Minkä v:n takia näin pienessä maassa ei voi olla yhtä yhteistä potilastietojärjestelmää kaikille sairaaloille?
En tajua.
"Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote), Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Siun sote) ja Vaasan sairaanhoitopiirin yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän toimittajaksi on valittu Cerner Ireland Limited."
https://www.tivi.fi/uutiset/liki-290-miljoonan-it-kilpailutus-ratkesi-s…
Esim. HUS:lla on se #¤@:n Apotti.
Miksi ei voi olla sama kaikilla? Sitä vartenhan voisi jopa perustaa julkisomisteisen softafirman, jolloin ei rahaa menisi näille ulkomaisille firmoille.
Kommentit (12)
Kenen tietoja pitäis päästä urkkimaan?
Siis niitä erilaisia järjestelmiä on varmaan satoja ja tulee viemään ainakin kymmenen vuotta, että saadaan muodostettua joku toimiva yhteinen järjestelmä, jos silloinkaan. Kun vaihdoin työterveyshuollosta terveyskeskukseen tietoni, sain nivaskan tulostettuja papereita ja ne sitten vietiin terveyskeskukseen. Kun minulta tivattiin jostain rokotuksesta, sanoin, että siellähän ne on kaikki muutkin tautini ja operaationi kirjattuna, en itse muista milloin mitäkin mulle on tehty, kun olin 40 vuotta työelämässä. Sanottiin, että jossain varastossa ne paperit on, ja eiköhän ne siellä pysykin.
Vierailija kirjoitti:
Siis niitä erilaisia järjestelmiä on varmaan satoja ja tulee viemään ainakin kymmenen vuotta, että saadaan muodostettua joku toimiva yhteinen järjestelmä, jos silloinkaan. Kun vaihdoin työterveyshuollosta terveyskeskukseen tietoni, sain nivaskan tulostettuja papereita ja ne sitten vietiin terveyskeskukseen. Kun minulta tivattiin jostain rokotuksesta, sanoin, että siellähän ne on kaikki muutkin tautini ja operaationi kirjattuna, en itse muista milloin mitäkin mulle on tehty, kun olin 40 vuotta työelämässä. Sanottiin, että jossain varastossa ne paperit on, ja eiköhän ne siellä pysykin.
Ymmärtääkseni ei ole mitään tavoitettakaan luoda yhteistä järjestelmää. En ymmärrä, miksi. 5 miljoonaa ihmistä on käytännössä yhden ison kaupungin verran ihmisiä. Ei todellakaan ole järkeä olla monta eri järjestelmää näin pienelle määrälle.
Vierailija kirjoitti:
Virossa on. Tekivät sen murto-osalla apotin hinnasta.
Huhujen mukaan se myös toimii toisin kuin apotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa hommat on voitu tehdä puhtaalta pöydältä, eikä siellä ole vuosikymmeniä vanhoja sovelluksia taakkana.
Parasta olisi tehdä vain työkalu, joka muuttaa eri järjestelmien tietoja universaaleiksi. Eköhän jokaisessa järjestelmässä ole hieman eri termeillä samat asiat? Potilaan nimi, sotu, osoite, sairauden virallinen termi, päivämäärä, hoitanut lääkäri, annettu lääke, jne? Tuosta työkalun kautta olisi saatavissa jokaisen sairaanhoitopiirin tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa hommat on voitu tehdä puhtaalta pöydältä, eikä siellä ole vuosikymmeniä vanhoja sovelluksia taakkana.
Parasta olisi tehdä vain työkalu, joka muuttaa eri järjestelmien tietoja universaaleiksi. Eköhän jokaisessa järjestelmässä ole hieman eri termeillä samat asiat? Potilaan nimi, sotu, osoite, sairauden virallinen termi, päivämäärä, hoitanut lääkäri, annettu lääke, jne? Tuosta työkalun kautta olisi saatavissa jokaisen sairaanhoitopiirin tiedot.
No mutta miten sitten ulkomaalainen firma voisi veloittaa miljardin, jos se tehtäisiin noin helpoksi...? :O
Virossa ei ole Apottia vastaavaa potilastietojärjestelmää, siellä toteutus vastaa Suomen Kantaa, sairaaloilla on lisäksi omat järjestelmänsä. Tämä ”Viron halpa järjestelmä” on ihan suoraa disinformaatiota, vääräksi todistettu monen monta kertaa.
Koska jokaisen keskustalaisen kunnan pitää itse saada päättää ja opettajat, minkkitarhurit, kenkäkauppiaat ja maanviljelijät valtuustossa tietää, mikä systeemi meidän kuntaan on paras.
No miten niille kavereitten toistaitoisille vekaroille sais tehtyä duunit ja pumpattua kunnan rahat, jos tehtäis kerralla kunnollista kaikille?
Eihän niitä voi yhdistää kun jos käyt yleisellä tai yksityisellä yksityiset menettävät rahaa kun toisetkin pääsevät katsomaan heidän tutkimustuloksensa.Potilaista on kauhea tappelu.
Virossa on myös aika tavalla oiottu mm. tietoturvassa. Vastaava järjestelmä ei olisi kelvollinen Suomessa.
Täällä on kyllä julkisen puolen Sotedigi-firma Sipilän hallituksen peruja, mutta se on vain Sipilän kavereiden rikastumista varten. Niin kuin kaikki muutkin Sipilän jutut.