Minulla on diagnosoitu ADD, ei yksikään ihminen yritä edes ymmärtää minua, olen niin surullinen. Kohtalontovereita?
Olen täysin normaali, siisti, elän tavallista elämä paitsi että työelämässä olen tehnyt pelkkää pätkätöitä, kassalta saanut potkuja koska en pärjännyt. Opiskelemaan olen yrittänyt jo 10 vuotta päästä.
Minulla on diagnosoitu ADD eikä se yhtään siis liity älykkyyteen. Älykkyys oli minulla hyvä ja lääkäri harmitteli etten pääse käyttää potentialisuuttani.
ADD aiheuttaa sen että jatkuvasti ajatukset hajoavat, työmuisti on olematon enkä mistään saa kiinni. Minulla saattaa mennä päiviä ennen kun ymmärrän missä järjestyksessä pitää asiat tehdä ja uuvun helposti.
Minua on kliinisesti tutkittu ja olen siitä maksanut kovan hinnan. Joudunko tosiaan nyt elää yhteiskunnan ulkopuolella loppuelämäni? Tuntuu etten enää mihinkään sovi, tämä on kuin suuri kirous.
Kommentit (12)
Hei tsemppiä siulle! Itsellänikin on Add ja kertomasi kuulostaa tutulta.
Itse uuvun työssä, jossa pitää olla paljon sosiaalisessa kanssa käymisessä ihmisten kanssa. Nyt vaihdoin työhön, missä saan tehdä töitä itsekseni ja se on sopinut minulle hyvin.
Onko sinulla kokeiltu helpottaisiko lääkitys? Minulla sitä kokeiltiin, mutta ei se sitten toiminutkaan ja tällä hetkellä mennään ilman lääkitystä.
Itsellänikin taitaa olla. En pysty opiskelemaan, mutta silti työelämässä jossa tehdään rutiinilla töitä. Ei ongelmaa. Toki olisi ollut hienoa kouluttautua, mutta kun en pysty edes tavallista kirjaa lukemaan niin, että osaisin kertoa kyseisestä kirjasta enemmän kuin yhden lauseen jälkeen päin. Unikaan ei ole ollut moneen vuoteen syvää unta juuri lainkaan. En osaa rentoutua, en muista mistään mitään. En silti koe olevani yhteiskunnan ulkopuolella millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Josss haluat tapella niin tule tännne niin tapan sut pskas.
Mikä diagnoosi sinulla on? Suljettu osasto olisi sinulle sopiva hoito.
Mulla on kans ADD mut kovalla työllä pääsin läpi AMK:n. Ehkä eniten toi haittaa sosiaalista elämää ja keskittymiskykyä. Itellä auttoi ongelmaan lahjonta, eli eka työt ja sit itselle aikaa pelata
Ap, onko sinulla kuitenkin lääkitys? Ainakin joillakin se auttaa keskittymisessä ja siinä, että saa tartuttua asioihin.
Työn pitää olla sellainen mikä kiinnostaa oikeasti, intohimo on sellainen mikä saa tekemään 110% paremmin kaiken kun taas ne joilla ei nepsy piirteitä ole. Kokeile rohkeasti useita aloja ja koulutuksia, se oma juttu löytyy vielä 🙂
Tuttua joo, sillä erolla että mulla on adhd + asperger, eli olen triplasti vaikeuksissa :D
Nämä ajat hankaloittavat elämääni entisestään, ja saan kuulla joka puolelta syyttelyä siitä, miksi en hamstraa (siksi koska normiarjen suunnittelu on mulle vaikeaa) ja miksi mun on käytävä välillä ulkona happihyppelyllä (koska tulisin hulluksi sisällä ja motorista levottomuutta pitää purkaa). Sisällä pitäisi kyhjöttää kuin ydinsotaa odottaen.
Tietysti noudatan valtion käskyjä ja oon aivan hemmetin vihainen näille itsekkäille pskapäille, jotka nyt tuovat totaalisen ulkonaliikkumiskiellon, ja sen että kauppaan menee aina 1-2 ihmistä kerrallaan.
Adhd-nainen täällä, diagnoosi 24-vuotiaana ja selkeitä viitteitä löytyi lapsuudesta. Oireeni alkoivat näyttää enemmän kylläkin ADD:lta teini-iässä, lapsena ihan adhd-tyttö. Lukeminen kokeisiin ja muihin ollut todella vaativaa (päässä monta kanavaa yhtä aikaa ja vaikka ymmärsin lukemaani, se ei vain jäänyt päähän). Kaverini hoksasi oikean ongelmani, hänellä on ADHD itsellään ja huomasi minussa oireita. Kävin selvittämässä ja sehän se olikin. On lääkitys ja hyvin auttanut. Välillä vanhemmilla hankala ymmärtää tai sukulaisilla. Ei ymmärretä... Heitä on alkanut oikeastaan ärsyttää se, että minulla on oma tahto tai en tee aina kuten he tahtovat, koska nyt ymmärrän asioita paremmin (minulla ollut vaikeuksia ymmärtää kuulemaani tai hitautta ymmärtämisessä, oikea syy etten pystynyt keskittymään) ADHD tai ADD ei liity älykkyyteen millään lailla. Jotkut ihmiset pitivät minua tyhmänä, koska minulla oli vaikeuksia keskittyä kuuntelemiseen tai tekstiin, mutta lääke auttanut siinä. Lukio ja AMK-käyty, lukemisen aloittaminen tai muu vastaava lähtivät aina hitaasti, kunnes tuli flow-tilat mutta sitten lopettaminen oli vaikeaa. Moni tuntemani ADD on erityisen älykäskin, mutta eivät ole pystyneet ohjaamaan sitä oikein, koska perhe tai sukulaiset eivät ole ymmärtäneet, miksi. Nämä ihmiset huomasivat ADD:in vasta muiden avustuksella.
Et joudu elämään yhteiskunnanan ulkopuolella. Mulla on sama diagnoosi mutta vain kaupan päälle tuli ylivillkkaus eli mulla on lähes sama asia, ADHD. Kyllä sut hyväksytään kun mutki hyväksyttiin
Koronan pelkääjä kirjoitti:
Et joudu elämään yhteiskunnanan ulkopuolella. Mulla on sama diagnoosi mutta vain kaupan päälle tuli ylivillkkaus eli mulla on lähes sama asia, ADHD. Kyllä sut hyväksytään kun mutki hyväksyttiin
Siis tälle tuli alapeukkuja. No. Kyllä ne ihmiset vähän aikaa joutuu totuttelemaan sun ADD:hen.
Muita?