Raskaus ja ruskea vuoto
Apua!
Olen raskausviikolla 7 (6+2). Eilen illalla ja tänään paperiin pyyhittäessä ja housuihin on tullut muutama tippa ruskeaa vuotoa. Voiko olla vaaratonta vai onko kyse aina jostain poikkeavasta? 😢 Onko aihetta soittaa neuvolaan tai lääkäriin?
Kommentit (7)
Mulla oli kanssa suunnilleen samoilla viikoilla, ja taisipa tulla hieman kirkastakin verta. Neuvola pisti verikokeisiin Rh:n tarkastamiseksi, mutta oli positiivinen, niin käskettiin vaan tarkkailla tilannetta. Pari päivää tuli ruskeaa ja sitten loppui, ja nyt ollaan jo viimeisellä kolmanneksella.
Toki on mahdollista, että ruskea vuoto on merkki jostain vakavammasta, mutta yleensä näin ei ilmeisesti ole, vaan veri voi olla lähtöisin esim limakalvoilta tai istukan kehittymisestä johtuvaa. Toki jos alkaa enemmän tulla tai sitten on paljon kipuja tai hartiapistos, niin sitten lääkäriin.
Mulla ilmeni keskeytynyt keskenmeno ruskealla vuodolla. Mukana hieman limakalvon kappaleita. Eli kuin menkkojen viimeiset päivät. Mutta voi olla vaaratontakin. Toivon kaikesta sydämestäni, että sulla on ap kaikki hyvin ja että vuoto on vain esim kohdun kasvuun liittyvää vanhaa verta. Pääsisitkö ultraan? Tsemppiä!
Minulla on molemmissa raskauksissa tullut alkuraskaudessa useampaan otteeseen rusehtavaa vuotoa ja kaikki on ollut ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
KM :(
Oireileeko keskenmeno muutamalla tipalla ruskeaa vuotoa?
Mulla oli ruskeaa vuotoa ensimmäisessä raskaudessa. Viikkoja en muista, mutta jotain 10 ja 20 välillä. Kävin äitipolilla tutkittavana, siellä sanottiin, että ruskea vuoto on yleensä vaaratonta, se on "vanhaa" verta. Että todennäköisesti sinullakin näin.