Kelloja käännettiin ja taas olen sekaisin seuraavan viikon kun
kroppa yrittää tottua tähän, onneksi en ulkomaan matkailu koska varmaan kestäisi kuukausi toipua useiden tuntien aikaerosta. Saisi jo loppua tämä kellopelleily.
Kommentit (17)
Ja ei kannata verrata ulkomaiden aikaan. Ulkomailla aurinko on täkälaisessä ajassa korkeimmillaan keskipäivänä.
Meillä nyt sitten ei.
Miten yhden tunnin ero voi vaikuttaa noin rajusti? Itse olen todi herkkä- ja huonouninen, mutta saan tasoitettua eron tosi nopsaan. En todellakaan kannata kellojen kääntelyä. Haluaisin, että talviaika jäisi pysyväksi, jotta aamuisin olisi valoisampaa ja iltaisin aikaisemmin pimeää. Se on ainakin minun luontainen rytmi, kun aamuisin tarttee kuitenkin herätä ja iltaisin mennä ihmisten aikaan nukkumaan.
Ai stn, kyllä sääliks käy. Ei voi ku ihmetellä jonku vtun tunnin tähden, huhhuh. Mene hoitoon.
Ai vaan viikon?!? Minä en totu tähän ikinä. Kroppa on sekaisin niin pitkään kunnes taas vaihdetaan takaisin normi aikaan.
Iltavirkkuna ja herätyskelloon varhain heräävänä tää on kyllä ihan pyllystä. Jos olis iltatyö ja sais aamulla nukkua niin pitkään kuin huvittaa, niin ei silloin ongelmaa olis.
Onneksi huomenna kello herättää "vasta" 5.00, mutta vois olla niinkin ikävästi, että herätys olisikin jo 4.00. Normaaliajassa uni tulee n klo 23, tänään todnäk vasta puolilta öin.
Ja ulkomaan lomaan ja aikaeroon vertaajille kysymys, heräättekö ulkomaanlomilla suorittavaan fyysiseen ja tarkkuutta vaativaan työhön viideltä aamulla?
Te joilla kellonsiirtoon on vaikea sopeutua, heräättekö aina samaan aikaan aamuisin? Kysyn ihan vilpittömästi, koska olen miettinyt mistä tämä johtuu. Itselläni aamuherääminen ajoittuu arkiaamuina kuuden ja kahdeksan välille riippuen siitä moneltako pitää olla töissä. Ihan normaalissa päivätyössä siis olen, mutta käytän liukumaa töihin mennessä työtilanteen mukaan. Ehkä tämän takia en huomaa mitään eroa yhden tunnin siirrossa.
Oho, kellojen siirtämisestä keskustelu. On tässä koronassa ainakin se hyvä puoli, että ihmiset tajuaa, että kellojen siirtäminen on vähäpätöistä.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla kellonsiirtoon on vaikea sopeutua, heräättekö aina samaan aikaan aamuisin? Kysyn ihan vilpittömästi, koska olen miettinyt mistä tämä johtuu. Itselläni aamuherääminen ajoittuu arkiaamuina kuuden ja kahdeksan välille riippuen siitä moneltako pitää olla töissä. Ihan normaalissa päivätyössä siis olen, mutta käytän liukumaa töihin mennessä työtilanteen mukaan. Ehkä tämän takia en huomaa mitään eroa yhden tunnin siirrossa.
Mun heräämiset töistä riippuen vaihtelee aikavälillä 4.00-5.30. Se ei varsinaisesti ole mulla se ongelma, vaan iltavirkkuus ja erittäin vahva sisäinen kello, jotka eivät salli nukahtamisen aikaistamista. Multa jää kesäaikana pitkäksi aikaa yksi nukkumatunti pois, koska uni tulee vasta puolilta öin normaaliajan klo 23 sijaan.
En ymmärrä oikeesti, yksi tunti siirretään eteenpäin ja elämä on ihan sekaisin?! Mulla ei ole koskaan vaikuttanut millään tavalla..
Jos parina yönä nukkuu tunnin vähemmän, niin se ei oikeasti terveen aikuisen elämää hetkauta mihinkään suuntaan. Luulosairaita olette.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä oikeesti, yksi tunti siirretään eteenpäin ja elämä on ihan sekaisin?! Mulla ei ole koskaan vaikuttanut millään tavalla..
No älä ymmärrä, ei ole mikään pakko. Kiva, että sulla ei vaikuta. Haluatko palkinnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun heräämiset töistä riippuen vaihtelee aikavälillä 4.00-5.30. Se ei varsinaisesti ole mulla se ongelma, vaan iltavirkkuus ja erittäin vahva sisäinen kello, jotka eivät salli nukahtamisen aikaistamista. Multa jää kesäaikana pitkäksi aikaa yksi nukkumatunti pois, koska uni tulee vasta puolilta öin normaaliajan klo 23 sijaan.
Mulla on eri tilanne myös nukkumaanmenon suhteen. Menen nukkumaan (riippuen siitä moneltako pitää herätä) noin puoli kymmenen ja puolen yön välillä. Ja nukahdan kyllä nopeasti aina. Eli ihmiset vaan on tässä erilaisia. Joillakin uniaika liukuu tilanteen mukaan ja joillakin ei.
Mulla on nukahtamisvaikeuksia ja menee noin kuukausi tottua ajan siirtoon. Tämä kaksi kertaa vuodessa niin kyllä se nyppii. Kun sisäinen kelloni on ajassa tiedän kelloon katsomatta noin suunnilleen ajan. Koskaan ei ole heittänyt puoltatuntia enempää.
Jatkuvasti yritän vähentää unilääkitystä tai nukkua pitempään, mutta sitä ei voi tehdä samaan aikaan kun aikaistaa nukkumaanmenoaikaa. Kestää yllättävän kauan aikaistaa tunnilla nukkumaamenoaikaa, varmaan kuukauden luokkaa. Toivottavasti jo ensi vuonna loppuu kellojen siirtely, mutta kun ollaan EU:ssa niin aina joku voi jarruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyse on siitä että kroppa menee sekaisin jos valon määrä yhtäkkiä lisääntyy tai vähenee eli jos klo 20.00 pimeä vaihtuu valoisaan tai toisinpäin niin kroppa elää yhä siinä olisi pimeää tai valoisaa, varmaan kuulostaa omituiselta mutta näin minulla on ollut aina. Se mihin aikaan herään tai menen nukkumaan ei vaikuta minuun vaan se että kellon ja valon määrän suhde muuttuu äkkiä ja kroppa ei tajua sitä.
ap
Mulla heittää pidempään kuin viikon. N 2 viikon päästä pää sekaisimmillaan