Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1271)
Hei! Ajattelin kirjoittaa tänne omat kokemukset slindasta. Alunperin aloitin ne, jotta saisin isotretinoiini kuurin akneen, mutta toinen hoito tehosi sen verran, ettei lääkäri enää sitä suositellut. Jatkoin kuitenkin slindojen syömistä, koska niistä ei ole ollut mitään haittaa. Olen kokeillut sandozia ja minipilliä aiemmin, ja niistä hirveät mielialavaihtelut, tiputtelut ja se akne. Migreenin takia e-pillerit ei ole vaihtoehto. Joten slindat käytännössä ainoa ehkäisy, joka kävisi.
Minulla on viides laatta menossa, eikä mitään ongelmaa. Tuntuu, että jopa tasaa mielialaa. Tipputtelun tyyppiset kuukautiset tuli kahden ensimmäisen laatan lumeiden jälkeen, mutta vuotoa kesti 1-2pv ja oli hyvin niukkaa. Sen jälkeen en ole vuotanut tippaakaan. Ei ole mitään kipuja, eikä päänsärkyjä. Ei ole vaikuttanut haluihin, eikä limakalvoihin.
Slindat ovat siis toimineet minulla, eikä ole aikomustakaan lopettaa. Suosittelen!
Onko jollekin tullut Slindoista lisääntynyttä kasvojen alueen karvoitusta/ tummentunutta karvoitusta kasvojen alueella (poskien sivuissa, leuassa, ylähuulen yläpuolella + kulmakarvojen "leviämistä") ?
Pillerit tuntuisivat muuten sopivan, mutta viidennen laatan jälkeen kasvojen alueen karvoitus on selkeästi vahvistunut ja tummentunut ja tuskailen sen kanssa, että tuleeko lisääntymään vielä paljonkin lisää ja milloin joudun oikeasti alkaa poistaa/sheivata kasvojen alueen karvoitustani.
Sitä en ole vielä koskaan joutunut tähän ikään mennessä (39 v.) tekemään. Ja liitän tämän kyllä jotenkin näiden pillereiden käyttöön.
Jostain luin, että minipillerit ylipäänsä voisivat aiheuttaa tällaista. Mutta kuinkahan yleistä tämä on, ja jääköhän tämä tähän vai tuleekohan jatkumaan ja pahenemaan, jos jatkan käyttöä..?...
E-pillerit on harmillisesti kohdallani poissuljettu vaihtoehto ja joku hoito aivan käsittämättömän runsaisiin ja kivuliaisiin menkkoihin pitäisi olla. Ja gynekologi saneli vaihtoehdoikseni minipillerit tai hormonikierukan...
Minulla on runsaat ja kivuliaat kuukautiset, 4 cm myooma kohdussa ja mahdollisesti myös endometrioosi.
Olen kokeillut aiemmin noin kuutta erilaista hormonivalmistetta, joista saamani tulokset ovat vaihdelleet nollasta katastrofiin. Pahin katastrofi oli Nexplanon-keltarauhashormoni-implantaatti, joka aiheutti useita 80 vrk kuukautisvuotoja - siis ihan kunnon kuukautiset hyytymineen, ei mitään ”tiputteluja”. Sain joku vuosi sitten diagnoosin keltarauhashormonin aiheuttamasta vuotohäiriöstä.
Nyt sitten aloitin Slindan, koska gynen mukaan vaihtoehdot ovat Slindojen käyttö tai kohdupoisto. En missään tapauksessa haluaisi kohdunpoistoa muiden ongelmieni vuoksi. Olen kuitenkin todella skeptinen sen suhteen, voisiko keltarauhashormoni auttaa, kun se ei ole ennenkään auttanut. Minua myös ärsyttää suunnattomasti gynejen mantra ”hormonit lopettavat vuodot” (ks. yllä oleva esimerkkini vuotohäiriöistä).
Kuinka nopeasti saadaan selvyys siitä, auttaako Slinda?
Karvainen kirjoitti:
Onko jollekin tullut Slindoista lisääntynyttä kasvojen alueen karvoitusta/ tummentunutta karvoitusta kasvojen alueella (poskien sivuissa, leuassa, ylähuulen yläpuolella + kulmakarvojen "leviämistä") ?
Pillerit tuntuisivat muuten sopivan, mutta viidennen laatan jälkeen kasvojen alueen karvoitus on selkeästi vahvistunut ja tummentunut ja tuskailen sen kanssa, että tuleeko lisääntymään vielä paljonkin lisää ja milloin joudun oikeasti alkaa poistaa/sheivata kasvojen alueen karvoitustani.
