Riskiryhmäläiset työelämässä (esim. pk), oletteko saaneet lääkärintodistusta poissaololle?
Löysin seuraavan Talentian sivuilta:
Kuulun THL:n määrittelemään riskiryhmään, miten terveyteni turvataan?
Toiminnassa pidettävissä varhaiskasvatuksen toimintayksiköissä, niiden yhteydessä järjestettävässä esiopetuksessa ja sosiaalipalveluissa on asiakkaita/lapsia ja henkilökuntaa, jotka kuuluvat perussairautensa vuoksi riskiryhmiin. Heidän osaltaan virkasuhteinen kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai virkasuhteinen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri voi tehdä päätöksen heidän laittamisestaan karanteeniin.
Työterveyslääkärin on syytä ottaa lausunnossaan kantaa siihen, onko kyseessä työturvallisuuslain 23 §:n mukainen tilanne (työntekijän oikeus työstä pidättäytymiseen, jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän hengelle tai terveydelle) ja sitä kautta työnantajan velvollisuus järjestää etätyömahdollisuus.
Jos työterveyslääkäri kirjoittaa todistuksen, jossa se toteaa henkilön tässä erittäin poikkeuksellisessa tilanteessa käytännössä työkyvyttömäksi, sen pitäisi riittää sairausajan palkan maksamisen perusteeksi.
https://www.talentia.fi/toimintaohjeet-koronavirustilanteessa/julkinen-…
Kommentit (2)
Itse olen siis päiväkodissa töissä ja saan kroonisen autoimmuunisairauteni vuoksi immunosuppressiivista lääkitystä. Soitin jo pari viikkoa sitten työterveyslääkärille, joka myönsi minun kuuluvan riskiryhmään, mutta oli sitä mieltä, että THL:n kuuluisi ohjeistaa lääkärit siitä, ketkä riskiryhmäläiset saavat vapautuksen ja ketkä eivät. Onko joku saanut vapautuksen riskiryhmään kuulumisen perusteella?
AP
No sulle tuli sitten pitkä kesäloma! Alkaa nyt ja kestää kuukausia. Ei huonosti ollenkaan.