Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt lapsiperheelle pikaruokareseptit kehiin

Vierailija
01.04.2020 |

Meillä on järkyttävä kiire. Kaksi alakouluikäistä lasta, minä opettaja, mies etätöissä.
Vinkatkaa supernopeita ruokalajeja. Plussaa, jos sopivat koronakuivamuonapohjaiseen keittiöön. Lapset syövät kuin hevoset, mutta ovat kaikkiruokaisia. Kasvis- ja liharuoat uppoavat.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto.

Tee kerralla 10 litran kattila täyteen.

Kuullota pakastesipulisilppua, lisää tomaattimurskaa, linssejä. Jos ehdit, niin porkkanapaloja itse pilkottuna. Perunaa itse pilkottuna tai kaupan pakastealtaasta. Mausta esim. suolalla, lihaliemikuutiolla, pippurilla, basilikalla/oreganolla.

Kanaa ja uunijuureksia:

Valmiiksi marinoidut koipireidet pellille ja pari pussillista pakasteuunijuureksia mukaan.

peruna-(jauheliha)paistos:

paskasteesta suikalejuureksia/suikalekasviksia  ( näin tulee vihannesta mukaan), ruskistettua jauhelihaa/tonnikalaa/ruskistettuja kanasuikaleita suureen uunivuokaan. Lisäksi lihalientä, kanalientä tai kermaa /kermamaitoa. uunissa noin tunnin.

Vierailija
22/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee 

Kiusaus (nimi raaka-aineen mukaan)

Apetit sipuliperunasekoitusta ja mustapippuria

+

vaihtoehtoisesti

tonnikala tai joku muu kala + tilli+ kalaliemi/

paistettu jauheliha joka maustetaan halutulla tavalla/

kinkkusuikale/

soijarouhe joka paistettu ja maustettu

paistettu kananpojan jauheliha joka maustettu

+

kermaa

Kiusaukset on nopeita vuokaan ainekset ja uuniin 200 astetta 1h - 1,5 tuntia riippuen annoksen koosta.

Voi tehdä kahden päivän annoksen kerralla ja sitten vain lämmittää.

Muitakin uuni- ja laatikkoruokia kannattaa tehdä - uuni hoitaa.

Karjalanpaisti ja pataruoat uunissa.

Kannattaa paistaa iso määrä kerralla jauhelihaa ja laittaa annoksissa pakkaseen, helpottaa kummasti arkea. Sipulit kannattaa osta pakkasesta valmiiksi silputtuna.

Hernekeitto herneet illalla likoon ja aamulla uuniin.

Uunipuuroja kannattaa myös tehdä.

Isommat esivalmistelut lihojen paistot yms. viikonloppuna kun on vapaata.

Uuninkäyttöä kannattaa suosia näin ei sido itseään lieteen.

Itsekin olen opettaja ja ymmärrän hektisen arkesi näissä poikkeavissa oloissa. 

Ikävää lukea suoranaista veetuilua joidenkin taholta, mutta jos ei ole kuin lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia, itse olen tämän muuttanut muotoon jos on pinsteillä annettu .....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ap on ope, niin ei siihen päivittäiseen tehtävien lähetykseen mene kuin 1 min plus ehkä puoli tuntia jos jaksat ajatuksella vastata turhautuneille vanhemmille. Jos copypastetat niin 5 min. Ja sitten seuraavan päivän tehtävien "valmistelu" eli max puoli tuntia. Eli sulle jää vähintään 7h kotitöihin ja ruoan laittoon, mitä ihmettä valitat?

Me muut teemme etätyömme, opetamme lapsemme eli oppilaasi JA teemme ruoat ym siinä sivussa.

Vierailija
24/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taika kauraviipaleleipää

Sekoita:  majoneesi (kermaviili), kurkkusalaatti ja tonnikala

Laita 2 leipäviipaleen väliin ja syö.

Halutessa voi laittaa vaikkapa tuoretta pinaattia tai salaattia välliin myös, tai tomaattia.

Oman maun mukaan.

Mössö näyttää oudolta, mutta maistuu monelle.

Vierailija
25/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kannattaa tehdä kerralla paljon. Voi pakastaa, tai lämmitellä useana päivänä peräkkäin. Munakas on ruokaisaa, ja valmistuu tosi nopeasti. Siihen voi sitäpaitsi laittaa melkein mitä vaan, maun mukaan (ja sen mukaan mitä sattuu kaapista löytymään). Nopea broilerikastike tulee kun paistat broilerisuikaleita, sipulia, paprikapaloja, halkaistuja kirsikka tomaatteja. Laita sekaan purkillinen ruokakermaa ja joku maustettu Creme Bonjour juusto, vaikka ruohosipuli. Sopii pastan kanssa. Samoin tonnikala kastike (tonnikalaa öljyssä, silputtua sipulia, tomaattimurskaa, Creme fraiche, kalaliemikuutio, suola, pippuri) Kaikki sekaisin ja lämmitetään kattilassa, jos on niin tuoretta basilikaa valmiiseen kastikkeeseen. Tämäkin pastan kanssa hyvää. Ei hyvä lihapatakaan kamalasti aikaa vie. Tietysti sen pitää antaa hautua tunteja uunissa jotta olisi oikeasti hyvää, mutta eihän siinä tarvitse vierellä vahtia. Ruskistaa vaan lihat, kuorii perunoita, porkkanoita, sipulia... mitä nyt haluaa laittaa pataan. Sitten vaan kaikki pataan, vettä päälle, lihaliemikuutio sekaan, suolaa, pippuria... uuniin hautumaan kunnes liha on kunnolla mureaa. Saattaisin laittaa smetanaakin mukaan, ja ehkä maustekurkkua pieninä paloina, ja vähän sinappia.

Vierailija
26/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuli itku paskapäät. Kysyin vinkkejä. Teen töitä 8-20, myös viikonloppuisin. Opena.

No nyt on turhaa enää ihmetellä miksi Suomen koulujen tulokset laskee kuin lehmän häntä.

Vierailija
27/27 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julmetun nopeaa on pestopasta. Keitä pasta, sekoita pesto, raasta kenties vielä parmesania. Valmispestoja on vaikka kuinka ja säilyvät yhtä hyvin kuin pastakin.

Mä lisään tähän ohjeeseen vielä tölkistä kikherneet ja kylkeen tuoreita tomaatin palasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän