Vaikee kuvitella että elämä enää palautuis ennalleen
Tarkoitan sellaista elämää mikä ennen koronaa oli. Uskalsi mennä kaikkialle ja koskea mihin vaan. Uskalsi halata tuttua eikä tarvinnut kokoajan katsoa olkansa taakse. En usko että itsellä tämä ajatusmaailma tulee enää koskaan häviämään kokonaan.
Ja nyt ollaan vasta alussa.
Kommentit (21)
Ei se palaudukaan. Mikään ei ole enää koskaan niin kuin ennen. Se ei ole huono asia.
Mä olen tänään miettinyt, että kunhan tämä pahin tautiaalto on aikanaan ohi, alkaako ne maakuntien "arvottomat" rintamamiestalot taas käydä kaupaksi? Lisääntyykö ostajien määrä vai haluavatko suomalaiset edelleenkin asua sumpussa kaupungeissa? Ja entäs kesämökit, jotka eivät nyt mene kaupaksi? Alkavatko taas kiinnostaa suomalaisia?
Kesämökki ei kiitos. En viihdy maalla. Asuminen pääkaupukiseudun ulkopuolella. Ei kiitos. Olen kaupunkilaistyttö.
Kyllä tämä jättää jälkensä, mutta millaiset jäljet. Jää arvattavaksi.
Sä et vaan tiennyt kuinka epähygieenistä on.
Nyt voi alkaa parempi aika jos ihmiset alkavat pestä käsiään eivätkä präiski ja yski muita päin.
On asioita, joiden on aikakin muuttua. Vaikeinta on siirtymäaika vanhan maailman ja uuden maailman välillä. Kun tästä selvitään (ne ketkä selviävät), elämä löytää uuden suunnan. Moni asia tulee olemaan paremmin kuin ennen. Jotkut asiat taas menevät huonompaan suuntaan.
Olen koko elämäni tiennyt, että tulen näkemään jonkun suuren yhteiskunnallisen muutoksen. Nyt näyttäisi, että se on toteutumassa.
Äitini on odottanut sitä, että "maailma kaatuu". Itse olen ajatellut, että höpöhöpö. Maa on pallo, joten kun se "kaatuu", se menee vain toiseen asentoon, ja elämä jatkuu.
Ei voi munaa laittaa peppuun, kun tulee hiv.
Ei maailma ihan samaksi palaudukaan. Mutta oishan se muuttunut kuitenkin. Nyt vaan aika yhtäkkiä.
Sehän hyvä jos ihmiset valveutuu hygienia asioissa. Itsellä ei ole mikään muuttunut siksi en ole 20.v flunssaa sairastanutkaan. Ihmiset ovat eläneet kuin siat pellossa toivottavasti tosiaan asiat nyt muuttuu pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tänään miettinyt, että kunhan tämä pahin tautiaalto on aikanaan ohi, alkaako ne maakuntien "arvottomat" rintamamiestalot taas käydä kaupaksi? Lisääntyykö ostajien määrä vai haluavatko suomalaiset edelleenkin asua sumpussa kaupungeissa? Ja entäs kesämökit, jotka eivät nyt mene kaupaksi? Alkavatko taas kiinnostaa suomalaisia?
Esitän nyt ihan tosissani kysymyksiä sinulle:
-miksi ”arvottomat” talot rupeaisivat kiinnostamaan? Jos Suomen talous ei pyöri, ei yhteiskunnalta riitä tukea palveluihin (koulutus, sairaanhoito, julkinen liikenne) edes nykyistä määrää ja juuri haja-asutusalueella nämä palvelut ovat kalliita ylläpitää
-miksi ihmiset eivät haluaisi asua kaupungeissa? Ai siksikö, kun muista eristyneenä eläminen on niin mukavaa ja ruokakauppaan kymmenen kilometrin päähän pääsee autolla? Lapset kotona koulussa ja päivähoidossa? Aikuiset työttöminä?
-Miksi kesämökit rupeaisivat kiinnostamaan kun niiden kunnossapitoon ei nytkään riitä tavallisen työssäkävijän raha?
Veikkaan, että tämä menee niinpäin että lyhyen aikavälin muutokset ovat suurempia kuin kukaan osasi aavistaa mutta pitkällä aikavälillä tämä ei tule muuttamaan juuri mitään. Ja omassa elämässä vielä vähemmän. Vallitseva nykytila on minulle ihan ok, jopa mukavaa.
Massatyöttömyyden tämä aiheuttaa. Kaikesta joudutaan leikkaamaan, kun ei rahaa vaan enää riitä kaikille ja kaikkeen. Asuntojen hinnat romahtaa, kun ihmisillä ei olekaan varaa maksaa lainojaan ja moni joutuu myymään. Ostajiakaan ei ole. Tulee avioeroja, itsemurhia, perhesurmia. Harva selviää voittajana.
No onhan elämä palautunut sotienkin jälkeen normiksi. Tässä nyt kuitenki edessä lomautukset ja lamautukset, työttömyytä jne. Ehkä ihan hyväkin nykyäajan pinnallisille ihmisille palata maanpinnalle. Tsemppia kaikille.
Hyvä jos muuttuisi. Kauan jo ennen koronaa ja ebolaa on varoitettu seuraavan ison uhan olevat pandemia. Ebolan jälkeen varoitettiin paljon, että varautukaa siihen, että joskus pandemia tulee. No nyt se on ja varauduttiinko? Ei.
Toivon, että tämän jälkeen osataan pestä kädet, hoitajia arvostetaan, koulutetaan ”pandemia-asiantuntijoita”, panostetaan kotimaiseen tuotantoon ja sairaaloiden kapasiteettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitän nyt ihan tosissani kysymyksiä sinulle:
-miksi ”arvottomat” talot rupeaisivat kiinnostamaan? Jos Suomen talous ei pyöri, ei yhteiskunnalta riitä tukea palveluihin (koulutus, sairaanhoito, julkinen liikenne) edes nykyistä määrää ja juuri haja-asutusalueella nämä palvelut ovat kalliita ylläpitää
-miksi ihmiset eivät haluaisi asua kaupungeissa? Ai siksikö, kun muista eristyneenä eläminen on niin mukavaa ja ruokakauppaan kymmenen kilometrin päähän pääsee autolla? Lapset kotona koulussa ja päivähoidossa? Aikuiset työttöminä?
-Miksi kesämökit rupeaisivat kiinnostamaan kun niiden kunnossapitoon ei nytkään riitä tavallisen työssäkävijän raha?
Ja tässä sulle joitakin vastauksia
- monen kansalaisen talous tulee romahtamaan. Heillä ei ole varaa enää asua kaupungeissa.
- palvelut tulevat sinne missä ihmisetkin ovat. Jos maaseudulle muuttaa paljon lisää nuoria ja lapsiperheitä, sinne aletaan perustaa myös kouluja ja muita palveluita. Kaikki palvelut eivät välttämättä olen julkisin varoin kustannettuja vaan syntyy ehkä osuuskuntia, jotka tarjoavat palveluita. Ruokakauppoja alkaa löytyä taas ja ihmiset alkavat asioida pienissä kyläkaupoissa eikä enää isoissa kauppakeskuksissa marketeissa.
- elintaso tulee laskemaan suurimmalla osalla suomalaisista. Aletaan miettiä, mikä kuluttaminen on oikeasti tärkeää ja mikä ei.
- ihmiset alkavat tehdä taas itse. Myös ne mökkien korjaukset.
- etätyö tulee yleistymään niillä, joiden työ sen mahdollistaa.
- omalla tontilla voi kasvattaa marjoja, perunaa, porkkanaa jne. Ehkä otetaan muutamia kanojakin. Päästään myös lähemmäs tuottajia ja voidaan ostaa suoraan tuottajilta.
Tietenkin kaupunkeihinkin jää ihmisiä, mutta monet asuvat nykyisin kaupungeissa vain siksi, että siellä on töitä ja/tai palveluita sekä erilaisia huvituksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi munaa laittaa peppuun, kun tulee hiv.
No hiton ikävää kai se muutenkin olisi muna tunkea peppuun. Ja varsinkin yrittää punnertaa sitä pois. Hivistä en tiedä.
No tämähän on vain sinun henkilökohtainen ongelmasi. Toiset elää ihan samalla lailla kuin ennenkin tälläkin hetkellä.