Sitä en ole vielä koskaan joutunut tähän ikään mennessä (39 v.) tekemään. Ja liitän tämän kyllä jotenkin näiden pillereiden käyttöön.
Jostain luin, että minipillerit ylipäänsä voisivat aiheuttaa tällaista. Mutta kuinkahan yleistä tämä on, ja jääköhän tämä tähän vai tuleekohan jatkumaan ja pahenemaan, jos jatkan käyttöä..?...
E-pillerit on harmillisesti kohdallani poissuljettu vaihtoehto ja joku hoito aivan käsittämättömän runsaisiin ja kivuliaisiin menkkoihin pitäisi olla. Ja gynekologi saneli vaihtoehdoikseni minipillerit tai hormonikierukan...
Onpas inhottava haitta :/ Itse en ole kasvoissa huomannut kyllä lisääntynyttä karvan kasvua, mutta kainalo/pimpsa/sääri karvat kyllä kasvaa ripeämmin ja mielestäni ovat myös tummemmat. Itsellä 4kk takana!
Hei!
Itse aloitin juuri Slindan käytön, ensimmäisestä laatasta eka viikko takana. Aiemmin ollut yazia, yasminea, cerazette sekä ennen Slindaa oli pitkään käytössä cypretyl.
Migreeni epäillyn vuoksi ei enää yhdistelmät käy, cypretyl määrättiin aiemmin juurikin aknen takia ja hyvin minulle se sopi ja iho oli loistavassa kunnossa!
Nyt täytyy sanoa että ihan suoraan sanottuna pelottaa kokeilla näitä akne taustan takia, cerazeten kanssa iho totaalisesti räjähti ja oli pakko lopettaa niiden käyttö. Minulle kuitenkin sanottiin että Slinda oisi hyvä vaihtoehto ja ettei ihon pitäisi mennä huonoon kuntoon.
Tällä hetkellä, vaikka vasta viikko takana, niin huomaan että naama on alkanut kukkimaan otsassa ja poskissa.. toivon tosiaan ettei iho mene pahaan kuntoon tai että ajan kuluessa tasaantuu hormonitoiminta ja iho olisi ok!
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootit syövät hormooneja, oli ne mini tai ei-mini. Fiksut valkkaa kierukan.
Vain idiootit kirjoittaa hormonin kahdella o-kirjaimella😀
Kaikki, kun ei voi ”valkata” kierukkaa esim. kohdun rakennepoikkeavuuden vuoksi.
Minulla eka laatta takana ja en voi kuin olla tyytyväinen. Mitään oireita mihinkään suuntaan ei ole. Seksihalut ennallaan, iho ok, paino sama eikä päänsärkyjä ollenkaan. Toivottavasti jatkuu näin.
Hormoni kirjoitti:
Kaikki, kun ei voi ”valkata” kierukkaa esim. kohdun rakennepoikkeavuuden vuoksi.
Jep jep. Minulla on täydellinen väliseinä kohdussa, siis kohdunkaulasta ylöspäin. Silloin kohtuun ei saa mitään rojua sisään. Siitä huolimatta naistentautien polin lääkäri alkoi mutista kierukasta. Sanoin aika terävällä äänellä ”ei”.
Slindan aloitin 06/20. Kuukautiset tasaiset ja vähäiset. Nestettä lähtenyt kehosta. Mieli oli ensimmäiset 2 kk hyvin itkuinen ja vihainen, mutta nyt kaikki erittäin hyvin ja tasaisesti. Ei iho-ongelmia, hiukset tallella myös 😃 Tätä ennen cerazette 3 vuotta ja myös kokeiltuna Mirena kierukka n. 3 vuotta. Koen, että näistä Slinda paras.
