Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäisen peruskouluvuosikerran tavaamisen opettelu

Ennen vanhaan
26.03.2020 |

Muistaako joku muu? Puolisoni ei ole käynyt suomenkielistä koulua eli hänestä ole apua kun pohdin, että oliko uusi peruskoulu joukko-opin lisäksi todella paljon eroavaa verrattuna peruskoulua edeltävään aikaan.

Muistan parhaiten lukemaan opettelun koska olin itse oppinut lukemaan omia aikojani ennen koulua. Vihasin tavaussulkeisia, jotka menivät seuraavasti:

MAK-SA-LAA-TIK-KO -> äm aa koo MAK

-> äm aa koo äs aa MAKSA -> äm aa koo äs aa äl aa -> MAKSALAA -> äm aa koo äs äl aa aa tee ii koo -> MAKSALAATIK -> äm aikoo äs aa äl aa aa tee ii koo koo oo -> MAKSALAATIKKO!

Tällä tavoin sitten käytiin läpi aapista niin pitkälle kun ehdittiin joka ikinen sana tahkoten vaikeimman kautta. Minulle tavaamisen opettelu oli uutta ja opettaja oikein pisti nurkkaan kun kerran en tavannut vaan menin sanomaan sanan sellaisenaan.

Määräsikö Opetushallitus tuon lukemaanopettelutavan ja joukko-opin vai oliko tuo tahkoamalla tavaaminen jokin opettajani käsitys asiasta? Joukko-opille ei ole tullut vielä tänä päivänäkään käyttöä vaikka integraatiosta ja unionista puhutaan melkein joka päivä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään muulla ollut tällaista lukemaan opettelua 1970-luvulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi