Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lomautukselle meno tai palkaton vapaa?

Vierailija
30.03.2020 |

Meidän yrityksessä jatkamme töitä normaaliin tapaan eri asiakastoimeksiannoissa koronatilanteesta huolimatta. Nyt kuitenkin voi olla, että loppukeväästä tai kesästä töitä ei ihan kaikille riitäkään, jos supistavat meidän työaikoja tilanteen jatkuessa.

Onko tietoa, olisikohan mahdollista tarjoutua, että voisin olla vapaaehtoinen jäämään esim. lomautettavaksi tai vallan palkattomalle, jos tarvetta vähentää? Mutta jos vapaaehtoisesti tarjoaa itseään, niin ei varmaan saa mitään rahaa mistään?

Olin juuri ennen koronaa tilanteessa, missä olin vähällä irtisanoa itseni työpaikan erinäisten ongelmien, oman fyysisen ja mielenterveyteni ym. syiden takia. Nyt kuitenkin asiat osittain hieman selkeni ja sain uuden ihanan kollegankin, joka on koeajalla vielä. Hänen kanssaan työt sujuu hienosti, toki meistä johtumattomia ongelmia on edelleen. Pelkään kuitenkin, että irtisanovat hänet koeajalla, jos meidän työt vähenee. Tilanteen normalisoituessa olisi kuitenkin meille molemmille edelleen tarvetta.

Mun täytyy tätä vielä selvitellä, en vielä paljon ehtinyt penkoa enkä kysyä työnantajalta, kun säntäsin eka kysymään täältä ja pohtimaan täällä ääneen. :-D

Purenkohan kuitenkin vain omaa oksaani, jos vähäksi aikaa jättäytyisin vapaaehtoisesti pois?
Rahallisesti esim. pari-kolme kuukautta onnistuisi ihan hyvin. Mies on nyt lasten kanssa kotona ja yrittää tehdä samalla etänä töitä. Hänen palkallaan + säästöillä pärjäisimme kyllä hetkisen. Ja vaikka kenkää joskus saisinkin, se ehkä olisi vain tervetullut ratkaisu, kun olen vakavissani muutenkin miettinyt, että irtisanoutuisin vain. Karenssihan siitäkin tulisi eikä tulisi rahaa. Työterveydessäkin kävin alkuvuodesta juttelemassa, mutta kun en kuulemma vaikuta masentuneelta... Mitä kyllä varmasti olen, ei vain ehkä aina niin päälle näy. Fyysinen terveyskään ei ole mikään hyvä ja kaikenlaista sairautta on, mutta työkyvyttömyyseläkkeellekään en pääse.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi olis kyl jalo teko!

Vierailija
2/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi itse jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit ehdottaa vapaaehtoisesti lomautetuksi tulemista, jos teillä tulee yt:t. Eiköhän se onnistu, jos osa lomautetaan joka tapauksessa. Saat vapaaehtoisestikin lomautettuna samat rahat kuin lomautettuna muutenkin. En ole kuitenkaan ihan varma, oletko oikeutettu työttömyyspäivärahaan palkattomalla vapaalla. Kannattaa selvittää se liitosta/Kelalta. 

Kannattaa jutella pomon kanssa ja sanoa, että toivot lomautusta. Jutelkaa samalla jatkostasi.

Itse olen samassa tilanteessa. Olen riskiryhmää ja olen ollut muutenkin uupunut/masentunut töissä. Meilläkin on yt:t (kunta-ala). Olen nyt pois töistä vähintään 3 kk ja minulle on luvattu, että pääsen takaisin kesällä tai syksyllä ihan varmasti. Juttele pomolle heti huomenna. Itsekin tein niin ja nyt tuntuu kuin raskas taakka olisi otettu harteilta.

Vierailija
4/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kolmonen sinulle ihanasta ja ystävällisestä vastauksestasi!

Täytyypä ottaa härkää sarvista ja kysyä. Meillä vielä se, kun kolme porrasta pomoja kuuluu tähän, miksi meillä ongelmia töissä... Ei oikeasti tiedä itkiskö vai nauraisko. No, on tehty vuorotellen molempia tässä menneinä aikoina... Huomenna tiedustelen eka vaikka liitosta / Kelasta.

En ole niihinkään viitsinyt soitella vielä, kun ei ole ollut akuuttia asiaa ja tämä vasta ajatuksen asteella. En ole suotta halunnut kuormittaa. Mut ois kyllä niin helpotus. Minä en suoranaisesti kuulu riskiryhmään, koska virallisia diagnooseja ei vielä ole, koska on kuulemma siinä ja siinä rajoilla. Mutta kuitenkin kolme terveyden osa-aluetta reistaa sen verran, että ne täytyisi saada kunnolla tutkittua ja tän koronan takia meni niistäkin tutkimukset nyt tauolle. Sekin pelottaa, että vaikkei diagnoosia ole, niin jos kuitenkin oon riskiryhmää, niin täällä minä vaan "iloisena" töissä kökötän...

Vierailija
5/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä tulee yt:t ja sinut lomautetaan (omasta pyynnöstä tai työnantajan), niin silloin saat normaalin ansiosidonnaisen. Itse ottamallasi palkattomalla et todennäköisesti saa mitään tukea mistään, koska sinulla on työpaikka. Sairausloma on myös yksi vaihtoehto, jos on mt-ongelmia. Näistä tuo lomautus kuulostaa rahakkaimmalta ja järkevimmältä minun mielestä.

Vierailija
6/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomalta vapaalta et saa mitään korvauksia. Vapaaehtoisessa lomautuksessa josta on tehty viralliset paperit saat työttömyyskorvausta.

Vierailija
7/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on valitettavasti ollut lomautuksia, on nytkin.

Asun Helsingissä ja meillä on 3 hyvin varakasta rouvaa.

Kaikki ilmoitti ottavat taaskin 3 kk lomautusta.

Ovat vapaaehtoisia.

Tämä tarkoittaa me muut saamme viikon enemmän töitä ja palkkaa.

Kiitos sinulle !

Vierailija
8/8 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vapaaehtoinen lomautus, niin sinulla on mahdollisuus saada työttömyyskorvausta ajalta. Lomautusta voi ottaa myös vain osittain, eli esim. tehdä vaikka 2-4 päivää viikko töitä ja olla lomautettuna sopimuksen mukaan osan viikkoa. Tällöin saat työttömyyspäivärahaa niiltä päiviltä kun olet lomautuksen takia työtön. Jos on jaksamisen kanssa ongelmia, niin tämä voi olla sinulle parempi vaihtoehto.

Mihinkään papereihin ei toki lähdetä kirjoittamaan, että olet ilmoittautunut vapaaehtoiseksi, koska silloin et tukia saa. Mutta voitte näin töissä sopia suullisesti toimivanne. Uskon että jos esität asian oikein, niin sinua tässä työnantaja kiittää eikä rankaise.

Tuosta sinun työkaverin tilanteesta sen verran, että töiden vähenemisen vuoksi ei saa tehdä koeaikapurkua, vaan töiden vähentyessä pitää myös koeajalla olijat lomauttaa tai irtisanoa ihan irtisanomisajan puitteissa. 

Tsemejä sinulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän