Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
3921/7839 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin kantapääkävelijän alakerrasta, kerrostalosta rivariin. Ihan oikeasti se kävelijä ramppasi tunteja edestakaisin

ei Jumalan tähden voi ymmäryää mitä varten. Uudessa asunnossa haastattelin naapuria ennen kämpän ostoa ja sanoi että rauhallista on mutta seinät on ohuet ja kovaääninen puhe kuuluu naapuriin.

Toden totta , kuuluu koska seinänaapuri puhuu huutamalla. ( mies).

Paiskoo oveakin kuin viimeistä päivää rampatessaan röökillä.

Alkuaikoina olin todella stressaantunut ja kaduin kauppoja mutta tilanne on parantunut! Ehkä mun muutama kovaääninen vieras on saanut heidät tajuamaan että hekin voivat häiritä.

Voi onnea , ennen saatoin valvoa yöllä herättyäni kun naapurista kuului puhe, nyt enää toisinaan kuuluu jotain pientä jos ihan hiljaista. Tuntuvat olevan aina kotona , mitä ihmettelen mutta luojan kiitos useimmiten jo heillä pelaa järki ja puhuvat hiljempaa.

On hirveää stressata kotonaan metelin takia, ymmärrän näitä ahdistujia täällä.

Eli vaikka sanottiin että kuuluu äänet,silti muutit?

Vierailija
3922/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäperjantai. Kello on toki jo yli kymmenen, mutta onko mielestänne normaalia käytöstä alkaa vasaroimaan kerrostalossa tällaisena arkipyhänä? Ja nyt joku hakkasi pitkään porraskäytävän kaiteita. Vaikka ei olisi uskonnollinen, tällaisina arkipyhinä on ollut tapana olla meluamatta esim. vasaroimalla, koska useimmilla on vapaapäivä.

Olen huomannut parikymppisten kaupan alalla työskentelevien, hyllyttäjien yms. menettäneen täysin käsityksensä siitä, että on olemassa erilaisia päiviä. Joka päivä ei ole sopiva seinien poraamiseen kerrostalossa tms. Ilmeisesti niille jokainen päivä on ainoastaan mahdollinen työpäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3923/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäperjantai. Kello on toki jo yli kymmenen, mutta onko mielestänne normaalia käytöstä alkaa vasaroimaan kerrostalossa tällaisena arkipyhänä? Ja nyt joku hakkasi pitkään porraskäytävän kaiteita. Vaikka ei olisi uskonnollinen, tällaisina arkipyhinä on ollut tapana olla meluamatta esim. vasaroimalla, koska useimmilla on vapaapäivä.

Olen huomannut parikymppisten kaupan alalla työskentelevien, hyllyttäjien yms. menettäneen täysin käsityksensä siitä, että on olemassa erilaisia päiviä. Joka päivä ei ole sopiva seinien poraamiseen kerrostalossa tms. Ilmeisesti niille jokainen päivä on ainoastaan mahdollinen työpäivä.

Ei ole normaalia,varsinkaan kun ei ilmoiteta naapureille, nykyään ei kukaan kunnioita yhtään mitään, todella pieni todennäköisyys saada tänä päivänä sellaiset naapurit joilla tilannetaju ja kunnioitus naapureita kohtaan.

Vierailija
3924/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meidän alakertaa kuulemma ärsyttää kävely yläkerrassa"

Taannoin oli uutisissa, kuinka Tampereella alakerrassa asuneet, joidenkin aineiden käyttäjät kävivät puukottelemassa hengiltä yläkerrassa asuneen "kantapääkävelijän", kävelyäänet olivat liikaa. 

Normi ihminen on kanta-astuja. Vauvat ja aivovaurion saaneet kävelevät varpaillaan.

No narkkarit nyt varmasti kuuluvatkin siihen jälkimmäiseen porukkaan.

Totta, mutta kantapäilläkin voi kävellä niin ettei koko helvetin talo helise.

Ei onnistu, jos elopainoa on reippaasti kuten monella suomalaisella. Siinä on hankala sellasta 40-50 kiloa per jalka tupsutella hiljaisesti lattiaan.

Höpö höpö, painolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Mulla on yks työkaveri, joka painaa luultavasti noin 50 kg, on hyvin lyhyt ja hentoinen muutenkin. Kun hän lähtee työpisteeltään avokonttorin toisesta päästä tamppaamaan vessaan, kaikki kuulevat sen jo kaukaa.

Itse painan aika tasan 100 kg ja mun alakerran naapuri aina välillä kysyy, olenko ollut pitkään pois kotoa, kun ei kuulu mitään. Mulla on vielä sellainen tapa, että puhelimessa puhuessani kävelen ympäri kämppää (iso kolmio), joten varmasti kuuluisi alakertaan, jos hakkaisin kantapäitä lattiaan.

