Miten desinfioitte puhelimen?
Aluksi laitoin puhelimen pieneen pakastuspussiin, sitten lopetin puhelimen ottamisen mukaan. Ajattelin noita pakkauksessa olevia siivouspyyhkeitä? Käsidesi taitaa olla liian tujua. Toki jos ulkona pitää käsineitä, ja ottaa puhelun ajaksi käsineen pois.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhelin pitäisi desinfioida? Eihän siinä ole muita kuin omia pöpöjä?
Itseasiassa kännykkä on tutkitusti talouden likaisin esine. Siitä löytyy vieraiden ihmisten paskabakteerejakin.
/7
Keskiarvo, ei yksittäinen puhelin.
Jos kosket puhelimeesi vain puhtain käsin, et laske sitä millekään tasolle kotisi ulkopuolella ja olet sen ainoa käyttäjä, ei se mitenkään saatainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et koske puhelimeen koskettuasi johonkin muihin asioihin, esim. kaupassa?
Jaa, pitääkö sit munakin desinfioida, enne kuin sulle kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kännykkä on tutkitusti talouden likaisin esine. Siitä löytyy vieraiden ihmisten paskabakteerejakin.
/7
Jos kosket puhelimeesi vain puhtain käsin, et laske sitä millekään tasolle kotisi ulkopuolella ja olet sen ainoa käyttäjä, ei se mitenkään saatainen ole.
No shit, Sherlock. :D Eivät ole tainneet tutkia juuri sinun puhelintasi. Tai mistä minä tiedän.
Iso osa ihmisistä kuitenkin koskee puhelimeensa muuallakin kuin kotona, ja muutenkin kuin vastadesinfioiduin käsin. Avaat pankin oven, katsot kuka soittaa, se on siinä. Puhelimesi saattaa olla kontaminoitunut vaikka noroviruksella jos huono tuuri käy.
/7
Ihmevillitys. En pese, mikrota enkä desinfioi puhelintani.
Espanjan Kataloniassa suosittelevat nyt pesemään kännykänkin saippualla, saippuanhan on sanottu tehoavan koronaan paremmin kuin käsidesin. Pesin itse tänään varovasti saippualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/7
No shit, Sherlock. :D Eivät ole tainneet tutkia juuri sinun puhelintasi. Tai mistä minä tiedän.
Iso osa ihmisistä kuitenkin koskee puhelimeensa muuallakin kuin kotona, ja muutenkin kuin vastadesinfioiduin käsin. Avaat pankin oven, katsot kuka soittaa, se on siinä. Puhelimesi saattaa olla kontaminoitunut vaikka noroviruksella jos huono tuuri käy.
/7
Niin, osa, eivät kaikki. Siksi on turha hössöttää.
Mä pidän omaani minigrip-pussissa. kosketusnäyttö toimii siitä läpi, eikä tartte puhella kellekään kun on tien päällä. Sit vaan kotona tipautan kännykän ulos pussista ja pussi desinfiointiin. Tietty jos olis pakko puhua, niin handsfree ois se vastaus tohon ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
mä oon vuosia pyyhkinyt puhelimeni Neo-Amiseptilla, ei oo menny miksikään. Ja siis pyyhkinyt olen melkein päivittäin (aina jos jossakin olen ollut kodin ulkopuolella). Löräys amiseptia paperiin ja pyyhintä, avot! Toi on myös siitä hyvä, että ei jätä mitään kalvoa puhelimeen.
Siis tarkoitatko, että se liuottaa puhelimen näytön suojakalvon?
Suihkutan ikkunanpesusuihketta talouspaperiin ja pyyhin sillä. Ei mitään hajua saako näin tehdä, mutta ei ole rikkikään mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Sterets-ihonpuhdistuslappuja, niissä on isopropanolia. Löysin tavaroistani myös Haga Optikin puhdistuslappuja, silmälasien, puhelimen, ruutujen ym. puhdistukseen tarkoitettuja, mutta en tiedä tehoavatko ne koronaan.
Pyyhin sen paitaan, hupparin tai housuihin.
Ei rasvaisella pinnalla pöpöt kauaa elä, toisin on pinta mikä on yritetty desinfioida.
Neoamisept. Terveydenhuoltohenkilöstö käyttää sitä kun puhdistaa välineet. Puhdistan sillä kännyn, tietsikan ja hiiren ja johdot, telkun ja kaukosäätimen. Oven kahvat yms. Todella hyvä tähän tarkotukseen ja näin oon tehnyt jo pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Käsidesi jättää tahmaseksi, Sanytolin suihketta tai desinfiointipyyhettä mä käytän.
Sanytolin suihkeella minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Neoamisept. Terveydenhuoltohenkilöstö käyttää sitä kun puhdistaa välineet. Puhdistan sillä kännyn, tietsikan ja hiiren ja johdot, telkun ja kaukosäätimen. Oven kahvat yms. Todella hyvä tähän tarkotukseen ja näin oon tehnyt jo pari vuotta.
No eihän käytä. Sitä käytetään ihon desinfektioon ennen toimenpiteitä, tavarat käsitellään ihan eri aineilla.
Pyyhin puhelimen easydesillä tai neoamiseptilla aina kun tulen kotiin. Olen tehnyt näin vuosia. Suosittelen myös viimeistään nyt poistamaan suojakotelot ym. puhelimesta. niitä ei saa puhdistettua ja huokoinen pinta imee viruksia ja bakteereita.
T. Mikrobiologi
Vierailija kirjoitti:
Ei kai, jos ei sitä koskaan vie pois kotoa.
Sinolilla. Halvempaa kuin isopropyylialkoholi.
Avalon pintadesipyyhe (Walki Medical Oy) siivoustukuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä oon vuosia pyyhkinyt puhelimeni Neo-Amiseptilla, ei oo menny miksikään. Ja siis pyyhkinyt olen melkein päivittäin (aina jos jossakin olen ollut kodin ulkopuolella). Löräys amiseptia paperiin ja pyyhintä, avot! Toi on myös siitä hyvä, että ei jätä mitään kalvoa puhelimeen.
Siis tarkoitatko, että se liuottaa puhelimen näytön suojakalvon?
En, vaan Amisept-aine itsessään ei kuivuessaan muodosta puhelimen pintaan mitään kalvoa. Osa muista desinfiointiaineista (esim. käsideseistä) sisältää ihoa kosteuttavaa glyserolia, joka kuivuessaan jää kalvoksi puhelimen pinnalle.
En desinfioi puhelinta. Riittää kun sen pyyhkii.
Neoamiseptilla, hyvin on kestänyt.