Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raskausmyrkytys perinnöllistä?

29.06.2006 |

Eli teillä, joilla on ollut raskausmyrkytys (ja siksi liian aikaisin syntynyt vauva), onko äidillänne tai muilla lähisukuisilla ollut sama ongelma?

Toinen kysymys; viimeksi synnytyssairaalassa ollessani huonetoverini väitti raskausmyrkytyksen olevan " allerginen reaktio mieheen" , ts. kun raskauksia on useampia, niin naisen elimistö " tottuu" mieheen ja myrkytysten riski vähenee. Onko ihan soopaa? Näin kuulemma tällä huonekaverilla oli - kolmas lapsi eikä myrkytystä vaikka kahdessa ekassa oli.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudista ja etenkin sen synnsytä tiedetään varsin vähän. Mulla on ollut molemmissa raskausksissa pre-eklampsia eli raskausmyrkytys. Mun äidilläni ei ole koskaan moista tautia ollut, mutta toisella hänen sisaristaan on. Myös hänen toisella sisarellaan on ollut raskaudenaikaista verenpaineen nousua, muttei muuta raskausmyskytykseen viittaavaa. Itse uskon, että jotenkin ko tauti olisi perinnöllinen, mutta se on tosiaan vain mun näppituntuma asiaan.

Huonetoverisi on puhunut soopaa. Unohda koko juttu!!!

Luepa hakusanoilla raskausmyrkytys, pre-eklampsia tai toksemia löytyviä kirjoituksia netistä, saat tietoa sinua kiinnostavasta asiasta.

Charlotte

Vierailija
2/4 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.jarviradio.fi/terveys/article_2005_11_25_0506.html

Sivulta löytyy myös linkki alkuperäiseen englanninkieliseen artikkeliin, jos joku haluaa tutustua tarkemmin.

Ei tuo huonetoveri täysin väärillä jäljillä ollut, raskausmyrkytyksen riskiin voi vaikuttaa myös miehen (siis vauvan isän) perimä, raskausmyrkytyksessä saattaa siis olla kyse jonkinlaisesta äidin immunologisesta reaktiosta vierasta kudostyyppiä vastaan. Ja tuossa em. tutkimuksessa todettiin, että jos sikiön isän äidillä (tätä poikaansa odottaessaan) on ollut raskausmyrkytys, riski ko. raskaudessa on 1,5-kertainen. Ja tosiaan on viitteitä siitä, että tämä " hylkimisreaktio" usein vaimenisi raskauksien myötä. Siksi riski toisessa/seuraavissa raskauksissa on usein pienenmpi. Mutta tämän sairauden etiologia on vielä pitkälti hämärän peitossa, siksi mitään täysin varmaa ei vieläkään tiedetä. Raskausmyrkytyksen aiheuttavia tekijöitä voi olla useita, mutta tilastollisesti periytyvyyttä on kyllä nähtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskausmyrkytys ja poika synty rv:lla 29+5. Tätilläni on ollut myös raskausmyrkytys ja mummollani. Lääkärit väittää että se ei olisi perinnöllistä mutta empä tiedä.. Tädilläni on kolme lasta ja kahdesta ensimmäisestä tuli raskausmyrkytys kolmannesta ei mitään. Meillä on toinen lapsi " työn alla" ja vähän pelottaa miten tulee käymään.

Vierailija
4/4 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinnöllisyyttä näyttäisi olevan. Itselläni oli vaikea-asteiseksi luokiteltava raskausmyrkytys. Äidilläni tai äidin (lähi)suvussa raskausmyrkytyksiä ei ole ollut, mutta sekä isäni siskolla että isäni äidillä on ollut vaikea raskausmyrkytys, myös miehen suvussa on toksemioita esiintynyt.