Miten koronatilanne vaikuttaa nyt tai lähiaikoina talouteenne?
Palautuuko taloutenne jollain aikavälillä, kunhan tästä päästään ehkä muutamien kuukausien päästä?
Kommentit (29)
Aika monet ovat YT-neuvotteluiden piirissä. Toivoisin, että kyseessä on vain väliaikainen lomautus tai muu työn vähennys.
Kyllä Nämä nyt tulleet muutokset aikanaan palautuvat, sanotaan puolentoista vuoden sisään.. Mutta aikanaan tulee taas myös uusia muutoksia.
Ei pidä kuvitella, että tulevaisuus olisi ollut erityisen varmasti tietynlainen vaikka koronaa ei olisikaan tullut. todennäköisesti asiat eivät olisi kuitenkaan jatkuneet samanlaisina tai kehittyneet lineaarisesti. Ei ne juuri koskaan tee sillä tavalla.
Vaikuttaa talouteen positiivisesti. Ylitöitä saa painaa niin paljon kuin jaksaa. Siivoustyö on joskus ihan hyvä alavalinta.
Laskin jo veroprosenttilaskurilla, että jos jäisin työttömäksi tänään, ottaisin tämän vuoden nettopalkassa 5000€ takkiini. Käytännössä asialla ei olisi mitään merkitystä. Lamaan ja työttömyyteen on varauduttu jo 90-luvun lamasta lähtien.
Positiivisesti. Ei huolta työpaikasta. Työt lisääntyneet koronan vuoksi ja ylitöitä saa tehdä niin paljon kuin jaksaa.
Ei mitenkään juuri nyt. Kohta tulot nousee ja päivähoitomaksut laskee poissaolopäivien mukaisesti.
Syön silliä ja juon kuravettä. Heko heko. Rajoittaahan, nyt on jo vaikeaa löytää kaupasta kaikkea tarvitsemaansa ja on odetettavissa hintojen nousua ja me työttömät tuskin saavat tuenkorotusta joten vyötä on kiristettävä entisestään. Mutta huumorilla pärjää tässä tilanteessa eteenpäin ja järjissä.
Ihmiset alkaa syödä taas ravintoloissa ehkä entistä enemmän. Työt palautuu sinnekin alalle myöhemmin. Hygienia pitää vaan aina muistaa.
Ei mitenkään juuri nyt. Oltiin jo valmiiksi pienituloisia, minä opiskelija ja mies on siivoojan tapaisessa työssä (eli sellaisessa, jota tarvitaan aina). Lapsia ei ole.
Eipä ole muuttunut kuin parempaan suuntaan, kun nyt menee vähemmän rahaa turhuuksiin.
Lyhyellä aikavälillä ei juuri mitenkään, paitsi rahaa jää säästöön, kun kaikki vapaa-ajan aktivitieetit peruttiin.
Olen kunnan virassa ja kunnan talous oli rappiolla jo ennen kriitisä, joten pidemmällä aikavälillä pidän yt- neuvotteluja mahdollisina, jopa todennäköisinä. Toivottavasti ne koskee vain lomautuksia.
Juuri nyt ei mitenkään, sekä minä että mies etätöissä ja palkanmaksu jatkuu. Lomautukset jatkossa mahdollisia. Mulla on puskurina säästöjä, joten lyhyt muutaman kuukauden lomautus ei olisi katastrofi.
Rahaa säästyy. Eläketulo on säännöllinen mutta ei pysty kuluttamaan. Kyllä sille rahalle myöhemmin käyttöä löytyy, remontteja odotellessa.
Tällä hetkellä ei mitenkään. Omat tulot ennallaan ja puolisolla entistä enemmän ylitöitä. Pitkällä tähtäimellä voi vaikuttaa omaan työhön vähentävästi mutta puolisolla tuskin. Joten erityistä paniikkia ei ole. Asuntolainan maksukin loppusuoralla joten ei ole isoja velkataakkoja niskassa. Pärjäisimme kyllä pienemmälläkin tulotasolla ihan hyvin.
Ei vaikuta muuten kuin positiivisesti. Rahaa säästyy, kun kaupassa käy kerran viikossa eikä ostoslistalla ole mitään muuta kuin ehdottoman tarpeellista. Tulot ei tule putoamaan lyhyellä eikä pitkällä tähtäimellä. Kotona olisin joka tapauksessa, sekään ei ole muutos entiseen.
Mies oli työttömänä, nyt ei ole sitäkään töitä ja minulla iskee lomautukset päälle tässä kuussa, kesto loppuvuoteen.
Kunhan liiton korvaukset alkavat pyörimään, saadaan maksettua vain ja ainoastaan pakolliset.
Vaikuttaa negatiiviseati. Osa-aika lomautus tulossa, työaika puolittuu :/
Olen ammatiltani sairaanhoitaja määräaikaisella työsopimuksella enkä usko, että kotipaikkakunnallani työt jatkuvat ainakaan enää syksyllä, kun jo ennen koronakriisiä kunnan talous oli huonossa tilanteessa. Jos haluan loppuvuonna töitä tehdä, niin sitten pitää lähteätöihin joko Uudellemaalle tai jonnekin syrjäkylille keskelle ei mitään.
Onneksi tililläni on n. 35000 euroa, joten eiköhän sillä ja ansiosidonnaisella työttömyyskor uksella muutama vuosi elellä ilman että tekee edes tiukkaa.
Ja sitten kun työvoimapula iskee hoitoalalla uudestaan, niin tuskin työnantajat näkevät ongelmana, jos on ollut pari vuotta työttömänä, kun on kuitenkin selitys sille.
Kulutus on mennyt vain pakollisiin asioihin, eli elintarvikkeet ja asuminen ja auton lyhennykset. Ei ole taloudellisesti mitään hätää, vaikka lomautus uhkaakin. Olen tilastollisesti "hyvätuloinen" ja taloudellista puskuria on olemassa, vaikkakin rahastot ja osakkeet ovatkin laskeneet niin rajusti, ettei niitä rohkene nyt alkaa myymään. Mutta riihikuivaa rahaa on 10te säästötilillä ja vielä yksi palkkakin ehtii tulla ennen lomautuksia. Ennakointia teen silti, koska en yhtään tiedä mitä tulevaisuus tuo. Jos tämä talous oikein pahasti romuttuu, niin sitä ei tiedä miten pitkään säästöjen ja ansiosidonnaisen varassa pitää elää.
Toisaalta olen huomannut, että nyt on helppo elää säästelijäästi kun ei poistu kotoa. Ei edes bensaan mene rahaa, puhumattakaan mistään ravintoloista tai että kävisi ostelemassa jotain tarpeetonta elektroniikkaa, mitä tapasin tehdä "normaalina aikana".
Ei mitenkään, olen työtön jo toista vuotta, tänään tuli juuri työmarkkinatuki, asumistuki- ja perustoimeentulotuki tilille yli 927e :)
Tulevaisuus näyttää. Tuota asiaa ei varmana tiedä kuin jo nyt vararikossa olevat ja ökyrikkaat. Heillä ei vaikuta.