Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1285)

Vierailija
1281/1285 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Luin jostain että pitäis olla jotain kontrolli käyntejä kun käyttää slinda pillereitä, onko tää totta? Eli pitäiskö käydä säännöllisesti gynellä tarkastuksessa näiden pillereiden takia? Lääkäri joka nää määräs mulle toukokuussa ei puhunut mitään sellaista. Ei mulla kyllä tehty mitään sen suurempaa tarkastustakaan, esim verenpaineet yms ennenkö näistä resepti kirjoitettiin vaikka niin lukee pakkaus-selosteessa et lääkäri näin tekis ennenkun määrää kyseisiä pillereitä 

Ei tietenkään tarvitse mitään säännöllistä seurantaa. Papakoe kannattaa antaa silloin kun kutsu tulee. 

Vierailija
1282/1285 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen laatan viimeinen rivi menossa ja masennusoireet paheni, itkenyt joka päivä reilu kuukauden ajan. Nyt ollu kahtena päivänä päänsärkyä. Tiputtelua oli alussa. mielisalavaihtelut on se syy miksen yleensä lähde tähän mutta abortin jälkeen oli pakko.

Voi johtua myös abortista noi mielialat, sun hormonitoiminta ei voi olla tasainen sen jäljiltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1285 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen laatan viimeinen rivi menossa ja masennusoireet paheni, itkenyt joka päivä reilu kuukauden ajan. Nyt ollu kahtena päivänä päänsärkyä. Tiputtelua oli alussa. mielisalavaihtelut on se syy miksen yleensä lähde tähän mutta abortin jälkeen oli pakko.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01050

Vierailija
1284/1285 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TL,DR: Heti alkavan kehon ahdistuksen ja sydämen hakkaamisen, sykkeen nousun jne aiheuttaa diureetin tuoma vaikutus nestetasapainoon joka vie kehon stressitilaan.

Taustaa: Olisin todella halunnut, että nää toimii! Oon 42v. Mulla on PCOS ja kielto estrogeenille. Slindat aloitin, koska jatkuvasti uusiutuva polyyppi kohdussa aiheuttaa pitkittyneitä ja runsaita vuotoj (normaalisti4-5 päivää, mutta nyt viimeksi jo 13 päivää ihan reipasta vuotoa), mun kehossa on liikaa testosteronia ja joudun käynnistämään vuodot muutenkin Terolutilla, ettei kohdun limakalvo ala paksuuntua. Vuodot sitten vaan ei meinaa loppua.

Nuoruudessa söin jotain yhdistelmäehkäisyä joka laukaisi migreenin ja jatkuvien hiivatulehdusten myötä myös vulvodynian. Lopetin sen ja siirryin Cerazetteen josta tuli itsetuhoinen olo. Olin vuosia ilman hormoniehkäisyä, mutta raskauden jälkeen piti alkaa käynnistää vuotoa Terolutilla, koska kuukautisten välit alkoi venyä liian pitkiksi. Sitten aloin vuotaa vähän jatkuvasti ja syyksi osoittautui iso polyyppi joka poistettiin ja sen yhteydessä laitettiin Kyleena. Se olisi ollut muuten ok, mutta aiheutti järkyttäviä, pistäviä kipuja kohdussa. Siis sellaisia, että saattoi mennä jalat alta ja tärisin kylmässä hiessä. 6kk sitkeilin. Nyt polyyppi on palannut ja sen poisto on melko turhaa, koska kasvaa heti takaisin. Järkevintä olisi lopettaa vuodot kokonaan, siksi Slinda. Kaikki muut progestiinit on androgeenisiä ja vaihtoehtoja ei oikein ole.

Oon syönyt näitä vasta 12 päivää ja olo on ollut ihan hirveä. Tekoälyn kanssa "jutellessa" selvisi, että se heti (Mulla n.2 tuntia ekan pillerin ottamisesta) alkanut sydämen hakkaaminen ja käsien tärinä ja hikoilu ja ahdistava olo liittyy Slindan diureettiseen vaikutukseen. Keho menee stressitilaan, koska elektrolyyttitasapaino muuttuu heti ja jotkut on sille herkkiä. Samalla vapautuu kortisoleja ja myös adrenaliinia (siitä käsien tärinä). Mulla on muutenkin kaksi lääkettä jotka vaikuttaa nestetasapainoon (toinen on verenpainelääke) ja olen burnoutin jälkeen ollut ekstraherkkä kehon stressille. Mieli oli kirkas ja hyvä, vaikka keho luuli kuolevansa.

