En voi ymmärtää vanhuksia
Miksi se on niin vaikea pysyä siellä sisätiloissa?! Ja että mua ärsyttää se niiden ”Kyllä minä olen aina ollut terve, kyllä minä tiedän mikä minulle on parasta” -asenne. Kun eivät ne tajua. Argh.
Kommentit (19)
En tajuu miekään kirjoitti:
Juu. Eilen menin apteekkiin ja kävelin yhden kahvilan ohi. Ikkunapöydässä istui neljä mummoa kahvittelemassa. Kyllä niitä nauratti — vaan kuinka kauan?
Ei tulis itelleni mieleenkään mennä johonkin kahvilaan tai ravintolaan. Kaupassa käyn ja sieltäkin koitan suoriutua mahdollisimman nopeasti.
Tyhmyydestä sakotetaan, valitettavasti.
Jospa nuo mummot olivatkin alaikäisiä. Eivät mitään seitsemänkymppisiä.
Kaupassa ja apteekissa käymisen ymmärrän. Omaan järkeeni ei mahdu, miksi näinä aikoina pitää lähteä kahvilaan, ravintolaan tai esim. huonekalukaupoille. Yksikin tuttuni lähti Ikeaan ja hehkutti miten vähän ihmisiä siellä oli. Entä jos jollakin niistä vähäisistä asiakkaista on korona? Onko se uusi sohva tms. nyt niin tärkeä että pitää riskeerata oma ja muiden terveys?
Olin tänään jäämässä pois bussista, kun joku nuori mies yski peittämättä suutaan. Huomautin hänelle tästä ja hän käski minun huolehtia vain omista asioistani parilla kirosanalla höystettynä.
Näin se korona leviää ja uppiniskaiset vanhukset voivat pahimmassa tapauksessa kuolla.
Presidenttiämme lainatakseni: voi mieli muuttua siinä vaiheessa, kun ollaan sairasvuoteella.
Vierailija kirjoitti:
Olin tänään jäämässä pois bussista, kun joku nuori mies yski peittämättä suutaan. Huomautin hänelle tästä ja hän käski minun huolehtia vain omista asioistani parilla kirosanalla höystettynä.
Näin se korona leviää ja uppiniskaiset vanhukset voivat pahimmassa tapauksessa kuolla.
Sanoitko että juuri niistä huolehditkin #*#
Vierailija kirjoitti:
Presidenttiämme lainatakseni: voi mieli muuttua siinä vaiheessa, kun ollaan sairasvuoteella.
Niinistö oli aika varovainen sanoissaan. Kuolinvuoteella olisi ehkä oikeampi ilmaisu.
Näiltä pitäisi estää hoitoonpääsy, koska teettävät vain lisävelkaa ja ongelmia kaikille.
Samaa mieltä. Harmi, jos kohta ei ole enää sairaalapaikkoja niitä tarvitseville. En voi ymmärtää asennetta, että ikään kuin ohjeet olisi tehty ihmisten kiusaksi. Ne jotka eivät välitä ohjeista, voisivat allekirjoittaa paperin: henkilöllä ei ole oikeutta sairaalapaikkaan. Näille ihmisille voisi perustaa oman kylän jonnekin syrjäseudulle. Ehdotus kylän nimeksi: Tollola.
Itseäni kyllä sapettaa se, että meitä nuorempiakin luullaan yli 70-vuotiaiksi. Kaksi kertaa olen kuullut, kun nuoret ovat äänekkäästi vastaan tullessaan sanoneet, että mitä tuokin mummo tekee täällä. Tämä 64v mummo on ollut menossa apteekkiin - töihin.
Samoin ystävät olet kertoneet, että heitä on nimitetty vanhuksiksi, vaikka kaikki ovat alle 65v.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kyllä sapettaa se, että meitä nuorempiakin luullaan yli 70-vuotiaiksi. Kaksi kertaa olen kuullut, kun nuoret ovat äänekkäästi vastaan tullessaan sanoneet, että mitä tuokin mummo tekee täällä. Tämä 64v mummo on ollut menossa apteekkiin - töihin.
Samoin ystävät olet kertoneet, että heitä on nimitetty vanhuksiksi, vaikka kaikki ovat alle 65v.
Juuri tästä syystä ikäraja olisi pitänyt laittaa vaikka 80-vuotiaisiin. Moni 70v on vielä töissä ja nykynuorille se onkin ihan tavallinen eläkkeellejäämisikä. Sairaalassa on satoja 70v ihmisiä töissä tälläkin hetkellä ja monelta sitä vanhemmaltakin on tiedusteltu valmiutta tulla tarvittaessa töihin.
En jaksa lukea vastauksia, mutta minä ymmärrän hyvin. Alaikäisiä ihmisiä ulkopuoliset käskevät, aikuistuminen meinaa itsemääräämisoikeuden ja samalla täyden ihmisarvon saamista. Tai näin sen ainakin pitäisi mennä. Vanhan ihmisen pitäisi olla itsemääräämisoikeutensa huipulla: saa tehdä ja elää juuri nin kuin itseä huvittaa, eikä tarvi ottaa keitään muita huomioon.
Tähän tämmöisessä määräilyssä puututaan. Mummojen ja pappojen pitäisi todellakin saada päättää itse, millaisia riskejä he haluavat elämässään ottaa. Eikä heitä pitäisi pakottaa "ottamaan toisia huomioon". Sellaisesta tyranniasta he ovat kaikki joutuneet nuoruudessaan kärsimään ihan tarpeeksi, Nyt olisi aika olla vapaa.
Itse olen vasta 50+, mutta jos olisin 70+, olisin kyllä kapinallinen mummo. Nyt vaan jätän kädet salaa pesemättä XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinistö oli aika varovainen sanoissaan. Kuolinvuoteella olisi ehkä oikeampi ilmaisu.
Muutama hysteerikko jos kuolisikin, niin päästäisiin takaisin normaaliin päiväjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä ikäraja olisi pitänyt laittaa vaikka 80-vuotiaisiin. Moni 70v on vielä töissä ja nykynuorille se onkin ihan tavallinen eläkkeellejäämisikä. Sairaalassa on satoja 70v ihmisiä töissä tälläkin hetkellä ja monelta sitä vanhemmaltakin on tiedusteltu valmiutta tulla tarvittaessa töihin.
Juuri noin. Suomessa käy peräti 135 000 eläkeläistä käytännössä vanhusta eli yli 65v palkkatyössä.
Eikä kaikista voi ulkonäön perusteella päätellä minkä ikäinen ihminen on kyseessä. Tiedän ja tunnen monta jotka ovat alle 60v mutta näyttävät paljon vanhemmilta.
Varmaan olisi vaikeaa itse kullekin. Mutta toki tässä on sukupolviongelmaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se korona leviää ja uppiniskaiset vanhukset voivat pahimmassa tapauksessa kuolla.Sanoitko että juuri niistä huolehditkin #&#*#
Hyvä, kun sanoit!! Tuollaisilla ihmisillä ei ole mitään korvien välissä. Jokainen itsestään ja muista välittävä tekee juuri samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän meistä jokainen osannut lukea rivien välistä
Juu. Eilen menin apteekkiin ja kävelin yhden kahvilan ohi. Ikkunapöydässä istui neljä mummoa kahvittelemassa. Kyllä niitä nauratti — vaan kuinka kauan?