En ymmärrä, miksi kantapäiden hakkaajat aina hermostuu aiheesta ja väittää, että olisi jotenkin ihmiselle luontaista kävellä niin. Kun ei ole, senhän todistaa jo yksistään se, että kaikilla ei kuulu naapureista kantapäiden jyske, vaikka äänieristys olisi muuten huono, kuten esim. minulla tässä kämpässä.

Vierailija
3925/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ketjun aloittaja.  Enpä silloin aikoinaan keskustelun avatessani arvannut, mitä tein!  Kovin innostunutta on ollut keskustelu, ja hyvä niin.  Olen silloin tällöin keskustelua seurannut ja todennut sen, minkä jo heti kättelyssä arvasin, eli että asukkaita on kahdenlaisia: sellaisia, jotka pyrkivät elämään ääniä aiheuttamatta, ja sitten sellaisia, joita koko asia ei kiinnosta vedoten siihen että kerrostalossa äänet väistämättä kuuluvat.  Väliinkin mahtuu toki ihmistyyppejä, mutta noin keskimäärin tätä kiinnostusta hiljaisesti elämiseen joko on aktiivisesti tai sitten sitä ei ole lainkaan.   Kuten elämässä yleensäkin, meitä on moneksi!  - Hyvää pääsiäistä kaikille ja kiitos osallistumisesta!

Vierailija
3926/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta töminästä.. mun yläkerran naapuri osaa myös halutessaan kävellä hiljaa/normaalisti niin ettei kuulu sitä tuminaa vaan kevyet askeleet jos ei sitäkään. Mutta sitten monesti yöllä ja iltaisin hakkaa jalkojaan laminaattiin tosi pitkänkin aikaa. Eikös toi oo sitten jo tahallista, eli ärsyttääkseen jytistää öisin ja iltaisin mun kattoa?

Vierailija
3927/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta töminästä.. mun yläkerran naapuri osaa myös halutessaan kävellä hiljaa/normaalisti niin ettei kuulu sitä tuminaa vaan kevyet askeleet jos ei sitäkään. Mutta sitten monesti yöllä ja iltaisin hakkaa jalkojaan laminaattiin tosi pitkänkin aikaa. Eikös toi oo sitten jo tahallista, eli ärsyttääkseen jytistää öisin ja iltaisin mun kattoa?

Mun yläkerran naapuri on ruvennut tekemään tuota, ennen rauhallinen naapuri välillä hakkaa ilta ja yöaikaan lattiaan ja kolistelee yms,en ymmärrä mikä häneen on mennyt? Ennen niin rauhallinen:( ja en tietääkseni itse ole metelöinnyt eli ei edes yläkertalainen voi sit kostaa,oisko tahallista sitten että joku päivä vaan ajatteli ruveta kiusaamaan tms:(

Vierailija
3928/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäperjantai aamu klo 8.30 ja joku tappaa mattoja tamppauspaikalla niin että koko seutukunta raikaa. Suurin osa suomalaisista ei ole uskonnollisia eikä uskovia kristittyjä ja heille pitkäperjantai on vain perjantai. Mutta vaikka vähät välittäisi toisten pyhäpäivistä, niin pitkäperjantai on virallinen arkipyhä ja vapaapäivä ja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta monet haluaisivat varmasti viettää vapaapäivän rauhallista keväistä aamuhetkeä kullankallista. Jos mattojaan ei millään muulla aikataululla ehdi tampata, niin ehkä kannattaisi yksinkertaisesti jättää väliin ja suoda naapureilleen ja koko naapurustolle aamuhetkensä?

Vierailija
3929/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäperjantai ja täällä naapuri poraa. Ihmiset on käsittämättömän itsekkäitä.

Vierailija
3930/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei vaan kävele silloin kun töminää ei kuulu? Jotkut saattaa makoilla sohvalla koko päivän. Tai sitten se hiljaa käveleminen vaatii niin suuria ponnisteluja että välillä unohtuu.

Vierailija
3931/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluimmat naapurit kyttäävät kerrostalossa muiden nukkumisia ja metelöivät tarkoituksella silloin, kun asukkaat nukkuvat näiden mielestä "sopimattomaan aikaan" eli koska tahansa paitsi aamuyöstä. Pahinta oli kerran kun yritin toipua leikkauksesta ja kun lopultakin sain kivuilta unta, joku kahjo hakkasi ovea pari eri kertaa. (Se tollo onneksi muutti virusta karkuun.) Joillakin on niin hemmetin hankala käsittää, ettei kaikki nukahda tasan kello 22 tai nuku katkoitta. Tai että voi olla kipuja tai sairauksia, jotka haittaavat nukkumista "oikeaan" aikaan.

Kerrostalossa jossa asun, on niin huono äänieristys, että naapurit kuiskailevat, jos eivät halua muiden asukkaiden kuulevan puheitaan. Porraskäytävässä kuuluu kaikki ulko-ovelta ylimmän kerroksen asuntoihin sisälle saakka.

Vierailija
3932/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla että päivisin kun on sitä muuta hälyä et kiinnitä niin helposti huomiota yläkerran ääniin kuin illalla ja öisin kun ympäristökin hiljenee.

Naapurilla voi myös käydä säännölliesti vieraita jotka kävelevät raskaammin, vaikka poika- tai tyttöystävä.

Vierailija
3933/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää köyhät töihin. 

Haluan lisää rahaa.

Vierailija
3934/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäperjantai aamu klo 8.30 ja joku tappaa mattoja tamppauspaikalla niin että koko seutukunta raikaa. Suurin osa suomalaisista ei ole uskonnollisia eikä uskovia kristittyjä ja heille pitkäperjantai on vain perjantai. Mutta vaikka vähät välittäisi toisten pyhäpäivistä, niin pitkäperjantai on virallinen arkipyhä ja vapaapäivä ja uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta monet haluaisivat varmasti viettää vapaapäivän rauhallista keväistä aamuhetkeä kullankallista. Jos mattojaan ei millään muulla aikataululla ehdi tampata, niin ehkä kannattaisi yksinkertaisesti jättää väliin ja suoda naapureilleen ja koko naapurustolle aamuhetkensä?

Tamppaus kuulostaa ihan tykinlaukauksilta kun ääni oikein kertautuu ja kaikuu lähitalojen seinistä. Joku on intoutunut aamuiseen kevätsiivoukseen, joskin matot saisi puhtaaksi ja pölyttömäksi ilman piiskausta eli höyrypesurilla tai tasovesipesulla. 

Vierailija
3935/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla että päivisin kun on sitä muuta hälyä et kiinnitä niin helposti huomiota yläkerran ääniin kuin illalla ja öisin kun ympäristökin hiljenee.

Naapurilla voi myös käydä säännölliesti vieraita jotka kävelevät raskaammin, vaikka poika- tai tyttöystävä.

Itseasiassa asun sellaisessa pahvitalossa, jossa kuuluu ja kaikuu kaikki äänet hyvin haluamattani vaikka olisi tv päällä. Laminaattilattiat ja kaikuva elementtitalo. Eli esimerkiksi jos menen nukkumaan illalla ja on hiljaista, niin kuulen kun naapuri käy vessassa ja jopa kun painaa valokatkaisijaa. Mutta en tiedä, voihan siellä joku muukin sitten vaikka yksiö onkin. Normaalista kävelystä kuuluu vain kevyt askellus mutta töminästä ihan rakenteissa kumiseva tum tum. Täällä on kyllä jotain vikaa äänieristeissä..

Vierailija
3936/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta muualle

Vierailija
3937/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen asuntoon kuului eilen illalla/viime yönä ekstraälämölöä?

Mä sanon Hep!

(Pitkät pyhät ovat monille vaikeita viettää sävyisästi)

Vierailija
3938/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuudelikeiton valmistus on hiljaista ja täten sopii myös kerrostalo elämään

Vierailija
3939/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ajatuskoe muuten kaikille kerrostaloon muuttaneille metsäläisille: Miten te suhtautuisitte näihin samoihin "kauheisiin" ääniin, jos asuisitte omakotitalossa ja ne kuuluisivat perheenjäsentenne aikaansaamina? Aivan.

Miksi katsotte, että ne teille vieraat ihmiset, jotka asuvat seinän toisella puolella, olisivat jotenkin enemmän syyllisiä siihen, että kuulette heidän herätyskellonsa tai aivastuksensa tai suihkussa käymisensä? Eiväthän he mitään sille saa, että te olette muuttaneet omakotitalosta sellaiseen rakennukseen, jossa te jaatte seinät683 ja mahdollisesti katon ja lattiankin joiden ihan itsellenne vieraiden ihmisten kanssa.

Jos aikuinen lapseni tulisi yöriennoista ovia paiskellen, ja alkaisi tehdä smoothieta aamuyöstä, ihan varmasti saisi minulta palautetta.

Jos mieheni pelaisi aamyöllä kaiuttimet päällä, sen jälkeen kolistelisi painoja olohuoneessa ja siirtelisi vielä vähän huonekalujakin, asia otettaisiin käsittelyyn saman tien, edes aamuun odottamatta.

Vieraille ihmisille eli naapureille en ehkä menisi heti huomauttamaan.

Eli en ymmärrä, mikä oli pointtisi.

Vierailija
3940/7839 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen asuntoon kuului eilen illalla/viime yönä ekstraälämölöä?

Mä sanon Hep!

(Pitkät pyhät ovat monille vaikeita viettää sävyisästi)

En ole tällä hetkellä kotona, mutta sanon silti hep. Olen täysin varma, että kun 7-22 huutopuhuva-, ja kiljuva pianonsoittaja/laulaja lopettaa, alkaa toisen wt-pariskunnan 22-7 yöaktiviteetit joihin siis kuuluu huutopuhuminen, paiskominen ja muu bilettäminen. Viikonpäivällä tai vuodenajalla ei väliä.