Käytin pari vuotta Microlutoneita migreenin takia mut aiheutti lopulta kuivuutta, älyttömiä ph-arvojen heittoja, jatkuvaa tiputtelua menkkojen lisäksi ja jäätävää päänsärkyä. Nää alotin heti gynen ohjeesta kun edellinen liuska oli syöty ja oon syöny niitä nyt reilu 3 kk. Kosteus ja halut tuli rytinällä ja on edelleen mut ei haittaa sen kuivuuden jälkeen 😂 koen et päänahka rasvottuu nopeemmin ja mielialat vaihtelee. Nyt oli pari pv älyttömät alaselkäkivut vaikkei menkoista tietookaan. Menkat lyheni 4pv vaan 2pv ja aika vähästä on vuoto. Tykkään et tulee menkat nii ei tarvii pelätä (aktiivisella seksielämällä) raskautta. Kipuja ei oikeestaan oo. Nää on kyllä viimeset pillerit joita syön koska oon miettiny hormoonitonta ehkäsyä jo pitkään. Päänsärky loppu seinään. Samalla ku luin kommentteja nii älysin et keskivartalo on vähän hoikempi (rasva kerääntyy sinne) mut luulin et elämäntavoilla on vaikutus. Oon muuten hoikka nii yllätyin kun paino tippu vaikka edelleen treenaan lihasta. Nykyisin syön vähän vähemmän mut en tiiä johtuuko näistä. Katon näitten herkkyyskuohujen mukaan et miten pitkään syön kun ei tää nyt mitään hauskaa oo mut haluun antaa mahiksen 😊
Mä oon itse miettinyt mirenan vaihtamista näihin. Onko uusia kokemuksia näistä. Itsellä ollut jäätävä pahoinvointi, migreeni ja nyt uusimpana akne räjähtänyt naamalle näin 30v kynnyksellä. En haluais kärvistellä näiden kans ja puhetta oli et kokeiltais näitä Slindoja.
Itse jouduin vaihtamaan näihin Mini-Pill'n saatavuusongelmien takia. Näköjään pillerien vaihto toi mukanaan vuodot, semisti menkat jo vaikka kuinka monta päivää.
Huomasin jo parin päivän jälkeen yöllisen hikoilun, herätessä jäätävä päänsärky, ärtyneisyys kohosi potenssiin sata.
Todellakin toivon, että nämä tasoittuu toivottavasti pian, koska en pidä itsestäni silloin, kun tiedostan tuon räjähdysalttiuden päässäni.
Minipillit sopi mulle lähes täydellisesti, ainoa miinus kahden päivän ovulaatiotuhru. Niillä pysyi hermot kurissa. Harmillisesti saatavuus siirtyy koko ajan kauemmas, niin joudun nyt tyytymään Slindoihin.
Mulla oli Mirena kierukka aiemmin, mutta se ei sopinut mulle muuten paitsi PMS-oireet lähes hävisi ja mieliala pysyi tasaisena kokoajan. Haittaa siitä oli alakertaan, jatkuvat menkkamaiset krampit, niukat vuodot, mutta sitä olikin sitten 3 viikkoa kuukaudesta. Kateellisena luin kokemuksia, kuinka menkkoja ei monilla ollut tullut vuosikausiin.
Se mikä sopii yläkerralle, ei sovi alakerralle.
Kierukka kun otettiin pois, jäi kivut siihen paikkaan.
Muista minipillereistä testissä oli Desogestrelit mutta niillä pää vippas ihan täysin.
Aloitin Slindat kesäkuussa 2020 ja ne määrättiin mulle hirsutismiin alunperin (tummia karvoja on kasvojen sivuilla, leuassa, kaulalla, koko alavatsalla ja yläselässä....). Mulla on myös PCOS. Ei oo ollu minkäänlaista vaikutusta karvan kasvun heikkenemiseen, mikä on harmi sillä näistä pillereistä ei oo muuten tullut pahoja sivuvaikutuksia. Ennen oli Vreyat ja sain niistä aurallista migreeniä 3-4krt/vko. Hiukset näistä on rasvottuneet kylläkin tosi paljon aloituksen myötä... se ehkä ainoa haitta. Ja menkkoja ei oo ollu sit viime elokuun.. alkaa melkein olla ikävä niitäkin ja niitä kauheita menkkakipuja mitä mulla oli.
Moi! Kiva oli lukea kaikkien hyviä kokemuksia Slindoista! Kerron nyt kuitenkin oman kokemukseni Slinda minipillereistä. Syy miksi otin pillerit oli se kun mulle tulee TODELLA pahat PMS-oireet. Slindoilla koitettiin myös hoitaa minun aknea.
Söin pillereitä viikon. Elämäni HIRVEIN viikko oli kyllä. Slindat veti minut aivan matalikkoon! PMS:ssän aikana saatan olla viikon aivan masentunut ja joskus en pääse sängystä ylös. Muutamana päivänä mieliala vaihtelee nollasta sataan. Ärsyttää, ahdistaa, itkettää jne...
Aloitin Slindat menkkojen aikana (jälkeen PMS) ja huomasin jo toisen pillerin ottaessa kuinka kaikki ei ole kondiksessa, vaikka menkkojen jälkeen yleensä on tosi hyvä fiilis! Tiesin kyllä että menee aikaa totutella, joten en huomioinut varoitusmerkkejä.
Aloin pikkuhiljaa huomaamaan kuinka en oikein enää tunne mitään. Pari päivää sitten olleet mega-halut katosivat kokonaan, enkä oikeen voinut edes kuvitella miltä tuntuu olla halukas. Halukas mihinkään! Mikään arjenkaan asia ei kiinnostanut eikä mikään tuntunut miltään.
Iltaisin tuli hirveä itku/raivo/ahdistuskohtaukset. Viimeisenä iltana kun otin pillerin oli se viimeinen pisara. En pystynyt kontrolloimaan yhtään kehoani ja tunteitani. Ahdisti suunnattomasti oli semmonen pieni paniikinpoikanen läsnä koko ajan. Jossakin vaiheessa kuitenkin räjähti ja menin aivan sekasin. Siihen pisteeseen että purin sormia, raavin ja nipistelin ihoa, painoin käsillä kovaa päätä ja lopulta aloin sitä lyömäänkin. Aamulla päätä jomotti.
En tuntenut olevani omassa kehossasi viikkoon. Slindojen piti olla apuna vaikeisiin PMS oireisiin, mutta olivat minulle lopulta 100 kertaa pahemmat. Lopetin ne 7päivän jälkeen ja palaisin onneksi piakkoin normaaliin itseeni!
Oon nyt syönyt näitä yhden liuskan, ja oon ihan taivaassa! Nää on mun elämän pelastus.
Pelkäsin pillereitä aloittaessa tosi paljon sitä, että mun akne pahenis, koska mulla on jo valmiiksi todella paha akne ja rasvainen iho. Noh, nämä pillerithän vaikuttivat asiaan vain positiivisesti ja ihoni kuivui ja tasoittui. Saan nykyään vain muutamia näppyjä silloin tällöin ja joudun jopa rasvata ihoani joka on outoa, sillä se on aina ollut niin rasvainen etten ole sitä halunnut tehdä.
Lisäksi minulla on erittäin runsaat menkat, ja nekin helpottuivat pillerien alettua. Nyt lume pillerien aikana olen pärjännyt yhdellä tamppoonilla koko päivän, kun ennen jouduin vaihtaa monen monta kertaa! Se ehkä kertoo tarpeeksi hyvää...
Minulla pillerit siis auttoivat juuri niihin asioihin mitä toivoinkin, vaikka olin kuullut tosi paljon pahaa etukäteen ja olin hieman skeptinen... Mutta tosiaan itse olen todennut erittäin hyväksi naamalle, menkoille ja ihan vaan ehkäisynkin kannalta!!
Sivuoireena ainoastaan pienet mielialan vaihtelut, itkuisuutta ihan yhtäkkiä. Ei onneksi mitään pahaa, ihan ymmärrettävissä oleva.
Muita sivuoireita en ole huomannut, ehkä välillä pientä tiputteluvuotoa, mutta se ei ole haitannut yhtään!
Suosittelen todella jos haluat aknen tasoittumaan (se ei ehkä toimi toisin päin, koska olen kuullut että sileälle iholle on tullut enemmän näppyjä ja rasvaa) ja niukemmat menkat!
Onko Slinda laukaissut kellään vulvodyniaa tai muuta outoa kiputilaa? Olen syönyt Slindaa 2020 huhtikuusta saakka. Ensin kokeilussa oli vuoden verran Yasmin (laukaisi aurallisen migreenin), sitten 8 kuukautta Cerazette (kamala akne ja itsetuhoiset ajatukset). Tarkoitus lääkkeille on siis endometrioosin tai vastaavan kivun hoito, en pysynyt enää tajuissani kuukautisten alkaessa kivun ollessa niin kova. Ehkäisylle ei muuten ole tarvetta, sillä olen parisuhteessa naisen kanssa.
Slindan aloitus oli ihan ok, ensin kuukauden verran ikävää vuotoa ja siedettävää kuukautiskipumaista kipua, mutta sen jälkeen kuukautiset loppuivat täysin. Syön myös lumepillerit. Paino pysynyt ennallaan ja mieliala myös. 2020 lokakuusta alkoi kuitenkin kamalat kivut, ihan erilaiset kuin kuukautisten yhteydessä. Emättimen sisään sattuu, kipu on jatkuvaa ja ikään kuin sykkivää. Mikään ei auta; burana, miranax, panadol, sirdalud, puudutusvoide, kaikki ihan turhia. Vulvaklinikat, yksityiset gynet ja lantionpohjan fysioterapiat ravattu läpi ja ainut diagnoosi on vulvodynia. Slindasta totesivat, ettei kipu varmaankaan siitä johdu ja se on kuitenkin auttanut kuukautiskipuihin, joten sitä ei lopeteta.
Olo alkaa tässä vaiheessa olemaan aika kamala, seksiä ei tee mieli ja koko ajan itkettää ja ahdistaa, kun kipu on niin jatkuva eikä sitä saa mitenkään edes lievittymään. Nyt aloitin hermokipulääkkeen, joka ei toistaiseksi ole auttanut, mutta toisaalta vasta toka viikko menossa ja annos nostamatta. Kuulisin mielellään, jos Slindan yhteydessä on jollakin muulla alkanut kipuilut tai vulvodynia.
Aloitin slindojen syönnin joulukuun alussa. Ensin oli viikkko vuotoa joka loppui sitten. Reilu 2vk edellisen vuodon loppumisesta alkoi vuoto taas. Vuoto oli lähes päivittäistä, välillä todella runsasta ja välillä tiputteli. Kestin tätä reilut 2,5kk kunnes lopetin. Alapääkin alkoi jo kutisemaan jatkuvasta siteiden käytöstä. Itselleni ei siis todellakaan sopinut kyseiset pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Onko Slinda laukaissut kellään vulvodyniaa tai muuta outoa kiputilaa? Olen syönyt Slindaa 2020 huhtikuusta saakka. Ensin kokeilussa oli vuoden verran Yasmin (laukaisi aurallisen migreenin), sitten 8 kuukautta Cerazette (kamala akne ja itsetuhoiset ajatukset). Tarkoitus lääkkeille on siis endometrioosin tai vastaavan kivun hoito, en pysynyt enää tajuissani kuukautisten alkaessa kivun ollessa niin kova. Ehkäisylle ei muuten ole tarvetta, sillä olen parisuhteessa naisen kanssa.
Slindan aloitus oli ihan ok, ensin kuukauden verran ikävää vuotoa ja siedettävää kuukautiskipumaista kipua, mutta sen jälkeen kuukautiset loppuivat täysin. Syön myös lumepillerit. Paino pysynyt ennallaan ja mieliala myös. 2020 lokakuusta alkoi kuitenkin kamalat kivut, ihan erilaiset kuin kuukautisten yhteydessä. Emättimen sisään sattuu, kipu on jatkuvaa ja ikään kuin sykkivää. Mikään ei auta; burana, miranax, panadol, sirdalud, puudutusvoide, kaikki ihan turhia. Vulvaklinikat, yksityiset gynet ja lantionpohjan fysioterapiat ravattu läpi ja ainut diagnoosi on vulvodynia. Slindasta totesivat, ettei kipu varmaankaan siitä johdu ja se on kuitenkin auttanut kuukautiskipuihin, joten sitä ei lopeteta.
Olo alkaa tässä vaiheessa olemaan aika kamala, seksiä ei tee mieli ja koko ajan itkettää ja ahdistaa, kun kipu on niin jatkuva eikä sitä saa mitenkään edes lievittymään. Nyt aloitin hermokipulääkkeen, joka ei toistaiseksi ole auttanut, mutta toisaalta vasta toka viikko menossa ja annos nostamatta. Kuulisin mielellään, jos Slindan yhteydessä on jollakin muulla alkanut kipuilut tai vulvodynia.
E-pillerit voi ainakin laukaista vulvodynian. Slindat taitaa olla niin uudet pillerit, että niiden haittavaikutuslistaan ei tuollaiset ns harvinaisemmat haittavaikutukset päädy.
Minulla alkoi Slindoista yhdyntäkivut ja jatkuvat kuukautiskivut. Endometrioosiin syön nykyään e-pillereitä.
Hei,
Olen kokeillut erilaisia hormoniehkäisyvalmisteita laastarista qlaira-pillereihin ja mikään ei ole minulle sopinut. Noista viimeisistä pillereistä katosi muisti ja se oli pelottavaa. Sairauden vuoksi minun käskettiin vielä kokeilla Slindoja ja ennakkoluuloistani huolimatta olen nyt syömässä jo toista laattaa. Aluksi väsy, pääkipu ja nopea hiusten rasvoittuminen, mutta tuntuvat pikku hiljaa katoavan.
Yllättäviä hyviä puolia seksihalujen lisääntyminen, tasaisempi mieli, hitaampi karvan kasvu, 2 kg nestettä pois kropasta. Toivon että nyt pienistä tiputteluista huolimatta tämä toimisi jatkossakin näin hyvin. Olen ollut tosi ennakkoluuloinen, mutta koska näissä on vaan progesteronia eikä estrogeenia, voi mun kohdalla mahdollisesti siksi toimia. Tällaista en ole minkään hormoniehkäisyn kanssa ole päässyt kokemaan.
Ajattelin että olen toivoton tapaus, mutta toivoa vielä on.