Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan saanut niitä kaupan vihanneshyllyllä myytäviä ruukuyrttejä kotona menestymään niin, että eivät kuolisi heti?

Vierailija
02.04.2020 |

Siinä alkuperäisessä ruukussa nuutuvat ainakin minulla päivässä-parissa. Ois kiva jos ei tarvis aina ostaa uusia! Onko jollain vinkkejä? Pysyvätkö hengissä jos vaan laittaa isompaan ruukkuun?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain basilikaa ja korianteria. Ostin lauantaina, ja vielä on voimissaan näin torstaina. Ne on mulla tiskipöydällä, ja lilluu vedessä. Ei kastelua, vaan lillumista monen sentin vedessä. Nuukahtaa heti, kunnvesi loppuu.

Muista yrteistä en tiedä.

Vierailija
2/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vain basilikaa ja korianteria. Ostin lauantaina, ja vielä on voimissaan näin torstaina. Ne on mulla tiskipöydällä, ja lilluu vedessä. Ei kastelua, vaan lillumista monen sentin vedessä. Nuukahtaa heti, kunnvesi loppuu.

Muista yrteistä en tiedä.

Lisään: se pikkuruukku on siis vesiastiassa, ei lisämullassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin lillutan vedessä. Oon siitä istuttanut joskus ruukkuunkin.

Vierailija
4/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on basilika ja minttu jo toista kuukautta ikkunalaudalla, hyvin kasvavat. Istutin samantien oston jälkeen vähän isompaan ruukkuun ja laitoin vesiastiaan. Pitää tosiaan olla huolellinen että aina on muutama sentti vettä, imevät sitä todella nopeasti ja kuolevat vesihukkaan lähes samantien.

Vierailija
5/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onnistunut, vaikka olen yrittänyt toimia ohjeiden mukaan. Lehtisalaattia yritin kasvattaa.

Vierailija
6/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kasvaa jossain ravinneliuoksessa. Eli pitäisi olla koko ajan vedessä. Kaupassa myydään sellasia ruukkuja noille erilaisia, joiden alaosaan lisätään vesi ja ne toimii aika hyvin.

Vierailija
7/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin jääkaapin ovihyllyyn niin johan loppui nuupahtaminen.

Vierailija
8/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juuret ovat elossa, niin onnistuu, muuten ei auta mikään. Useimmiten ne eivät ole enää elossa.

Vierailija
9/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vesiviljelty, pitää kotona jatkaa vesiviljeltllä ja jos on mullassa/turpeessa kasvatettu Pitää siirtää multaan. Molempia olen tehnyt hyvällä menestyksellä.

Vierailija
10/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juuret ovat elossa, niin onnistuu, muuten ei auta mikään. Useimmiten ne eivät ole enää elossa.

Ja siis elävät juuret = valkoiset, kuolleet juuret = ruskeat/mustat.

Vierailija
11/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on avainsana eli kaipaavat sitä todella paljon. Pikkuruukussa pitäessä täytyy pohjan uida koko ajan ravinnevedessä. Ravinteita saa puutarhaosastolta ja kannattaa valita vesiviljelyyn sopiva ruokakasveille tarkoitettu. Kasvivalo tuohon päälle niin kasvaa nopeammin kuin ehtii käyttää.

Vierailija
12/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen istuttanut sen kaupan basilikan isompaan ruukkuun ja saanut sen pärjäämään talven ylikin, tosin talven aikana siitä tulee niin ruma, että mieluummin heitän sen alkukeväästä pois ja istutan taas uuden. Muita yrttejä en ole kokeillut.

Vierailija
13/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein onnistunut. Kannattaa kasvattaa herneenversoja kuivatuista herneistä, niin saa helposti tuoretta syötävää. Ensin liotat herneitä yön yli, ja sitten laita multaan ne, ja peitä kevyesti. Aluksi multa saa olla aika märkää jotta itävät.

Vierailija
14/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basilika on ainakin helppo kasvattaa uudestaan ja persiljan olen saanut menestymään. Tilliä taas en saa millään säilymään.

Vierailija
15/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi on avainsana eli kaipaavat sitä todella paljon. Pikkuruukussa pitäessä täytyy pohjan uida koko ajan ravinnevedessä. Ravinteita saa puutarhaosastolta ja kannattaa valita vesiviljelyyn sopiva ruokakasveille tarkoitettu. Kasvivalo tuohon päälle niin kasvaa nopeammin kuin ehtii käyttää.

Hyvät neuvot, kiitos!

Vierailija
16/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut esim. basilikan säilymään ja kasvattamaan uusia lehtiä ainakin nyt kuukauden ajan. Meillä on tuollainen ”yrttipuutarha” joka siis valaisee ja kastelee yrtit ja kasvit automaattisesti. Vaikka kynisin kaikki nuo lehdet noista ruukuista niin siihen kasvaa todella nopeasti uudet. Tosi kiva kun ei tarvitse olla koko aika ostamassa uusia!

Vierailija
17/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tregrenin noin vuosi sitten, yrtit kestävät nyt niin kauan että ehdin käyttää ne loppuun. Laitan siis suoraan pussista ruukkuineen päivineen tregreniin ja lisään kerran viikossa vettä, siinä se.

https://www.tregren.fi/product/288/t3-keittiopuutarha

Vierailija
18/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi persilja on ollut tuolla kasvimaalla jo useamman vuoden, joka kevät kasvaa tuuheana puskana uutta.

Vierailija
19/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole onnistunut, vaikka olen yrittänyt toimia ohjeiden mukaan. Lehtisalaattia yritin kasvattaa.

Kesällä olen kasvattanut ulkona kukkalaatikossa ja ihan koko kesän tehnyt uusia lehtiä.

Nyt oli lehtisalaattiruukku upoteetuna veteen ikkunalaudalla ja teki uusiakin lehtiä ja säilyi hyvin, mutta tuli syötyä tänään. Parin päivän päästä näkee tekeekö uutta.

Vierailija
20/28 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä laitan aina isompiin ruukkuihin multaan tai suoraan parvekelaatikkoon ja ainakin basilika kasvaa koko kesän ihan puskina! Ja minttu ja korianteri.