Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkuraskauden verenvuoto(kysymyksiä ja vuodatusta)

28.06.2006 |

Kuinka monen raskaus on jatkunut verenvuodosta huolimatta normaalisti? Kuinka runsasta vuoto oli ja kuinka pitkään sitä tuli? Ja millä viikoilla?

Sydän syrjällään odottelen huomista ultraa ja gynekäyntiä. Viikkoja kasassa 9+3 ja sunnuntaina alkoi verinen tuhru. Nyt se on muuttunut jo vuodoksi ja mieli maassa. Eilinen terveyskeskuskäynti ei tehnyt hullua hurskaammaksi. Sain kuitenkin ajan gynelle ja ultraan, jota odottelen malttamattomana. Kohtua särkee ihan kuten kuukautisten aikana. Vuoto ei ole aivan niin runsasta kuitenkaan kuin menkkojen aikana. Olen vain kuullut ja lukenut juttuja keskenmenoista ja siihen liittyvästä vuodosta. Lääkäri yritti kuitenkin lohduttaa, että alkuraskaudessa pienet vuodot ovat ihan normaaleja. Mikä on sitä " pientä" vuotoa? Entä kivut? Niitä ei ollut vielä eilen, kun kävin lääkärissä. Lääkäri käski menemään päivystykseen vasta sitten, kun vuoto yltyy kuukautisvuotoa runsaammaksi. Tämä odottelu on todella rasittavaa!

Tiedän, että raskauden jatkumiseen en voi vaikuttaa itse mitenkään. Tämä tulee kesken, jos on tullakseen. Mutta tämä epätietoisuus musertaa.

Kohdun ulkoisen raskauden mahdollisuus poissuljettiin alkuraskauden ultrassa viikoilla 6+6. Silloin sydämen lyöntejä ei vielä näkynyt. Alkio vastasi viikkoja, eli ja oli oikeassa paikassa.

Tämä on siis mun toinen raskaus. Ensimmäinen meni kuten oppikirjassa ja siitä tuloksena reilut 3-vuotias ihana tytär. Tätä raskautta on odotettu ja toivottu heti tyttären syntymän jälkeen. Nyt kun pitkä yritys vihdoin ja viimein palkittiin, niin miksi tässä pitää käydä näin? Vai onko tällä raskaudella enää mahdollisuutta jatkua?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta tuli aivan juoksemalla, lorisi vain pönttöön... Reilua vuotoa kesti 2 päivää (alkoi siis yhtä äkkiä, ei tuhrulla), ultrassa vuodolle ei löytynyt yhtään mitään selitystä. Loppui pikku hiljaa sitten, tuo " oikea" vuoto siis parissa päivässä, mutta vielä pari viikkoa tuli tuhrua/ruskeaa vuotoa koko ajan. Kipua ei ollut, ihan pientä jomotusta vain, mutta siis _todella_ vähäistä.

Nyt rv 22+3 ja raskaus siis mennyt tuon vuodon jälkeen ihan normaalisti.

Alkuraskauden vuodolle voi olla monta selitystä: hematooma kohdussa, kaksosraskautena alkanut raskaus ja toinen mennyt kesken, " muuten vaan" vuotelu, jolle ei selitystä löydy ja sitten tietenkin on se keskenmenon mahdollisuus... Mutta se selviää kunhan pääset ultraan!!

Toivotaan, että sinulla kyse on jostain ihan viattomasta.

Vierailija
2/5 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, miten muistuu mieleen tuon epätoivon tunne, mikä liittyy vuotoon ja kipuihin! Mulla oli tässä raskaudessa pientä tuhrua (ei missään nimessä vuotoa) ja KOVAT kuukautismaiset kivut rv9+5 eli suht samoilla viikoilla. Seuraavana päivänä valmistauduin jopa kaavintaan, kun ed. keskenmeno alkoi täsmälleen samoilla oireilla. Ihme ja kumma, mutta ultrassa alkio oli oikein hyvinvoiva, kasvoi normaalisti ja kohdunsuu ym. kiinni. Myöhemmin np-ultrassa havaittiin hematooma kohdun suulla ja koska istukkakin oli osin kohdunsuulla, ne saattoivat olla vuodon syynä. Ne kuukautismaiset kivut oli kuitenkin jotain sellaista, että en edes elätellyt toiveita raskauden jatkumisesta, mutta onneksi olin väärässä!

Toivotaan, että sun tilanteeseesi löytyisi jotain vastaavia selityksiä. Sitä kieltämättä ihmettelen, että mainitsit käyneesi ultrassa rv6+6, mutta sykettä ei näkynyt. Minkä pituinen alkio oli? Tietty ultralaitteissakin on eroja, mutta mulla näkyi rv7+0 ultrassa 9mm alkio ja syke selvästi. Mun ed. raskaus päättyi siis keskenmenoon rv9+4 ja siinä havaittiin jo rv7+1 ultrassa, että alkio ei vastaa viikkoja (oli vain 5mm pitkä ja syke oli heikko). Tämä km-raskaus ei kuitenkaan alkanut kunnon vuodolla, vaan hakeuduin kontrolliultraan lähinnä tuon ekan ultran perusteella, lievän tuhrun ja kipujen saattelemana.

En tainnut osata auttaa, mutta sen vielä kysyn, että onko sulla ollut ihan kunnon raskausoireet? Tiedän, että eri ihmisillä ja eri raskauksissa ne voi olla erilaisia, mutta mulla ainakin tuo km-raskaus oli selkeästi vähäoireisempi kuin nämä kaksi muuta raskautta.

Onneksi pääset jo huomenna ultraan ja toivotaan parasta, että kaikki on kohdussa hyvin!

Kerttukasperi rv32+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkärin tekemän sisätutkimuksen mukaan kohtu oli kiinteä ja kohdunsuu kiinni. Siinä ei siis ollut eilen ainakaan vielä keskenmenon merkkejä. Tänään ja huomenna tilanne on todennäköisesti aivan toinen. En usko enää tämän raskauden tästä jatkuvan kovinkaan pitkälle.

Kerttukasperi: Alkio oli ultrassa 8mm pitkä. Omasta mielestä raskausviikot oli silloin viikon pidemmällä, mutta alkion pituuden mukaan viikot sitten laskettiin 6+5 tai 6. Sykettä ei tosiaan näkynyt, mutta gyne sanoi, että kyllä täällä yksi elävä alkio on. Se riitti silloin minulle tiedoksi. En edes ajatellut kysyä, että pitäisikö sykkeen näkyä tai jotain. Kun kuulin, että alkio elää, se riitti silloin. Mun kierto on heitellyt 28-36, joten raskautumiskierto sattui sitten olemaan se 36, mikä tuli kyllä yllätyksenä.

Raskausoireita on ollut, mutta erilaisia kuin edellisestä raskaudesta. Väsymys on ollut aivan lamaannuttavaa. Pahaa oloa ei ole ollut niin paljoa. Ihan alussa oli, mutta se loppui aika pian. Väsymys on kyllä ollut jotain aivan mahdotonta. Oon joutunut olemaan jopa töistä pois sen vuoksi, kun ei yksinkertaisesti pysy hereillä. Rinnat tulivat kipeiksi heti menkkojen jäätyä pois ja ovat edelleen arat. Vessassa tulee myös juostua useammin kuin ennen raskautta eikä sekään ole tässä raskausaikana muuttunut miksikään.

Voi kun huominen tulisi pian...

Vierailija
4/5 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama homma, mutta sillä erotuksella, että vkoja kasassa vain 7+4. Lauantaina alkoi pieni vuoto, mutta ei siis paljon, nyt jatkunut tuhrulla. Varasin jo viime vkolla ajan ultraan, koska mulla on ollut yksi kohdun ulkopuolinen raskaus. Siellä sitten paljastui, että kohdun ulkopuolisesta raskaudesta kyse ei ainakaan ole, mutta ei kyllä vastaa viikkojakaan. Alkiota ei löytynyt, ruskuaispussi vain. Sanoi vastaavan viikkoja 5 ja että voihan sinne vielä alkio ilmestyä....mutta kyllä tämä keskenmenolta näyttää. Uusi ultra kahden vkon päästä jossa alkion siis tulisi jo näkyä kuten myös sydämen sykkeen.

Uskon tosin jo itsekin että kesken on mennyt, mulla kun ei ole mitään oireita havaittavissa.

Kyllä masentaa, odotettu tätä raskautta 10 kk ja sitten näin...ei kauheen huippu loman aloitus. onneksi meillä on sentään tuo tyttö ( 1v.10kk), joka oppii joka päivä uusia juttuja ja on muutenkin sellainen päivän säde =)

Mutta tsemppiä sulle Villuri! Mun kaverilla oli paljonkin vuotoa viime raskaudessa ( kahteen otteeseen) mutta nyt hänellä on siis terve poika vaavi kainalossa tuhisemassa!

Vierailija
5/5 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkion kehitys oli lakannut reilut viikko sitten. Eli nyt sitten odotellaan spontaania keskenmenoa ja viikon päästä perjantaina käyn kontrolliultrassa. Siellä tarkistetaan, onko kohtu tyhjentynyt itsestään. Jos ei, niin edessä on sitten kaavinta.

Alkio oli 8mm ja sydänääniä ei enää löytynyt. Gyne selvensi, että sydänäänet oli näkynyt silloin edellisessä ultrassa (rv 6+5). Kehitys on päättynyt noin viikon päästä siitä. Sikiöpussi oli kasvanut ja kehittynyt raskausviikkojen mukaisesti, mutta alkio ei.

Tieto keskenmenosta ei ollut mikään yllätys. Vuoto ja kivut olivat jo sitä luokkaa, että en enää osannut odottaakaan minkään muunlaisia uutisia. Silti sattuu ja ihan pirusti.

Nyt vain hirvittää, tuleeko se itsestään ulos vai ei. Gyne sanoi, että vuoto voi kestää jopa kaks viikkoa ja voi olla tosi kipeä. Toivottavasti kohtu tyhjenee kokonaan itsekseen, että ei tarvitsisi mennä siihen kaavintaan. Ja toinen pelko on tuleva yritysaika. Tätä raskautta kun odoteltiin alkavaksi yli vuosi. Mutta yksi asia kerrallaan....