vauva 6kk ei huoli soseita!!
oltiin tänään 6kk neuvolassa ja neuvolantäti kauhistui kun kuuli ettei meillä vielä syödä muuta kun päärynää tai persikkaa silloin tällöin. maissinaksuja syö jos sattuu sille päälle, myös omenanpalaa ja ruisleipää on nakertanut.
muut hedelmäsoseet ei ole toistaiseksi kelvannut. olen tehnyt itse bataattisosetta ja perunasosetta ja löysentänyt maidolla mutta vauva ei huoli. tänään kokeiltiin kaupan perunaporkkanaa. ei kelvannut. myöskään maissi ei kelpaa.
tiedän että tein typerästi kun annoin hedelmää ensin mutta ajattelin että tottuisi sitten edes syömään ruokaa muussa olomuodossa kuin maidossa, jos olisi sitten helpompi syödä muutakin.
aamulla kun herätään annan tissiä mutta siitä eteenpäin pitkin päivää tarjoan aina sosetta jos vaikka huolisi. ekan lusikallisen saan huijattua suuhun mutta sen jälkeen ei maistu. enkä halua pakottaa.
jotenkin haluasin uskoa että lapsi syö sitten kun on valmis mutta onko hän ikinä valmis. alkaako pahemmatkin soseet kelvata kun on sen aika?? teenkö sitten niin etten tarjoa päivällä muuta kun sosetta ja odotan että on niin nälkä että kelpaa?? (tuo kuulostaa kyllä ihan joltain koirankoulutukselta)
myös kaurajauhe-puuroa on kokeiltu ja riisihiutaleita ja maissivelliä. ei kelpaa.
neuvokaa joku olkaa niin hyvä
terveisin neuvolatädin huolestuttama wiltti ja mytty 6kk
Kommentit (7)
Meillä poika kohta 7kk, soseiden maistelu aloitettiin vähän vajaa 6kk ikäisenä. Tällähetkellä ei uppoa juuri muu kuin äidinmaito. Itsekin olen välillä huolissani, mutta näyttää tuo äidinmaito riittävän.
poika 7kk ja syò huonosti... ennen yritin antaa klo 12 vàhàn perunaa/lihaa ja jos ei syònyt annoin hedelmà sosetta... hàn ei syònyt sillà ikàànkuin odotti hedelmàsosetta jota syò paljon enemmàn kuin ruokaa. Nyt annan vàhàn hedelmàsosetta noin klo 10 aikoihin ja sitten 12-12.30 ruoan ja on alkanut syòmààn enemmàn... kai se tàstà làhtee...
Muusta ei tarvitse niin kovin huolestua, mutta lihaa pitäisi saada menemään. Pienikin määrä riittää. Lasta on paha mennä pakottamaan, joten etene vain hitaasti.
Meillä tyttö ei muuten suostunut ollenkaan syömään jauhepuuroja, ainoastaan hiutalepuuroja. Niihin sai vaihtelua lisäämällä hedelmää tai marjaa joukkoon.
Vauvasi on vielä niin pieni, että tuskin on mitään hätää noiden kiinteiden kanssa. Ihmetyttää, miten eri tavalla terkkarit suhtautuvat tähän syömisasiaan. Suositus kai on, että vasta 6 kk:n iässä, jos mahdollista, alettaisiin syödä kiinteitä, niin miksi 6 kk:n ikäisen pitäisi jo syödä paljon?
Meillä ei ihan tuollaista tilannetta ole, mutta alussa syöminen oli aika takkuavaa. Kesti siis jonkin aikaa, että sai ruokaa menemään enemmän. Eikös äidinmaito (nyt en kyllä tiedä, imetätkö vai et) ole makeampaa kuin yksikään hedelmä, joten hedelmillä voi ihan hyvin aloittaa.
Meillä ei omat soseet ole kelvanneet, en ole niitä kyllä paljon jaksanut tyrkyttääkään. Aluksi kesti aikansa totuttaa kaupankin soseisiin, joten malttia ja kärsivällisyyttä - lapsesi voi vielä innostua kaupan soseista! Oletko kokeillut laittaa kasvissosetta hedelmäsoseen sekaan? Joskus tämä voi auttaa. Siitä sitten vähitellen vähentää hedelmän määrää. Välillä joutuu hauskuuttamaan tyttöä, että saa sen suun auki. Telkkarin tuijottaminenkin vie huomion muualle, jolloin olen usein saanut lusikoitua ruokaa vähän niin kuin puoliksi huomaamatta.
