Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Uskon myös että nuo puupää metelin pitäjät kuvittelevat että talohuoneistossa on paksut seinät kun mitään ei kuulu, vaan heidän herneen kokoisiin aivoihin ei voi millään mahtua sellainen mahdollisuus,mitä jos ne muut elävätkin hiljaa? Vain he möykkäävät ja kaikki muut kärsii.....
Talot on rakennettava niin, ettei asumisen äänet kuulu naapuriin, ei edes pattereiden kolistelu. Sitä ohjetta ei voi laistaa.
Sama, kuin tekisi uima-altaan ilman vettä.
Mä kyllä mietin, että miten huonosti talot on rakennettu, että kuuluu kaikki äänet naapuriin. En edes tajunnut, että se on mahdollista ennen kuin muutin omilleni. Lapsena muutettiin parin vuoden välein, eli on tullut asuttua tosi monessa kodissa, useat niistä kerrostaloasuntoja. Ikinä ei kuulunut naapurista mitään. Ainoa todiste naapureiden olemassaolosta oli, että rappukäytävässä joskus tuli vastaan. Eikä asuttu edes missään hienoissa taloissa tai kalliilla alueilla, vaan pääkaupunkiseudulla ihan normaaleissa kerrostaloissa, jotka rakennettu ehkä joskus 1980-2000 välillä. Pihasta saattoi kuulua lasten leikkiä, mutta naapurien asunnoista ei koskaan.
Sitten muutin Helsinkiin opiskelemaan, Ihan järkytys. Käytävästä kuului kaikki äänet kämppään. Ekassa asunnossa ei seinien läpi, mutta ulko-oven läpi. Muissa asunnoissa sitten myös naapurista seinän ja lattian läpi, askeleet, puhe, kaikki. Ja olevinaan ihan hyviä alueita, Meilahtea ja muuta.
En tajua miten voi olla niin isot erot rakentamisen laadussa. Tietysti vuosien saatossa laki muuttunut ja näin, mutta jopa ihan muutaman vuoden ikäisissä taloissa voi nykyään olla ihan paperinohuet seinät. Ja sitten ihmiset on jatkuvasti ärsyyntyneitä toisiinsa ja kamalat draamat jostain ihan normaalista elämästä. Paljon rakentavampaa olisi kaikkien vuokralaisten/asukkaiden lyöttäytyä yhteen ja vaatia parannuksia äänieristyksiin.
Eli siis minä kyllä syytän melusta huonoja äänieristyksiä, en asukkaita. Omassa kodissa täytyy voida kävellä ilman että naapuriin kuuluu, joskus tipahtaa tavaroita lattialle, koska se on elämää. Sellaisiakin taloja todella on, joissa se on mahdollista. Tietysti on sitten asia erikseen jos joku luukuttaa musiikkia kaiket yöt tai muuta. Se on sitten jo ihan oikeasti häiritsevää elämää. Tosin olen asunut sellaisessakin talossa, jossa edes kovaääninen musiikki ei olisi kuulunut naapurista, paitsi ehkä bassot. Muualla taas saa sanoistakin selvää.
Hei, ei kai nykyisin enää tarvitse ajatella toisia? Eikö se ole vähän vanhanaikaista, niinkuin kohteliaisuuskin ja toisten kunnioittaminen ihmisolentoina?
Vierailija kirjoitti:
Ulkona kaunis ilma, mutta naapurin pariskunta tömistelee sisällä taas ja heittelee palloa.
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka ovat koko ajan kotona pitäen kamalaa meteliä.
Mä en kanssa ymmärrä miksi naapurissa pieni lapsi juoksee joka ikinen ilta sisällä. Tömpstömpstömpstömps. Vieressä olisi puisto ja pallokenttä, mutta sisällä juostaan. Veikkaan että vanhemmat makaavat sohvalla niin eihän sitä ulos voi lähteä.
En minä kyllä ole koskaan yrittänyt elää erityisen hiljaisesti kerrostalossa. Ekaa kertaa asuin semmoisessa 1989. Elämisestä kuuluu ääniä. Kuuntelen musaa, imuroin ja teen muutakin mistä aiheutuu luonnollisesti meteliä. Vielä ei ole naapurit valittaneet.
asemakatu 71 a 4 kaverista puhutaan pihassa tapahtuu 13.6.2023 aikana
rekst. jsy-572 harmaa volkari henkilöauto . häiriköidään muita asukaita huutamisella
klo 4.00 reikä. talonjärjestyssäänöt 7.00-22.00 aikaan. pitäisi olla hiljaa. ajetaan vielä
kännissä autolla, juoppo asialla liikenteessä. poliisi sai tietoa asiasta.
Rakentaminen on huonontunut ja ihmiset on nykyään "minäminäminä"-sukupolvea. Aina kannattaa kostaa mut sillai ettei jää kiinni.
Ja seinänaapurin hoitsukimma huutaa itkien toista tuntia putkeen ja kiljuu"...mulla on iltavuoro vasta huuomenillalla..."eikä juolahda edes mieleen, että koko kerros kaikaa.
t. seinänaapurisi, joka melkein kutsui poliisit. Oikeastaan pitäisi kutsua sillä jos tuollainen t erroristi joutuu ikinä hoitamaan läheistäni, niin huolestuttaa...
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä ole koskaan yrittänyt elää erityisen hiljaisesti kerrostalossa. Ekaa kertaa asuin semmoisessa 1989. Elämisestä kuuluu ääniä. Kuuntelen musaa, imuroin ja teen muutakin mistä aiheutuu luonnollisesti meteliä. Vielä ei ole naapurit valittaneet.
Ei täällä tuollaisesta valitetakaan vaan siitä että niitä touhutaan aggressioilla ja tahallaan paukutellen ja muuta. Kyllä sen kuule erottaa, mikä on sen homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Ja seinänaapurin hoitsukimma huutaa itkien toista tuntia putkeen ja kiljuu"...mulla on iltavuoro vasta huuomenillalla..."eikä juolahda edes mieleen, että koko kerros kaikaa.
t. seinänaapurisi, joka melkein kutsui poliisit. Oikeastaan pitäisi kutsua sillä jos tuollainen t erroristi joutuu ikinä hoitamaan läheistäni, niin huolestuttaa...
Tämä kertoo kyllä nykyajan ihmisistä ihan kaiken ja selittää sen valtavan pahoinvoinnin ja yksinäisyyden epidemian, joka täälläkin on meneillään. Toisella on paha olla, ja naapurin ensimmäinen ajatus on "tämä ärsyttää minua". Mitä olikaan empatia?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä noi muut asiat on mistä aiheutuu meteliä. Ja musiikkia voi kuunnella ja imuroilla voi myös niin, että siitä ei kuulu meteliä. Ja hiljaisuuden aikaan ei todellakaan saa kuulua meteliä, joten voisit nukkua yöt kuten normaalit ihmiset tekevät.
Onneksi et ole naapurini.
Meidän talossa ei kuulu muuten mitkään äänet, ellei sitten joku huuda ihan kurkku suorana, ja silloinkin saa painaa korvan ihan seinään, että saisi erotettua sanoja :D Kaikki saavat elää rauhassa!
ManHalen kirjoitti:
Uskon myös että nuo puupää metelin pitäjät kuvittelevat että talohuoneistossa on paksut seinät kun mitään ei kuulu, vaan heidän herneen kokoisiin aivoihin ei voi millään mahtua sellainen mahdollisuus,mitä jos ne muut elävätkin hiljaa? Vain he möykkäävät ja kaikki muut kärsii.....
Täälläkin on paksut seinät mutta varmaan niin puhki remonteissa kalutut että äänet tulevat putkia pitkin ja joillain ei ole fylliä laminaatin/parketin alla.
Kerrostaloasumisessa on kyllä helppoutensa, mutta ei se ihan kaikille sovi. Itse tykkään, enkä hätkähdä normaaleista elämisen äänistä :) Toiset sitten ehdottomasti haluavat asua itsekseen.
Sori vaan tädit. Minulla on 30000 euron hintaiset stereot ja kuuntelen niillä oopperaa milloin tahansa 7-22.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo kyllä nykyajan ihmisistä ihan kaiken ja selittää sen valtavan pahoinvoinnin ja yksinäisyyden epidemian, joka täälläkin on meneillään. Toisella on paha olla, ja naapurin ensimmäinen ajatus on "tämä ärsyttää minua". Mitä olikaan empatia?
Sillä samaisella naapurilla on ollut monta vuotta paha olla niin että on ollut hyvin inhottava muille. Se empatia siinä kaikkoaa pikkuhiljaa kun kuuntelet egoistia illat. Onhan muillakin omat elämänsä ja murheensa.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan tädit. Minulla on 30000 euron hintaiset stereot ja kuuntelen niillä oopperaa milloin tahansa 7-22.
Mistä lähtien JVG on ollut oopperaa ja 7-22 ollut sama kuin yö? Toivottavasti ne sun lipittämäs viinat kaatuu sun stereoiden päälle.
Just saying :)
Täällä toinen naapuri kyllä ko. hoitaja likka on ...sanotaanko... hm...diiva.
Ei vaan jokainen touhuu mitä haluaa milloin haluaa. Pyykkiä pestään keskellä yötä ja sitten kun ne on kuivuneet ja taiteltu siiretään ne kaappin kävelemällä kantapäitä iskien maahan, kello 01.00 yöllä se kuluu todella hyvin hiljaisessa talossa.
Hesarissa oli viikonloppuna kysely ja huomasin että kaikki kysymykset oli saaneet suurimman kannatuksen, jopa pianon tai trumpetin soitto omassa asunnossa.
Mattojen tamppaaminen sunnuntaiaamuna on ok, remontti mikä kestää vuosia on ok, vasarointi tai poraaminen lauantai iltana kello 21.00 tai sunnuntai aamuna kello 9.00 kaikki suotavaa.
Ainoa asia mikä ei ketään kiinnosta on se että yritettäisiin olla hiljempaa koska kuka sellaisesta on kiinnostunut?
Miettikä itsekkin, kumpi nostattaa asunnon arvoa sellainen asuintalo missä on täysi sirkus käynnissä kellon ympäri vai miellyttävä toisia kunnioittava hiljaisuus?
Minä itse olen asunut lapsuuteni omakotitalossa missä minut opetettiin ottamaan muutkin huomioon, kummatkin vanhemmat teki vuorotyötä ja nukkuivat myös aamuisin.
Minut opetettiin kunnioittamaan myös heitä.