Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-opiskelijoita?? miten pärjäätte?

Vierailija
27.06.2006 |

Olen aloittamassa opiskelut elokuussa ja lapsi vajaa 3v menossa tarhaan. Päivähoitomaksu ei varmaan kovin suuri ole, mutta sitten muut menot, vuokra on aika paljon meillä ja muut laskut tietysti päälle. Täyden asumistuen saan nyt hoitovapaalla ollessani ainakin ja elatusmaksun. Tuntuu että rahaa ei niistä jää kun tässä olen laskeskellut..:(

Olikos opintolainassa semmonen vaihtoehto, että opiskelun ajan (3v) saa kerran kuussa tietyn summan tililleen vai onko pakko nostaa koko könttä kerrallaan?

Entäs se toimeentulotuki? Sitähän ei saanut hakea ellei opintolainaa ole haettu/saatu?

Saakos sitten täyden toimeentulotuen? Paljonkohan se mahtaa olla?

Kiitos jos jaksat vastata, huolestuttaa et pärjätäänkö me tytön kanssa kolme vuotta näillä rahoilla..:(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi asumistuki

elatustuki

lapsilisä

opintotuki

opintolaina (pakko ottaa)

Hoitomaksut 0 euroa

Itse ainakin olemme pärjänneet. Asumme kolmiossa kaksistaan ja vuokrakin on liki 700, silti pärjäämme. Asumistuen osuus on meillä n. 400 ja elatustuki se minimi.

Vierailija
2/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty voi tulla joitain yllättäviä tilanteita ja sillon se voi olla mahdollista. laina on pakko nostaa, muuten toimeentulotukea on turha hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran viikossa, joka meinaa n. 250¿ lisää kuussa käteen.

Vierailija
4/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on siis yh-äiti ja opiskelija. Mutta nyt äitiyslomalla tokasta lapsesta.

Hänellä on ollut joskus tosi tiukkaa ja sil oli yhessä vaiheessa pakko ottaa se laina, muuten ei selvinnyt. Se joskus kertoi vievänsä pullot kauppaan saadakseen leipää ja maitoa, joskus joutu menemään äidille syömään. Mutta on myös ollut parempiki talous ja hän on kertonut ostavansa vaatteita, huonekaluja ja vaikka mitä.

Itse olen kanssa opiskeleva äiti mutta mulla on myös mies. Silti talous on tosi heikko.

Vierailija
5/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kotona ollessakin.. Ainut ero on, että osa " tuloista" on lainaa... Toimeentulotukea saisin ruhtinaalliset 30 euroa, mutta en jaksa sitä lappuhärdelliä joka kuukausi, vaan haen tukea ainoastaan silloin, kun sähkölasku tulee... Eli toimeentulotukea saa, jos tulosi eivät riitä minimirajaan... Siis siihen, minkä sossu on ilmoittanut että ihmisellä pitää jäädä käteen asumismenojen jälkeen.. (näkyy toimeentulotukihakemuksesta tai kaupungin sivuilta)

Laina tulee 4 kertaa vuodessa elokuun, marraskuun, tammikuun ja huhtikuun alussa ja noista hoitomaksuista vielä, eli hoito on ilmaista pienien tulojen vuoksi ;)

Vierailija
6/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitikin on junamatkan päässä jonne lippu maksaa 5e suuntaansa, joten se ei auta. Muuten kyllä tulis varmaan siellä käytyä syömässä:)

Kannustitte kyllä paljon! Kiitos!

Mitenkäs sitten se opintolaina, saako niitä erissä koko opiskelun ajan? Ja sinä äiti joka käyt töissä kerran viikossa, kuka hoitaa lasta silloin? Teetkö vkonloppuisin vai miten olet järjestänyt sen? Varmaan itelleenkin ois hyvä idea, hyvät välit lapsen isään joten eiköhän hän voisi omista vapaistaan joustaa, että saan leivän lapselle pöytään:)

-ap

Vierailija
7/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eos

Vierailija
8/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri yh-opiskelija ja sanoi että hoitomaksu 18e, vaikkei sekään nyt iso summa ole, mutta jotkut sit sanovat olevan ilmaista?

-ap

Vierailija
9/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole joka päivä luentoja tms. Työ on sellaista, että aamulla soittaa milloin on vapaa ja sitten sitä yleensä saakin, että lyhyemmälläkin varoitusajalla.

Useat ovat myös liki pitäen koko kesän töissä ja säästävät talvea varten.

-ei muista nroaan-

Vierailija
10/14 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi, no ehkä sitä jotain sit pakon eessä keksii. Ja tuo kesällä työntekohan on pakkojuttu, mutta mä en oo ikinä ollu hyvä säästämään, mut kai tämmönenkin elämäntilanne sit laittaa väkisinkin tinkimään. Pitää vaan leikata menoja.. tuntuu vaan et oon jo nyt lopettanut lehtientilauksia, laittanu saldorajaa puhelimeen yms. ja silti tuntuu tiukalta. Itse teen ruoat ja ostan aina halvinta.. ihme juttu..:/

-ap

Vierailija
11/14 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee satunnaisia sijaisuuksia vaikka tarhoissa/kouluissa tms jos vaan voit koulusta olla poissa päivän tai pari silloin tällöin. Tai hae sesonkiapulaiseksi tavarataloihin tms. Auttaa kummasti kun saa edes joskus ylimäätäiset 200 euroa käyttöön. Eikä edes vaikuta opintotukeen.

Vierailija
12/14 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se helpommin sanottu, ku tehty? Jos lapsen isä töissä ja minä koulussa niin miten ihmeessä kerkeen siinä saman aikasesti opiskelemaan ja tekemään töitä, sekä muut kodinhoitotyöt päälle? Vai oonko mä pessimisti?:)

-ap

Vierailija
13/14 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi voinut tehdä töitä, opiskelin niin intensiivisesti. En yksinkertaisesti olisi jaksanut.

Vierailija
14/14 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut, että kun käy kerran viikossa kaupassa, niin pitemmän päälle säästää ihan mukavasti, kun ei ostele mitään ylimääräistä ;) Suunnittelen viikon ruuat kerralla ja sitten niiden pohjalta käyn ostamassa kaikki kerralla.. Toki maitoa pitää käydä ostamassa viikollakin ;) Ja ostokset teen aina, kun mahdollista, jossain isossa marketissa...

Toinen, millä tuota taloutta pystyy hallitsemaan, on suunnitella menonsa etukäteen.. Itse suunnittelen syksyksi ja kevääksi kerralla, mitä tarvitsee ostaa (lapsen ja omat vaatteet, joululahjat ym isommat jutut) ja sitten laskeskelen, mitä kestää missäkin kuussa ostella.. toki tuohon talouteen jää joustamisen varaakin, mutta sitä pystyy ennakoimaan vaikkapa noissa lasten vaatteissa aikalailla...

Muutenkin kannattaa laskea, mitkä ovat kuukauden tulot ja pakolliset menot ja kaikki, mikä jää yli, on plussaa ;) Meillä (siis mulla ja yhdellä lapsella) jää kuussa ruokien, pesuaineiden ja kaikkien laskujen jälkeen noin 200 euroa, niin kyllä sillä ihan mukavasti pärjää ja saa osteltua kaikki tarvittavat vaatteet ja muut jutut ;) Ja kuitenkin meillä ei edes ruuassa pihistellä vaan ruokaan menee kuussa noin 240 euroa..

Kutonen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi