Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista etäopetusta teidän 1.-3.-luokkalaisille on annettu tällä viikolla?

Vierailija
20.03.2020 |

Täällä opettaja on laittanut aamulla Wilmaan listan sinä päivänä tehtävistä tehtävistä. Opettajaan ei saa yhteyttä päivän aikana eikä vastaa kysymyksiin. Mitään ohjeita lapselle tai vanhemmille ei ole etäopetukseen annettu. Tehtäviä ei palauteta minnekään ja apua ei saa. Ei myöskään ole tietoa siitä, onko opetukseen tulossa myöhemmin muutosta eikä ope vastaa tiedusteluihin.

Miten teillä muilla on pienten koululaisten etäopetus oikein toteutettu?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta odotit?

Vierailija
2/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OPH:lta on tullut ohje aloittaa todella varovaisesti. Lisäksi järjestelmien käynnistäminen (jota open tunnuksilla ei yleensä voi kunnan koneisiin rakentaa) vie aikaa. Osalla opettajista ei ole edes työpuhelimia.

Monissa kunnissa on tällä viikolla vielä kokousteltu. Osalta vanhemmista ovat puuttuneet jopa wilmatunnukset.

Annan opettajille aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, tehtävät annetaan mutta ei mitään opetusta. Tää aikalailla eriarvoistaa lapsia kun joillekin pidetään netin kautta livessä opetusta ja toisille ei mitään opetusta.

Vierailija
4/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liveopetuksen järjestämismahdollisuuksita päättää kunta ei opettaja. Siihen tarvitaan sopivat softalisenssit, opettajille laitteistot ja oppilaille ohjelmat sekä koulun puolesta laitteet.

Ope ei näistä asioista päätä. Opettajilla ei ole koululla yleensä edes henkilökohtaisia koneita. Minulla oli, koska olin sen omin rahoin itselleni ostanut.

Vierailija
5/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävät ovat tulleet kolmasluokkalaiselle Classroomiin ja ekaluokkalaiselle Wilmassa. Olemme koko perhe lukutaitoisia ja selvisimme hommasta hienosti.

Vierailija
6/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmassa tehtäviä meilläkin. Muutamia palautettiin classroomiin, suurin osa ihan perinteisiä kirja/vihkotehtåviä.

Opettaja oli kommentoinut geneerisesti koko luokalle classroomissa jonkun "hyvää työtä". Ei henkilökohtaisia kommentteja ollenkaan. Olemme aivan pihalla onko tehtävät tehty läheskään laadullisesti oikein. Esim kuinka laaja tai monipuolinen tarina olisi pitänyt kirjoittaa.

Ainoa palaute, jonka olemme saaneet oli negatiivinen: lapsi oli kommentoinut jossain keskustelussa liian monta kertaa. Katsoin kommentit läpi ja olivat ihan asiallisia kysymyksiä, joihin ei siis opettaja vastannut..

Opettaja lisäksi suuttui, kun ehdotin edes pientä aamupiiriä vaikka Teamsilla tai Meetilla kuunnellen. Se jo tekisi paljon.

Vierailija
7/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liveopetuksen järjestämismahdollisuuksita päättää kunta ei opettaja. Siihen tarvitaan sopivat softalisenssit, opettajille laitteistot ja oppilaille ohjelmat sekä koulun puolesta laitteet.

Ope ei näistä asioista päätä. Opettajilla ei ole koululla yleensä edes henkilökohtaisia koneita. Minulla oli, koska olin sen omin rahoin itselleni ostanut.

Teams on 6kk kaikille käytössä koronan vuoksi. Ja jos on Googlen palvelut, siellä on esim Meet. Hangoutsia voi käyttää ilman mitään lisenssejä.

Vierailija
8/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään opetusta. Sivut mitkä pitää lukea ja tehtävät mitkä pitää tehdä, mutta niitä ei palauteta mihinkään. Joka opettaja laittaa tehtävät erikseen niin saa kyllä päivystää wilmaa useampaan kertaan päivässä. Lukujärjestys ei myöskään päde vaan yhtenä päivänä ollut suomea ja toisena matikkaa, aineopettajat sentään antaa omansa lukkarin päiville, oma ope mitä sattuu.. Aika helpolla opet nyt tienaavat palkkansa kun vanhemmilla oman duunin lisäksi opettaminen, tehtävien valvominen ja vastuu että lapsi oppii jotain 🤔

Vierailija
9/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtävät ovat tulleet kolmasluokkalaiselle Classroomiin ja ekaluokkalaiselle Wilmassa. Olemme koko perhe lukutaitoisia ja selvisimme hommasta hienosti.

Niinno. Jos ohjeena on vaikkapa kirjoittaa tarina aiheesta x. Mistä vanhempi voi tietää ilman tarkempia ohjeita kuinka "hyvä" sen pitäisi olla? Jotain pituusohjeita esimerkiksi olisi kiva saada suuntaa-antavasti. Ei minulla ole mitään käsitystä millaisia tarinoita 3.-luokkalaisen pitäisi osata tuottaa.

Vierailija
10/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinno. Jos ohjeena on vaikkapa kirjoittaa tarina aiheesta x. Mistä vanhempi voi tietää ilman tarkempia ohjeita kuinka "hyvä" sen pitäisi olla? Jotain pituusohjeita esimerkiksi olisi kiva saada suuntaa-antavasti. Ei minulla ole mitään käsitystä millaisia tarinoita 3.-luokkalaisen pitäisi osata tuottaa.

Mietin ihan samaa. Meilläkin piti tehdä tarina ja palauttaa Classroomiin. Opettaja ei ole kommentoinut niitä mitenkään. En tiedä kommentoiko jossain vaiheessa, toivottavasti.

Vierailija
11/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai se lapsesi osaa kertoa, minkä pituisia niiden on aiemmin pitänyt olla? Hän on siellä koulussa varmasti kirjoittanut jo useamman tarinan, joten ihan kaikkea ei varmasti tarvitse rautalangasta vääntää joka kerta.

Vierailija
12/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teams on 6kk kaikille käytössä koronan vuoksi. Ja jos on Googlen palvelut, siellä on esim Meet. Hangoutsia voi käyttää ilman mitään lisenssejä.

Pitääkö näihin kuitenkin tehdä jokaiselle oppilaalle tunnukset? Ilmeisesti normaali gmail tunnus ei käy esim Meet palveluun? Minulla on 400 oppilasta :(

Vierailija
13/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai se lapsesi osaa kertoa, minkä pituisia niiden on aiemmin pitänyt olla? Hän on siellä koulussa varmasti kirjoittanut jo useamman tarinan, joten ihan kaikkea ei varmasti tarvitse rautalangasta vääntää joka kerta.

No voi kuule, kyllähän tuo osaa kertoa yleisesti mitä ovat tehneet jne, mutta nämä ovat ihan ensimmäisiä ns oikeita tarinoita, joita ovat tekemässä ja rutiini kyllä vielä puuttuu. Enkä minä tiedä millaista pitäisi vaatia.

Vierailija
14/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö näihin kuitenkin tehdä jokaiselle oppilaalle tunnukset? Ilmeisesti normaali gmail tunnus ei käy esim Meet palveluun? Minulla on 400 oppilasta :(

Hangoutsiin käy ainakin normaali Gmail. Teams ei tarvitse tunnuksia ollenkaan, jos käytät vain kokousominaisuutta.

Vierailija
15/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hangoutsiin käy ainakin normaali Gmail. Teams ei tarvitse tunnuksia ollenkaan, jos käytät vain kokousominaisuutta.

Siis kokoukseen osallistuja ei tarvitse. Opettaja toki tarvitsee.

Vierailija
16/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oppilailla on Classroom, samalla tunnuksella pääsee Meettiin.

Vierailija
17/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oppilailla on Classroom, samalla tunnuksella pääsee Meettiin.

Ei ole tuota palvelua. Ei ollut edes kaikilla laitetta, jolla pääsisi nettiin. Kaikilla ei ollut wilmatunnuksiakaan! Nyt on onneksi kaikilla jonkinlainen laite, jossa on mahdollisuus nettiä käyttää. Koululta jaettiin kaikki koneet pois.

Vierailija
18/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu ei pysty tarjoamaan kaikille oppilaille välineitä kotiin, opettaja EI SAA eikä voi opettaa Teamsin tai Googlen tai minkään muunkaan nettisoftan kautta - kaikilla ei välttämättä ole konetta kotona tai käytössä on vaikka vain yksi kone per perhe.

Ja muistuttaisin, että opettajat pyöräyttivät tämän etäkoulun käyntiin yhden päivän varoajalla. Armoa nyt vähän. Palautetta ja toiveita voi totta kai antaa.

Vierailija
19/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu ei pysty tarjoamaan kaikille oppilaille välineitä kotiin, opettaja EI SAA eikä voi opettaa Teamsin tai Googlen tai minkään muunkaan nettisoftan kautta - kaikilla ei välttämättä ole konetta kotona tai käytössä on vaikka vain yksi kone per perhe.

Ja muistuttaisin, että opettajat pyöräyttivät tämän etäkoulun käyntiin yhden päivän varoajalla. Armoa nyt vähän. Palautetta ja toiveita voi totta kai antaa.

Teams kokousta voi kuunnella puhelimella. Olen aika varma, että kaikissa perheissä pystytään järjestämään lapselle järkevä älypuhelin.

Ja koulut myös lainaavat niitä laitteita.

Vierailija
20/43 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa opettajista myös lähiopettaa koululla samaan aikaan kun pitäisi olla etäopettamassa muita, eli ei senkään puolesta pysty välttämättä vastaamaan Wilmaan jatkuvasti.

Nyt on poikkeustila. Muutama viikko tai kuukausi ei kenenkään koulunkäyntiä ja sivistystä kaada. Ulkoilkaa ja harjoitelkaa arjen taitoja. Lukekaa kirjoja. Ei niin mitään väliä, kuinka pitkiä tarinoita siellä kotona nyt kirjoitellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi