Kesäloma ja isyysloma yhtäaikaa? (ov)
Onko kielletty jossain, ettei sais pitää yhtä aikaa?
Miehellä vielä 2 viikkoa pitämättä isyyslomia, eikä töistä ole mahdollista olla enempää, kuin kesäloman aika pois.
Mä väitän, ettei kela hyväksy päällekkäin pitämistä. Mies luulee saavansa isyyslomarahatkin vielä sillon. Mistä löydän mustaa valkoisella miehelle silmien eteeen? Kelan sivuiltako, ja mistä kohtaa?
Kommentit (13)
Jos just silloin ei muka voi olla töistä poissa kun vauva syntyy. Niin isyysloman voi kuitenkin pitää neljässä osassa äitiys ja vanhempainraha kauden aikana. Eli n. 9kk on aikaa pitää lomat pois....
Silti sai Kelasta 2 viikon isyyslomarahan.
Siis toisin sanoen, ei pidä kesälomaa. Rahat käteen periaate. Olisko sopiva?
Siis se " ongelmakohta" tulee siinä, että saako sitten täyttä isyysrahaa. Siis esim. voihan äitikin pitää vanhempainvapaata ja kesälomaa yhtäaikaa jne.
Tämän edellytyksenä on tietenkin se, että työnantaja ei maksa palkkaa isyysloman ajalta. Tästähän tulee kelaan toimittaa kirjallinen todistuskin.
En kyllä ymmärrä, miksi mies ei voi pitää lakisääteistä isyyslomaa kesäloman ulkopuolella. Ymmärtääkseni sellaista työtä ei ole olemassakaan, jossa tehtävät niin tärkeitä olisivat.
Omaan korvaamattomuuteen töissä on kehitetty testikin: laita lasiin vettä ja työnnä etusomesi veteen Nosta sormi pois. Mikäli veteen jää sormesi kokoinen kuoppa olet töissäsi niin korvaamaton, ettet voi olla sieltä pois isyysloman tai sairauden vuoksi ;-)
pomo oli sanonut, että siitä vaan, sopii hälle
Mutta isyysraha on sitten minimimallia. Näin minä olen ymmärtänyt.
jos työstä vaikea olla yhtäjaksoisesti kovin pitkään " lomalla" .
Ihan samalla tavalla kuin äitiyslomalla ja isyyslomalla. Päiväraha menee minimiin vain työssäolopäiviltä. Lomakkeessa on sille oma kohtakin, missä voi mainita, onko samaan aikaan myös vuosilomallla ja silloin kela maksaa päivärahan isälle eikä työnantajalle (jolle muuten maksaisi, jos isä saa palkkaa isyyslomalta).
Älkää hyvät ihmiset antako työnantajien kusettaa teitä!
Eli jos on hyvissä ajoin etukäteen ilmoittanut isyysloman ajankohdan, työnantaja voi ilmoittaa, että kesäloma on samaan aikaan. Ja samoin voi tehdä äidille eli määrätä kesäloman äitiysloman ajalle.
Työnantaja tuskin suostuu valehteleen.