossa ja joskus myös erittäin suuriannoksisessa inhalaatiosteroidien käytössä (astmalääkkeet).

Vierailija
4/4 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kortisoninenäsumutteilla saa systeemihaittoja (cushing-habitus yms) aikaiseksi jos käyttää ohjeen mukaan. Pitäisi tosi isoja yliannoksia käyttää että haittoja tulee. Monet käyttää noita vuosikausia.

Kortisonin käytön haitat tulee eteen suun kautta annetussa kortisonihoidossa ja joskus myös erittäin suuriannoksisessa inhalaatiosteroidien käytössä (astmalääkkeet).

Iso kiitos vastauksestasi! Minä käytin 3 kk dymistaa, jota ohjeen mukaan pitää ravistella/käännellä ylösalaisin, jotta vaikuttavat aineet sekoittuvat. Alussa monen viikon ajan unohdin tämän kääntelyn ihan kokonaan ja olen todella huolissani siitä, että olen saanut liian suuria annoksia kortikosteroideja :'( Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi