episiotomia-alue vaivaa vielä 4 kk synnytyksestä...
Onko muita, joilla epparihaavan/alueen paraneminen on kestänyt pitkään. Vauva täytti juuri 4 kk, mutta kipuja epparikohdassa on edelleen. Haavan tuntumassa on sellainen pieni repale, joka on ihan älyttömän kipeä. Varmaan pitänee mennä lääkärille, mutta jos jollain on ollut samanlaista vauvaa, olisin tosi kiitollinen vertaistuesta ja tiedoista :)
Kommentit (4)
Edelleen toisinaan arpea jomottaa ikävästi, varsinkin jos olen tehnyt vatsalihasliikkeitä. ILmeneekö kellään muulla tätä?
Mielestäni 4 kk kohdalla epparihaava oireili vielä enemmän, mutta silloinkin oli jo aivan siedettävää.
Jos siellä on jokin tosi kipeä kieleke, niin kannattaa varmaan käydä näyttämässä - ettei vain olisi tulehtunut?
Suosittelisin kyllä lääkärikäyntiä, se pieni kipeä alue on varmaankin tulehtunut. Itselläni haavan paraneminen vei useita kuukausia ja vaati kolme antibioottikuuria, vaikka sairaalasta lähtiessämme haava kuulemma oli jo hyvin parantunut...
Mulla myös synnytyksestä 4kk ja kipeä kieleke epparissa löytyy täältäkin. Kävin lääkärissä ja mulla syynä arven liikakasvu, eli kelloidi. Ei kuulemma kannata tehdä mitään, koska uuteenkin haavaan voi sitä tulla. Eli kuulemma aikaa myöten voi helpottaa mutta kipeä kohta voi myös vuotaa verta yhdynnän jälkeen ja se on kuulemma normaalia. Ei siis kovin postiivista kannustusta tullut.
ja eppari haava vieläkin arka. Välillä tuntuu jopa istuessa, mutta kosketusarka lähinnä. Jotta kauan se kestää! Olen käynyt gynellä lähiaikoina, haava on parantunut hyvin, mutta kai tuo arkuus kuuluu asiaan.