En usko pärjääväni lukion jälkeisissä opinnoissa enkä työelämässä.
En vain usko, että minusta voisi tulla pätevä jollain alalla, ja minut otettaisiin töihin. Olen melko ujo. Muut vievät nenäni edestä työpaikat koska pärjäävät sosiaalisesti paremmin. En usko pärjääväni yliopistossa tai AMK:ssa. Pelkään, etten tule ymmärtämään opiskeltavia asioita ja muut ovat opiskelussa minua edellä. Tulevaisuus ahdistaa.
Kommentit (3)
Olet nuori vielä. Opiskeluaikana kasvat aikuiseksi, aivojen kehitys kun jatkuu n. 25-30v ikään asti. Eli vaikka nyt tuntuu tuolta, et ole vielä "valmis" (tosin kuka koskaan olisi täysin valmis).
Kyllä se siitä. Itse olin vielä yliopistossa esiintymisjännittäjä ja mm. lintsasin esitelmäpäivinä, mutta nyt 5v myöhemmin esitelmöin isoillekin ihmisjoukoille ihan hyvin. Jännittää toki vieläkin!
Ainoa mikä sinua estää on tuo oma pelkosi. Ei kykysi. Ja sinulla on valta VALITA ajatella toisella tavalla. Mitä jos korvaisit nuo luettelemasi masentuneet ajatukset esim. seuraavilla:
- kaikilla aloilla ei tarvita paljoakaan sosiaalisuutta, voin valita sellaisen jos tuntuu ettei sosiaalinen kanssakäyminen ole vahvin puoli
- maailmassa on vaikka kuinka paljon menestyneitä ujoja ihmisiä
- pärjäät kyllä opinnoissa, kun menet sillä asenteella, että kun törmäät johonkin mitä et ymmärrä tai osaa, opettelet kunnes osaat. Kovalla työllä pärjää vaikkei olisi edes kummoisia lahjoja.
Ei kai siinä sitten. Toivotaan, että tulee perustulo.