Sanoit kokeilleesi syöttää pitkin päivää. Oletko huomannut, että päikkäreiden jälkeen ruoka maistuisi paremmin? Väsyneenä ei meillä ainakaan suostuta syömään.
Maidon määrän vähentäminen on aika äärimmäinen keino. Lääkäri kehotti tuttavaani lopettamaan imettämisen kertaheitolla, kun 8 kk:n ikäinen vauva ei tykännyt syödä kiinteitä. Näin tekivät ja vauva alkoi muutaman kitinäpäivän jälkeen syödä kiinteitä. Kyllähän se nälkä varmasti pistää syömään soseitakin, mutta onhan tuo aika hurja keino.
En osaa oikein auttaa, meilläkin kun on syöty kiinteitä vasta kuukauden ajan. Toivottavasti saatte homman toimimaan!
-Pilkku & Sara-Ellen 7 kk-
kyllä tuohon maidon määrän vähentämiseen ryhtyä, kuten sanoit se kuulostaa vähän hurjalta. ja juu imetän.
ehkä olen tehnyt juuri sen virheen että annan ruokaa vasta sitten kun alkaa olemaan tyytymätön. nyt kun herra herää unilta taidan kokeilla saman tein sosetta.
olen tehnyt juuri niin että laitan hedelmäsosetta " pahan" ruoan sekaan.
olen kyllä itsekin ollut ja olen vieläkin huono syömään joten poika on kai samanlainen.
jäi kyllä ihme olo siitä neuvolatädistä kun hän oli kauhistunut kun sanoin ettei soseista tykätä ollenkaan. sanoi että 6,5kk:n ikäisenä täytyy jo syödä lihaa koska äidinmaidon valkuainen ei enää riitä.
tämä ei ole kyllä meidän oma neuvolantäti. kun mytty oli pienempi oma neuvolantätimme tuputti koko ajan lisämaitoa vaikka poika kasvaa paremmin kuin hyvin.
voi voi. no kai se tästä ja aina on niin helppo haukkua neuvolantätejä.
kiitos vastanneille, kiva kuulla että muillakin takkuaa
wiltti ja mytty
mietityttää minuakin. MIelestäni se on neuvona aika outo, koska eihän mikään takaa, että lapsi senkään jälkeen kiinteitä syö sen paremmin, voi olla että sitten täytyy korvikkeita alkaa antamaan, ja se nyt lienee järjetöntä, jos omastakin takaa maitoa tulee.
Meillä myös takkusi hyvin pitkään tuo kiinteiden syöminen. Alkoi syödä oikeastaan vasta 8kk vanhana, ja silloinkin hyvin vaihtelevasti, niin kuin edelleenkin (nyt 11kk). Välillä menee jopa viikko, jolloin ollaan vaan tissillä, ja sitten toisella viikolla vedetäänkin aikamiehen annoksia. Karkeampi ruoka tökkii aina vaan, mutta hyvin tuo poika on kasvanut ja kehittynyt, joten sen puoleen yritän olla stressaamatta.
10kk neuvolassakin rauta-arvot olivat ihan ok, vaikka kovasti niitten romahtamisesta oli peloteltu...
Eihän sitä lasta voi pakottaakaan syömään. Aikuisen velvollisuus on ruokaa tarjota, mutta ei niistä ruokahetkistä mitään huudatus-kammotusta kannata tehdä. Jos ei harhautuksista, ja viihdytyksistä yms huolimatta mene, niin kaipa se on vaan luotettava siihen, että toinen pärjää (ellei nyt tietty lapsessa näy jotain merkkejä joista kannattaisi huolestua)...
Meillä oli sama show ja noin tiedoksi, täällä rapakontakana aloitetaan kiinteät noin muutenkin hedelmillä ja riisivellillä, eikä perunalla ja porkkanalla. Ei siis kannata huolehtia jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä ja muutenkin terveeltä. Se ruokahalu tulee sieltä itsestään.
Ja vielä vedotakseni imetyssuosituksiin. Vauvan ensimmäisen vuoden ruokavalion pitäisi koostua pää-asiassa tissimaidosta. JA sitten jos painokäyrä menee jossain kohtaa alaspäin, niin SIITÄKÄÄN ei kannata huolestua, jos se paino kumminkin nousee. TÄMÄKIN on ihan normaalia " tissilapsilla" .
Eli lyhyesti. Tee itse arviosi ennen kun otata paniikkia. Jos siis vauva sinusta voi hyvin, niin sittenhän tuo voi hyvin ;-)