Älysormuksesta näkee, että syke on noussut 20 pinnaa, enkä palaudu nukkuessakaan. Verenpaineet on laskeneet 7 pinnaa mun normaalista tasosta reilussa viikossa. Edes varsinaiset verenpainelääkkeet ei ole toimineet näin nopeasti ja paljon. Limakalvot on kuin paperia ja se alkoi pari päivää aloituksesta. Lisäksi on öisin kuumia aaltoja. Vulvodyniaoireet on todella kovat, liittynee kuiviin limakalvoihin tämäkin. Olo tasoittui hieman, kun join vain suolattua vettä (kaliumtasapainon vuoksi nimenomaan natriumia).

En nyt aamulla ottanut enää pilleriä, koska en pysty menemään edes kauppaan tältä tärinältä. Keho on sellainen kuin olisi paniikkikohtaus just alkamassa. Olen aivan uuvuksissa.

Aion silti ottaa yhteyttä gyneen kunhan palaa töihin ja miettiä, että voisiko verenpainelääkkeen annostusta pienentää ja säätää muuta lääkitystä, koska en myöskään kestä kahta viikkoa jatkuvia, kivuliaita kuukautisia. Lisäksi runsas partakarvankasvu naamassa loppui kuin seinään ja ruokasuhde on normalisoitunut koska Slinda jotenkin sen androgyynisen vaikutuksen vuoksi vaikuttaa myös insuliiniresistenssiini. Vuodot loppui eilen, mutta ne oli heti ekan pillerin jälkeen vain pientä tiputtelua ja täysin kivuttomat.

Suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
1285/1285 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin Slindat kohta viisi viikkoa sitten kuukautisten ekana päivänä. Kuukautiset kesti normaalin ajan. Menkkojen loputtua ovulaatioon asti oli paljon mielialan heittelyä. Lisäksi alussa rinnat turposi valtavasti, olivat kipeät, alavatsaa turvotti ja reisiä. Mulla oli myös pahoinvointia ja pyörtymisen tunnetta pari päivää. Hiukset myös rasvottui. Kaikki nää alkoi ovulaation jälkeen helpottaa ja mieli oli jotenkin erityisen tasainen.

Normaalisti kierto on 26-29 päivää, mutta nyt ruskea vuoto/kuukautiset alkoi jo 23 päivänä. Ja onkin sitten jatkunut nyt kymmenettä päivää.. Menkat kesti 5-6 päivää (normaalisti neljä) ja sen jälkeen on nyt tullut ruskeaa vuotoa koko ajan.

Nyt taas ennen menkkoja mielialan heittelyä on paljon, ärsyynnyn helposti ja itkettää. Hiuksia lähtee paljon, limakalvot on kuivemmat (paikallinen estrogeeni käytössö) sekä iho (ei oo myöskään kyllä finnejä). En ole varma tuleeko yhdynnöissä nyt myös

Palaan nyt kirjottelemaan kokemuksia kun söin pillereitä aikalailla 4kk ja nyt lopetin. En syönyt niitä vihreitä pillereitä ollenkaan.

Hiusten lähtö jatkui pitkään ja hiukset oheni huomattavasti, vikana kuukautena tasaantui. Kihara tukka muuttui aivan kuivaksi ja karkeaksi. Kuivatti ihoa kaikkialta, iho kutisi selästä ja mahasta, silmäluomet alkoi hilseillä/turpoilla ja kutista, sama kävi nänneille. Finnit pysyi poissa yksittäisiä isoja lukuunottamatta. Erilaiset vuodot alkoi tasaantua, mutta tyhjennys vuoto tuli säännöllisesti läpi. Kovat menkkakivut helpottui aluksi, mutta alkoivat tulla vähitellen takaisin. Alun hikoilukohtaukset katosi, mutta yöllä heräsin aamuyöstä usein hiestä märkänä. Paino ja ruokahalu laski alussa, mutta tasaantui lopulla. Fyysiset oireet myös jojoili paljon. Tasoittivat mielialaa (vaikeat PMS oireet), joka oli mulle ainoa syy jaksaa koittaa näitä näinkin pitkään.

Alotin pillerit lokakuun alussa ja mulla oli alkanut toukokuun lopussa erilainen oireilu ulkosynnyttimien limakalvoilla. Tätä on selvitelty +6kk ja lopetin pillerit pääasiallisesti sen takia, että uskon niiden pahentavan limakalvojen tilannetta mulla.

Vierailija
1286/1285 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävä määrä haittavaikutuksia niin monella ja edelleen gynet näitä tuputtaa. Mitä Slindan valmistaja oikein maksaa tästä korruptiosta ja naisten elämän pilaamisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän