Koronan ansiota; vanhuksista ja riskiryhmistä ollaan kiinnostuneita sekä hoitajien jaksamisesta halutaan pitää huolta
Ellei olisi niin vakava asia niin melkein naurattaisi. Ennen kuin kukaan kiinnostui vanhustenhoidon tilasta piti asian mennä niin pitkälle, että hoitokoteja alettiin sulkea niiden valtavien puutteiden vuoksi. Myös hoitajat olivat iät ja ajat raportoineet siitä miten eivät saa töitään tehtyä eettisesti kestävällä tavalla, mutta ketään ei kiinnostanut. Nyt koronan myötä yhtäkkiä ollaan valtavan huolissaan juurikin ikäihmisistä ja muista riskiryhmistä, joille on suunnilleen kintaalla viitattu tähän asti.
Hoitajien jaksaminenkin on nyt asiantuntijoiden ja hallituksen mielessä. Eipä ole tähän asti kiinnostanut esim. leikkaussalihoitajien/lääkärien kohtuuttoman raskaat työputket jne. Nyt yhtäkkiä sitten vouhotetaankin siitä, että hoitohenkiökunnan jaksamisesta pitää pitää huolta. Tässä on vuosikausia hoitajat palaneet loppuun, mutta koronan myötä heistäkin on nyt kiinnostuttu ja heidän jaksamisestaan. Jotenkin niin falskia.
Kommentit (8)
Vouhottaminen ei kyllä auta mitään. Mitenkäs käytännössä muka on huomioitu hoitajien jaksamisen tukeminen?
Vierailija kirjoitti:
Vouhottaminen ei kyllä auta mitään. Mitenkäs käytännössä muka on huomioitu hoitajien jaksamisen tukeminen?
Siten, että työaikalakia ei tarvitse noudattaa :D En ymmärrä miten jo nyt loppuun palaneet ja uupuneet hoitajat selviävät tästä :(
Uskoo ken tahtoo. Minä luulen, että kaiken tämän huolen takana on lopulta jossakin mielessä raha eikä mikään muu. Ei riskiryhmistä ja hoitajista kukaan päättävä taho oikeasti välitä, nyt esittävät, jotta hoitajat painaisivat entistä enemmän töitä kuin tähän asti.
Niinpä, minäkin kuulisin mielelläni päättäviltä tahoilta miten ihmeessä hoitajia estetään palamasta loppuun, kun kuitenkin koko ajan vaaditaan lisää panosta? Nämä kaksi asiaa ovat kyllä ristiriidassa keskenään. En tajua sitäkään, että yksikään toimittaja ei ole tarttunut tähän haastatellessaan päättäjiä... Onko lie sensuroitu aihe, jotta ei herätä paniikkia yhteiskunnassa, kun päättäjillä niitä keinoja ei vain ole olemassa...
Paitsi pyrkyrit. He ovat kiinostuneita vain itsestään.
”MINÄ EN OLE MIKÄÄN HYVÄNTEKIJÄ!”
Kyllä ihmiset välittää, meillä vaan ei isoina joukkoina riitä huomio tai muisti sellaisille ongelmille jotka ei kosketa itseä tai läheistä. Media sitten käytännössä päättää, mistä ihmiset välittävät ja mistä eivät. Heidän päätöksensä on sellaisia, että skandaaleista välitetään ja rakenteellisista ongelmista ei.
Se välittämisen taso pitäisi olla nyt ihan oikeasti siellä päättäjillä. Tähän asti näin ei ole ollut ennen kuin oli pakko, kuten esimerkiksi tässä vanhusten hoidon järkyttävässä tilassa. Ensin piti kuolla vanhuksia ja tulla esiin mieletön määrä ihan hurjia puutteita hoitokodeissa ennen kuin asiasta alettiin edes keskustella. Hoitajapulaa rummuttaa vain ammattiliitot ja hoitajat itse, ei päättäjiä kiinnosta paitsi nyt, kun yhtäkkiä pitäisikin pitää hoitajista huolta. Miten ne jo ennestään työn uuvuttamat hoitajat jaksaa tämän koronan läpi?
Niinpä. Kaiken taustalla kuitenkin olla raha, mutta se verhoillaan huolenpitoon.